Kokia reikalinga benzininio vidaus degimo variklio uždegimo žvakių priežiūra? Seni vairuotojai prisimena įvairius darbus, susijusius su uždegimo žvakių priežiūra ir reguliavimu, bet ar tai aktualu ir šiuolaikiškiems automobiliams?
Tvarkingo, gerai sureguliuoto variklio uždegimo žvakės per visą naudojimo laiką priežiūros nereikalauja. Tai, galima sakyti, aksioma, tačiau puikiai žinome, kad idealios sąlygos pasitaiko retai, juolab pas mus Lietuvoje, kur didelę dalį automobilių parko sudaro nenauji, neretai nuvažiavę po kelis šimtus tūkstančių kilometrų automobiliai, kurių praeitis dažniausiai gerai nežinoma.
Nuvalyti nešvarumus
Techninio aptarnavimo metu, taip pat kilus įtarimui, jog uždegimo sistema veikia ne taip, kaip turėtų, uždegimo žvakes reikia nuvalyti – nuo elektrodų pašalinti nuodegas. Pradėkime nuo aukštosios įtampos laidų – juos nuo žvakių antgalių nuimame traukdami ne patį laidą, o tik guminį gaubtelį, hermetizuojantį laido ir žvakės sujungimą. Trūktelėję už laido, galime nesunkiai nutraukti su žvake besijungiantį metalinį aukštosios įtampos laido antgalį, o tada teks ieškoti naujo laido. Nuėmę išvalome įdubą variklio galvutėje, į kurią įsukta žvakė. Geriausia nešvarumus nupūsti suspausto oro srove, tačiau neturint kompresoriaus galima išsiversti ir plonu teptuku kietesniais šeriais. Išvalyti nešvarumus būtina, nes atsukus ir išėmus žvakę jie subyrės į cilindrą, o tai tikrai jam „nepridės sveikatos”. Žvakę išsukus specialiu vamzdiniu raktu reikėtų įsitikinti, jog kartu su ja nuėmėme ir sandarinimo žiedą.
Byloja požymiai
Žvakę išsukę apžiūrime jos galą. Iš jo išvaizdos galime apytikriai spręsti apie variklio darbo sąlygas. Tvarkingo variklio keraminis izoliatorius būna šviesiai pilkos arba šviesiai rudos spalvos, ant jo nematyti prikepusių nuodegų. Galimas uždegimo žvakės gedimas – jos nesandarumas. Apie tai byloja tamsi nuodegų juostelė aplink išorinį izoliatorių toje vietoje, kur jis jungiasi su šešiabriauniu metaliniu žvakės korpusu. Tačiau ar dėl to uždegimo momentu dingsta elektros kibirkštis, be specialių prietaisų niekaip nenustatysite. Beje, ar varikliui įšilus iki darbinės temperatūros visos uždegimo žvakės normaliai dirba, galima patikrinti primityviu būdu – po vieną nuimti laidus nuo žvakių. Jei nuėmus laidą (aišku, už gaubtelio, ir ne plika ranka, o tam skirtu elektrai nelaidžiu instrumentu) variklio darbas keičiasi – žvakė tvarkinga, jei variklis nereaguoja – žvakė sugedusi, ją reikia keisti.
Pavirinti tirpale
Išsuktas žvakes reikia nuvalyti nuo nuodegų. Autoservisuose tam naudojami specialūs pneumatiniai prietaisai, nušveičiantys elektrodus smulkučio smėlio srovele. Tačiau namų sąlygomis elektrodus galima nuvalyti metaliniu šepetėliu. Jokiu būdu negalima nuodegų mėginti pašalinti kaitinant žvakę ant atviros ugnies, kaip elgdavosi senieji vairuotojai. Jei nepavyktų švariai nugrandyti šepetėliu, galite žvakes paprasčiausiai pavirti koncentruotame skalbimo miltelių tirpale. Tada nuodegos lengviau atsiskirs.
Reguliuoti ar keisti
Belieka reguliavimas – reikia nustatyti tinkamą tarpelį tarp centrinio ir šoninio elektrodų, aišku, jei yra ką reguliuoti. Jeigu elektrodai nudegę, reguliuok nereguliavęs. Anksčiau automobilių įrankių komplekte būdavo specialūs kalibrai (0,5-0,6 mm), kuriais galima būdavo patikrinti tarpo tarp elektrodų dydį ir jį atsargiai sureguliuoti. Dabar, kai vis dažniau naudojamos uždegimo žvakės, turinčios kelis šoninius elektrodus, apie tokį primityvų reguliavimą, kai palenkiamas elektrodas, tenka pamiršti – jei tokios žvakės elektrodų galiukai apdegė, ją privalu pakeisti.
Nuplauti tepalą
Jei naujas žvakes, aišku, parinktas tiksliai pagal gamintojo reikalavimus (o ne pagal žvakės markės vardo garsumą ar kaimyno rekomendacijas), dėsite patys, nepamirškite nuo naujų žvakių karštu vandeniu ar tirpikliu nuplauti konservuojančio tepalo, jų išdžiovinti, po to ranka susukti į lizdus, iki kol sukasi. Tada paimti žvakių raktą ir priveržti – ne daugiau kaip ketvirtį apskritimo.