Tarptautinė konkurencija tirpdo naujų automobilių kainų skirtumus ir verčia keisti pirkėjų įpročius
Praėjusią savaitę buvo paskelbta naujausia Europos Komisijos ataskaita apie automobilių kainas. Dokumente konstatuojama, esą kainos laipsniškai vienodėja visose 25 ES rinkose, tačiau to paties modelio identiškai sukomplektuotą keturratį kai kuriose šalyse vis dar galima įsigyti mokant iki 30 proc. mažiau.
Pirkėjai inertiški
Paradoksalu, tačiau „pigios” valstybės epitetas šiuo atveju skirtinas Suomijai. Iš visų euro zonos valstybių ikimokestinės kainos čia yra pačios mažiausios, tačiau vėliau dėl drakoniškais vadinamų suomiškų mokesčių ženkliai išauga. Tuo tarpu brangiausiai automobiliai siūlomi Vokietijos autoverslininkų salonuose. Kalbant apie visą ES, kainų vidurkis Danijoje yra žemiausias, po jos eina Estija, kurioje kainos yra mažiausios tarp visų naujųjų valstybių narių.
„Automobilių kainos ES toliau vienodėja, ypač naujosiose valstybėse narėse. Vis dėlto kai kurių modelių kainos žymiai skiriasi, todėl vartotojai nesvyruodami turėtų išnaudoti konkurenciją, kad gautų naudos pirkdami už gerą kainą, kurią vis dar galima gauti užsienyje”, – teigė už konkurenciją atsakinga Europos Komisijos narė Nelė Krios.
ES konkurencijos taisyklės automobilių sektoriuje siekia pašalinti kliūtis lygiagrečiam importui visose Bendrijos rinkose. Europos Komisija jau pateikė keletą ieškinių prieš automobilių gamintojus, kurie varžė lygiagretų importą, ir taip elgsis toliau.
Skirtumai mažėja
Naujoms valstybėms narėms įstojus į ES, kainų skirtumai, skaičiuojant 2005-ųjų gegužės 1-osios kainomis, praėjusiais metais nuolat mažėjo. Vidutinis kainų skirtumas 25-ių šalių rinkose nuo 6,9 proc. praėjusių metų gegužę sumažėjo iki 6,4 proc. 2004-ųjų lapkritį, o vėliausių ataskaitų duomenimis, pasiekė 6,3 proc. Tačiau euro zonoje kainų skirtumų lygis lieka toks pats – 4,4 proc. kaip ir buvo ankstesnėse dviejose ataskaitose.
Vis dėlto kai kurių modelių kainos gali smarkiai skirtis pigiausiose ir brangiausiose valstybėse narėse. Iš 1878 kainų, kuriomis remtasi ataskaitoje, 579 yra daugiau nei 20 proc. didesnės, palyginti su mažiausiomis kainomis ES (palyginti su 598 iš 1909 ankstesnėje ataskaitoje). Iš 10-ies 2004 metais geriausiai parduodamų automobilių euro zonoje didžiausias kainų skirtumas užfiksuotas „Fiat Punto” atveju – jo kaina Vokietijoje yra beveik 30 proc. didesnė nei Suomijoje. Šis skirtumas reiškia, kad Vokietijos vartotojas galėtų sutaupyti apie 2700 eurų (įskaitant PVM), jeigu pirktų Suomijoje.
Pigios ir brangios valstybės
Pagal tirtus modelius Vokietijos rinka išlieka brangiausia visoje ES. Iš 89 tirtų modelių 34-ių vartotojams parduodamų modelių kainos Vokietijoje yra didžiausios visoje euro zonoje, o 20-ies modelių – 20 proc. didesnės nei pigiausioje euro zonos šalies rinkoje. Suomija yra pigiausia šalis euro zonoje. Danija yra pigiausia ne euro zonos šalis, ir kainos joje yra 5,7 proc. mažesnės nei Suomijoje.
Palyginti su 2004-ųjų geguže, automobilių kainos tuo pat metu šiais metais ES pakilo 0,4 proc., (+1,3 proc. euro zonoje). Infliacijos lygis tuo pačiu laikotarpiu buvo 1,9 proc. ir dvylikoje euro zonos šalių, ir visose 25 ES narėse.
Automobilių kainos mažėjo Didžiojoje Britanijoje (-1,2 proc.), Lenkijoje (-7,6 proc.) ir Čekijoje (-6 proc.). Kainos, nors ir nežymiai, pakilo Vokietijoje (+0,3 proc.), Prancūzijoje (+0,9 proc.) ir Italijoje (+2,6 proc.).
Valstybėse narėse, kuriose ikimokestinės kainos yra tradiciškai mažos, nebuvo žymaus automobilių kainų pakilimo vartotojams. Šiek tiek kainos pakilo Danijoje (+2,4 proc.) ir Graikijoje (+1,8 proc.), o Suomijoje ir Estijoje nukrito atitinkamai 2 proc. ir 8,3 proc.
Renaldas Gabartas