Jau devintą mėnesį uostamiesčio maršrutinių taksi vairuotojai klaipėdiečius vežioja pažeidinėdami Kelių eismo taisykles.
Žinia, 2006 metų spalio 11-ąją, įsigaliojus naujai Kelių eismo taisyklių (KET) redakcijai, pasikeitė kelio ženklo „Sustoti draudžiama” reikalavimai. Tačiau Klaipėdos vežėjai ir toliau paiso keleivių norų išlipti ir įlipti bet kur, o ne tik ten, kur leidžia taisyklės.
Siūlymų, kaip išvengti tokios netvarkos, būta ne vieno, tačiau per aštuonis mėnesius neįgyvendintas joks konkretus sprendimas. Vietoje to suinteresuotosios pusės – miesto valdžia, maršrutininkai bei policija – savo neveiksnumą pateisina badydami vieni į kitus pirštais.
Susirinko tik balandį
Praėjusių metų rudenį papildžius KET, maršrutiniai taksi neteko privilegijos sustoti bet kurioje vietoje: pagal naują reikalavimą, draudžiamojo ženklo „Sustoti draudžiama” gali nepaisyti tik skiriamuoju ženklu „Neįgalusis” pažymėtos transporto priemonės. Visoms kitoms, tarp jų – ir maršrutiniams taksi, sustoti kelio pusėje, kurioje yra minėtas ženklas, draudžiama.
Ši naujovė tapo tikru galvos skausmu būtent Klaipėdoje, nes mieste, ypač centrinėje Herkaus Manto gatvėje, sustatyti šie kelio ženklai ilguose ruožuose riboja „mikriukų” galimybes sustoti.
Maža to, KET atsiradęs papildytas maršrutinio transporto priemonės apibrėžimas iškėlė dar vieną būtiną įgyvendinti sąlygą bei pasirūpinti specialiai „mikriukams” nurodytomis sustojimo vietomis.
Kadangi iki šiol tokiomis stotelėmis pasirūpinta nebuvo, mikroautobusų vairuotojai atsidūrė spąstuose: arba pažeisti KET ir sustoti ten, kur prašo keleiviai, arba laikytis reikalavimų ir kęsti miestiečių pasipiktinimą.
Nors KET pakeitimai įsigaliojo prieš aštuonis mėnesius, tik šių metų balandį į posėdį susirinkusi Savivaldybės administracijos Saugaus eismo komisija svarstė, ką daryti.
Maršrutininkų atstovai siūlė Herkaus Manto gatvėje, nuo Vytauto g. iki Lietuvininkų aikštės, vienai iš dviejų esančių kelio juostų suteikti „A” kategoriją, skirtą tik viešajam transportui.
Tačiau šiam siūlymui pasipriešino Klaipėdos VPK Viešosios policijos Eismo priežiūros skyriaus atstovai, apeliuodami į tai, kad toks sprendimas lemtų transporto priemonių spūstis. Todėl atimti vieną juostą iš visų kitų automobilių vairuotojų leista tik tose miesto gatvėse, kur eismas vyksta trimis juostomis.
Tąkart pritarta kitam vežėjų siūlymui – įrengti stoteles bei pakeisti kelio ženklus ir jų išdėstymą.
Savivaldybė niekuo dėta?
Nors nuo Saugaus eismo komisijos posėdžio praėjo pustrečio mėnesio, situacija mieste išliko nepakitusi.
Naujasis Savivaldybės administracijos Transporto tarnybos vedėjas Leonas Stonkus, užėmęs šias pareigas vos prieš mėnesį, paklaustas apie užsitęsusį delsimą, atsakymų ragino ieškoti pas maršrutininkus bei policiją.
„Vežėjai centrinėje miesto gatvėje norėjo keturių stotelių, tačiau buvo pritarta dviem. Be to, jie įpareigoti parengti projektą bei suderinti jį su Eismo priežiūros skyriumi dėl kelio ženklų keitimo. Reikės pasidomėti, kodėl iki šiol niekas nepadaryta”,- „Vakarų ekspresui” sakė jis.
L. Stonkaus teigimu, dėl naujų KET reikalavimų atsiradusių problemų sprendimu labiausiai turėtų būti suinteresuoti būtent maršrutininkai: „Lengviausia būtų nieko nedaryti, bet juk reikia jiems palengvinti gyvenimą. Tačiau policija jų už taisyklių pažeidimus ir sustojimą draudžiamose vietose iki šiol nebaudžia, tai jie, matyt, ir neskuba…”
Keis pusšimtį ženklų
Vežėjams derybose su miesto valdžia ir policija atstovaujantys Vaidotas Šimkus ir Albertas Beniušis mūsų dienraščiui neslėpė nuostabos sužinoję, kad visa atsakomybė verčiama tik ant jų pečių.
„Nuo mūsų niekas nepriklauso, juk mes vežiojame ne bet ką, o miestiečius, vadinasi, tai – ne mūsų, o miesto problema”,- sakė V. Šimkus.
Jam antrino ir A. Beniušis, pridūręs, kad vis dar nepavyksta surengti paskutinio susitikimo su pareigūnais, idant popieriniai planai ir schemos pagaliau būtų įgyvendinti: „Ir mes labai užsiėmę, ir policija nesėdi be darbo, tačiau pradėtą procesą trukdo užbaigti ne tik tai, bet ir finansinis klausimas.”
Vežėjų skaičiavimais, mieste reikėtų pakeisti pusšimtį kelio ženklų ir vietoje ženklo „Sustoti draudžiama” pastatyti ženklus „Stovėti draudžiama” bei nubrėžti atitinkamas ženklų galiojimo ribas.
„Dar nėra aišku, kas dėl planuojamų pokyčių prisiims finansinę atsakomybę. Mums gi buvo pasakyta, kad dalį išlaidų turėtume padengti patys. Atsižvelgiant į tai, kad vienas kelio ženklas kainuoja 200-300 litų, mums bandoma užkrauti keliasdešimties tūkstančių litų prievolę. Tačiau maršrutininkams – tai nerealūs pinigai”,- pasakojo A. Beniušis.
Vežėjai guodėsi, kad maršrutinių taksi verslas šiuo metu apskritai išgyvena ne pačius geriausius laikus: kaštai vis didėja, o dėl nedidelių atlyginimų jaučiamas nemenkas vairuotojų trūkumas – vyresnio amžiaus žmonės „mikriukų” vairavimą mieliau iškeičia į pelningesnį tolimųjų reisų vairuotojų darbą, o jaunoji karta nesiveržia laikyti „D” kategorijos, reikalingos vairuoti mikroautobusą, egzaminų.
Pradės bausti
Tuo tarpu Klaipėdos VPK Viešosios policijos Eismo priežiūros skyriaus pareigūnai taip pat linkę kritikuoti maršrutininkų nenorą skubiai spręsti problemas.
Anot skyriaus vyresniojo specialisto Gintaro Ramanausko, aštuonis mėnesius vežėjai, nesilaikantys KET reikalavimų, buvo toleruojami ir nebaudžiami, tačiau per artimiausias kelias savaites jų kontrolę planuojama sugriežtinti.
„Vežėjų siūlymus suderinome dar praėjusį pavasarį: leidome įsirengti papildomas stoteles Herkaus Manto gatvėje, neprieštaravome, kad Taikos prospekte ir Kauno gatvėje viena iš trijų eismo juostų būtų skirta tik viešajam transportui, leidome keisti kelio ženklus. Iš pradžių jie dar lakstė, rodė iniciatyvą, o dabar viskas nurimo….” – sakė G. Ramanauskas.
Todėl, anot jo, policija ilgiau nebeketina taikstytis su KET pažeidimais: „Įstatymų būtina laikytis, nepaisant aplinkybių. Tad po kelių savaičių, sulaukę pastiprinimo, pradėsime įgyvendinti griežtą maršrutinių taksi kontrolę ir bausti pažeidėjus.”