Aušrinė Daunoravičiūtė buvo vienintelė lietuvė, siuntusi rašinį anglų kalba tarptautinio rašinių apie reklamą konkurso organizatoriams. Ji pateko tarp 5 geriausiai įvertintų autorių, kurie pakviesti į Vokietijos vartotojų organizacijų federacijos rugsėjį organizuojamą konferenciją, skirtą aptarti reklamas ir reklamų kompanijų paramą mokykloms. Vertinimo komisija rinkosi iš 30 rašinių, pateiktų įvairių ES šalių atstovų.
Sveika per stebuklą
Visi penki geriausieji autoriai apdovanoti tai patvirtinančiais sertifikatais ir po 100 eurų. Nugalėtojų kūriniai publikuojami internetiniame jaunųjų Europos vartotojų žurnale „Yomag.net”.
Rašinius buvo galima siųsti iki liepos mėnesio. Skelbimą apie konkursą Aušrinė internete rado birželį. Jo dalyve tapo po savaitės darbo: lankėsi mokyklose, klausinėjo draugų, fotografavo, naršė internete, pasikartojo anglų kalbos gramatiką.
„Malonu, kad buvau įvertinta. Man svarbiau sertifikatas nei pinigai. Gal jis padės stojant į žurnalistiką?” – vylėsi abiturientė. Po šių mokslų ji norėtų studijuoti tarptautinius santykius, o darbą pasirinktų kurioje nors Lietuvos ambasadoje arba imtų vesti laidą apie keliones.
Ji nuo penktos klasės šoka sportinius šokius. „Esu išbandžiusi viską, išskyrus krepšinį, nes ūgis neleidžia”, – tikino Aušrinė. Merginos entuziazmas nesumažėjo ir po avarijos. Prieš dvejus metus, likus kelioms dienoms iki šv. Kalėdų, jai teko nemažas išbandymas. „Gydytojai sakė, jog dešinioji akis sveika liko tik per stebuklą”, – pasakojo abiturientė.
Nors šiandien ji laikys egzaminus vairuotojo pažymėjimui gauti, tačiau baimė greitai važiuoti – avarijos pasekmė, niekur nedingo.
Pietums – reklaminis produktas
Laurus nuskynusiame rašinyje Aušrinė teigė, jog Lietuvos miestų gimnazijose, pagrindinėse vidurinėse bei suaugusiųjų mokyklose įrengti 265 reklaminiai-informaciniai stendai su lentynėlėmis, kurios skirtos skrajučių platinimui. Mokyklinė reklaminė – informacinė sistema yra ne tik sostinėje, Kaune, Klaipėdoje, bet ir Utenoje, Jonavoje bei dar 5-iuose miestuose.
A.Daunoravičiūtė pastebėjo, jog reklama šalies mokyklose kol kas dar nėra labai populiari. „Mokyklose reklamuojami gėrimai, traškučiai, – vardino jų gamintojus moksleivė. – Kol kas nėra didelės šokoladų įvairovės. Tai – privalumas, turint omenyje, kad kai kuriose kitose šalyse vaikų apkūnumas tampa vis didesne problema”.
Ji akcentuoja reklamos įtaką mitybos įpročiams. „Pusryčių nevalgoma, o mokyklose, universitetuose pasitenkinama traškučiais, šokoladais, gėrimais, kur tokių produktų pasiūla yra gerokai gausesnė nei „normalaus” maisto.
Aušrinė savo rašinyje mokykloms siūlo greta traškučių ir kitų ne itin maistingų produktų reklamos vykdyti sveiko maisto, užsiėmimų ir kitų gerų dalykų reklamines kampanijas.
Rėmėjų vardais pavadintos klasės
Aušrinė teigė, kad mokiniams taip pat siūlomos mobiliojo ryšio paslaugos, žurnalai, daug skelbimų apie vasaros darbą, stovyklas. Abiturientė pateikia ir dar vieną reklamos pavyzdį. VDU „Rasos” gimnazijoje, kurioje mokosi ji pati, pastatytos specialios dėžės su logotipais, į kurias rekomenduojama mesti nebenaudojamus galvaninius elementus.
Aušrinės žiniomis, kelios Kauno technologijos universiteto gimnazijos klasės yra pavadintos remiančių kompanijų vardais: „Minoltos”, „Sampo banko”, IBM. Jos finansuoja gimnazistų ekskursijas, skiria pinigų vadovėliams, suolams, lentoms, technikai. „Mano manymu, reklama moksleiviams nepakenks, jei ji protingai pateikiama”, – teigė abiturientė.
Maistas už gerus pažymius
Keli Didžiosios Britanijos atstovai teigia, kad jų mokyklose už gerą mokymąsi ir pažangą dovanojami kuponai nemokamai pavalgyti „Mc’Donalds” greito maisto restoranuose. Ryškiaspalviai skelbimai ant mokyklinių autobusų vilioja moksleivius bulvytėmis ir traškučiais. Saldumynų ir „Coca-cola” aparatai mokyklose gundo pigiu ir skaniu užkandžiu, dėl kurio daugiau nei du trečdaliai Didžiosios Britanijos, JAV ir Australijos moksleivių turi antsvorį.
Rumunijos atstovė rašė straipsnį apie tai, kaip „Nestle” kompanija reklamuoja savo produktus mieste. Kiekviena šeima pašto dėžutėje randa lipduką su užrašu „Nestle”. Užklijavusi lipduką ant lango šeima gali tikėtis įvairių prizų.
Nuo žymiai didesnės – žodinės reklamos kenčia Italija. Tarp jaunuolių greitai sklinda kalbos apie susibūrusias naujas satanistines grupuotes, į kurias kviečiami moksleiviai, kurie yra ,,kitokie”, nesutaria su tėvais ar draugais, turi didelių problemų. Šių grupių lyderiai žada pagalbą ir paramą. Neretai įstojęs į tokią grupę jaunuolis tampa agresyvus, ima smurtauti prieš kitus. Italijos atstovas pažymi, jog ypač svarbu yra supažindinti moksleivius su tokių grupuočių veikla bei jų skleidžiamais gandais.
Bulgarijos atstovė aptarė išpopuliarėjusią dietinių piliulių reklamą mokyklose.
Jurgita Murauskaitė