Aplinkosaugos standartai: gamintojai prašo neperlenkti lazdos

Nors Europos valdantieji jau po pustrečių metų norėtų nuo gamyklų konvejerių nuriedančius automobilius matyti su varikliais, atitinkančiais „Euro 5” aplinkosaugos standartus, šios pramonės milžinai eurovaldininkų siekių įgyvendinti neskuba.

Dar gruodį Europos Parlamentas pritarė „Euro 5” automobilių švaros standartui, kuris turėtų gerokai sumažinti jų keliamą taršą. Reglamente numatytos leistinos anglies viendeginio, angliavandenilių, azoto oksidų ir smulkiųjų dalelių išmetimo iš automobilių ribos.

Naujoms mašinoms privalomas „Euro 5” standartas įsigalios nuo 2009 metų rugsėjo 1-osios. Benzininiais varikliais varomų lengvųjų automobilių išmetamų azoto oksidų ribinė vertė tuomet sumažės iki 60 mg/km, nes ši medžiaga sukelia „rūgštinį lietų” bei ardo ozono sluoksnį. Dyzeliniams varikliams ši riba bus 180 mg/km.

„Euro 5” standarte taip pat nustatyta 5 mg/km smulkiųjų dalelių išskyrimo riba (dabar galioja 25 mg/km norma). Šį reikalavimą bus galima patenkinti tik įdiegiant dalelių filtrus.

Be to, europarlamentarų siūlymu reglamente aprašyti ir „Euro 6” pakopos reikalavimai, įsigaliosiantys nuo 2014-ųjų rugsėjo 1 d. Benzininiais varikliais varomų automobilių išmetamų azoto oksidų ribinė vertė jame išliks tokia pati, o „dyzeliniams” ji sumažės iki 80 mg/km.

Iki 2012 metų numatytos išimtys automobiliams, skirtiems socialinėms reikmėms tenkinti: greitosios pagalbos ir gelbėjimo mašinoms, visuomeniniam transportui, taip pat žmonėms su negalia bei daugiavaikėms šeimoms skirtiems automobiliams (išskyrus visureigius).

Mašinos pabrangs

Atrodo gražu, tačiau – ne automobilių pramonės atstovams. Europos automobilių gamintojų asociacija ACEA pareiškė, jog nebuvo paskaičiuotos nei ekonominės, nei ekologinės minėtų reglamentų pasekmės.

Gamintojų teigimu, įgyvendinus naujuosius reikalavimus kenksmingų medžiagų patekimas į aplinką ne tik nesumažės, o dar labiau padidės.

Tokią savo poziciją jie aiškina paprastai – „Euro 5” normų įgyvendinimas bus labai brangus, ypač dyzeliniu kuru varomuose modeliuose. Todėl šie pabrangs, o tai savo ruožtu paskatins pirkėjus rinktis pigesnius „benzininius” automobilius, kurie naudoja daugiau degalų ir kartu daugiau teršia aplinką anglies dvideginiu.

18 milijonų automobilių per metus pagaminančias 13 kompanijų vienijanti ACEA net paskaičiavo, kad tokiu atveju anglies dvideginio, kuris labiausiai prisideda prie vadinamojo šiltnamio efekto kūrimo, išmetimas iš kiekvienos mašinos kuro sistemos padidės 6 procentais.

Dar 1998-aisiais Europos gamintojai savanoriškai įsipareigojo iki 2008 metų išmetamo anglies dvideginio normą sumažinti iki 140 g/km. Dar 2004 metais šis skaičius siekė 161 g/km, maždaug toks pat jis yra ir dabar. Europos Komisija (EK) pageidauja iki 2012 metų šią normą sumažinti iki 120 g/km.

Tai, kad gamintojams pavyks iki minėtų datų įdiegti naujus standartus, nedaug tikėtina. Paaiškėjo, jog nuo 1995 iki 2004 metų anglies dvideginio išmetimas kiekvienoje mašinoje kasmet vidutiniškai mažėjo vos po 1,2 procento per metus, o norint įgyvendinti įsipareigojimus šis skaičius turėtų siekti 3,3 proc.

ACEA atstovų teigimu, išmetamo anglies dvideginio normos sumažinimas nuo 140 iki 120 g/km kiekvienos mašinos kainą pakeltų 2 450 eurų. Vien minėtas savanoriškas gamintojų įsipareigojimas sumažinti šią normą nuo 160 iki 140 g/km mašinas pabrangins vidutiniškai 1 200 eurų.

Priminė apie savo svarbą

O kol kas nuomonė dėl naujųjų normų įgyvendinimo nesutampa ir aukščiausiuose sluoksniuose.

Pavyzdžiui, aplinkosaugos eurokomisaras Stavrosas Dimas ir pats EK pirmininkas Chosė Manuelis Barosas teigia, kad anglies dvideginio išmetimo sumažinimu turi pasirūpinti tik automobilių gamintojai.

Tuo metu įmonių ir pramonės eurokomisaras Giunteris Verhoigenas įsitikinęs, jog ši atsakomybė turi gulti ir ant padangų, ir ant degalų gamintojų, ir net ant automobilių savininkų pečių.

Būtent dėl šių nesutarimų EK praėjusią savaitę ir nepristatė savo oficialių pasiūlymų.

Tomis pačiomis dienomis ACEA eurovaldininkams leido suprasti, kad nesiruošia pulti jiems po kojomis, ir priminė apie savo svarbą žemyno ekonomikai.

Asociacijos išplatintame pareiškime teigiama, kad automobilių pramonė Europai yra viena svarbiausių, tačiau, įgyvendinant daugiau nei įsipareigota 1998 metais, gali tekti perkelti gamyklas į kitus žemynus, o tai atsilieps šioje pramonėje dirbantiems europiečiams, kurių dabar yra maždaug 12 milijonų.

„Aplinkai gera gali būti padaryta ir mažesne kaina”, – teigiama ACEA pareiškime. Gamintojai omenyje turi kitus aplinkos taršos mažinimo būdus, pavyzdžiui, ekonominio vairavimo kursus, mažesnio pasipriešinimo padangų gamybą ar biokuro populiarinimą.

ACEA palaikė ir automobilių pramone garsėjančios Vokietijos kanclerė Angela Merkel, praėjusią savaitę pareiškusi, kad turi būti nustatytos skirtingos anglies dvideginio normos skirtingiems modeliams.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.