Šiaip jau ramūs ir mandagūs vokiečiai kelyje pasikeičia. Šalyje, kurios greitkeliuose neribojamas greitis, kartais prasideda pavojingos varžybos, pasibaigiančios net mirtina avarija.
Sunkvežimiai ir automobiliai Vokietijos keliais rieda be perstojo – ankstyvą rytmetį, naktį, darbo ir šventinę dieną, geru ir blogu oru. Greitkeliai išraižę visą šalį ir vis tiesiami nauji, tačiau tai nepadeda išvengti spūsčių. Apie jas, nutraukusios programą, nuolat pranešinėja visos radijo stotys. Jei spūstis susidaro dėl kelio darbų, dar pusė bėdos. Užtat įvykus avarijai gali įstrigti ilgam. Kol atvyksta atitinkamos tarnybos ir nuo kelio patraukiami nukentėję automobiliai, užkemšami ištisi greitkelio kilometrai. Menkas malonumas išgirsti per radiją, kad priešakyje laukia 10 km ilgio kamštis, ypač jei skubi. Važiuodami pagalbine juosta, o tai griežčiausiai draudžiama, vairuotojai stengiasi pasiekti artimiausią išvažiavimą iš greitkelio ir tęsti kelionę paprastais keliais. Deja, alternatyvūs keliai irgi tuoj pat užkemšami. „Per daug mašinų”, – teigia vokiečiai, bet savo automobilių neatsisako. Galbūt todėl, kad važiuoti autobusu ar traukiniu Vokietijoje kur kas brangiau nei automobiliu.
Atpratina galvoti
Informacija greitkeliuose pateikiama gana aiškiai, tačiau viena akimirka dėl nuovargio atbukus dėmesiui, ne laiku stendą užstojus sunkvežimiui – ir prašoki vietą, kur turėjai išsukti iš greitkelio. Tada gali tekti sukarti nemažai kilometrų, kol rasi kitą išvažiavimą. Todėl daugelis vokiečių naudojasi navigacinėmis sistemomis. Įvedi adresą ir važiuoji, klausydamas malonaus moteriško balso nurodymų. Aparatas pasako, kada pasukti, kur artimiausia degalinė, kokie greičio apribojimai ir dar daug visokių naudingų dalykų. Tačiau tai ir atpratina galvoti, vairuotojas pasidaro kaip robotas. Kartais prieinama net iki kuriozų. Pavyzdžiui, navigacijos sistema nežino, kad tam tikrame kelio ruože jau pradėti darbai, ji liepia sukti į dešinę, ir vairuotojas suka, nors aiškiai mato, kad ten kelias užtvertas.
Priešinasi greičio ribojimams
Vokietija – turbūt vienintelė šalis Europoje, kurios greitkeliuose neribojamas greitis. Tiesa, rekomenduojama važiuoti ne greičiau kaip 130 km/h, tačiau vairuotojai juokauja, kad važiuoti lėčiau kaip 130 km gali būti pavojinga. Išbandyti savo naujų, galingų automobilių į Vokietiją atvažiuoja greičio mėgėjai iš viso pasaulio. Sumanymams riboti greitį atkakliai priešinamasi. Be abejo, pirmiausia tuo nesuinteresuoti automobilių gamintojai. Jei nebus kur skrieti 220-250 km/h greičiu naujaisiais BMW, „Mercedes”, „Audi”, tai kas juos pirks? Automobilininkų sąjunga taip pat nepritaria greičio ribojimui. Jos teigimu, greitis ir taip ribojamas visuose pavojinguose kelio ruožuose, kartu ir ten, kur vyksta darbai. O avarijos ištinka ne dėl didelio greičio, o dėl prastų vairuotojų ir blogų automobilių. Iš tiesų statistika rodo, kad mirtinų avarijų Vokietijoje nėra daugiau kaip kitose šalyse. 2004 metais Vokietijos keliuose žuvo 71 žmogus (milijonui gyventojų), o štai Prancūzijoje, kur greitis ribojamas iki 130 km/h vasarą ir 110 km/h žiemą, žuvo 92, Austrijoje – 108, Portugalijoje – 124, Lenkijoje – 150, Lietuvoje – 218 žmonių.
Įstatymai griežti
Įpratusiam skrieti su vėjeliu sunku susilaikyti nuo pagundos važiuoti greitai ten, kur greitis ribojamas. Tačiau tai pavojinga – greitį tikrina pakelėse įrengti automatiniai radarai. Blykst, ir netrukus gauni laišką, kuriame randi savo nuotrauką prie mašinos vairo ir kvitą su nurodytu baudos dydžiu. Įstatymai čia griežti, viršijęs greitį daugiau kaip 50 km/h gali ilgam netekti teisių. Jei jau tikrai labai knieti važiuoti greičiau nei leidžiama, reikia tiesiog palaukti, kol pro šalį prašvilps koks nors drąsuolis. Prisiklijavus prie jo uodegos galima važiuoti tokiu pat greičiu be baimės būti nufotografuotam. Mat aparatas spėja užfiksuoti tik pirmąją mašiną.
Kelyje pasikeičia
Paprastai ramūs ir mandagūs vokiečiai kelyje pasikeičia. Dažniausiai greitkeliuose viena kryptimi driekiasi trys eismo juostos. Dešiniąja beveik nenutrūkstama tėkme važiuoja sunkvežimiai. Tarp jų įsiterpia atsitiktinai į greitkelį išlindusios mažos miesto mašinos ir šiaip ramūs žmonės. Antrąja juosta važiuoja dauguma, trečioji paliekama skubantiesiems. Tai teoriškai. Šiaip jau dažnai pasitaiko, kad lėtai važiuojantis pilietis kažkodėl išlenda į trečiąją juostą ir užstoja kelią skubančiajam. Vokiečiai mėgsta žaisti policininkus, ypač tuose kelio ruožuose, kur greitis ribojamas. Tada prasideda pavojingos varžybos, kartais pasibaigiančios net mirtina avarija. Skubantysis stengiasi išstumti lėčiau važiuojantįjį, o šis nesitraukia iš kelio. Laimi tas, kurio nervai stipresni.
Baudų kvitai paštu
Susidurti su policija Vokietijoje būtų tikras malonumas, jei paskui nereikėtų mokėti baudų. Policininkai mandagiai praneša, ką padarei ne taip, patikrina teises ir palinki geros dienos. Baudos kvitą gauni paštu. Apskritai susidaro įspūdis, kad policija nesistengia apsunkinti gyvenimo. Štai viename miestelyje neradę vietos, kur pastatyti mašiną, palikome ją ant mažos gatvelės kampo. Bevalgydami sulaukėme policininkų skambučio: gatve dėl mūsų mašinos negali pravažiuoti autobusas. Taip pica pabrango 30 eurų, bet jei policija, užuot mūsų ieškojusi, būtų nugabenusi mašiną į specialią aikštelę, būtume praradę gerokai daugiau laiko ir pinigų. Kitą kartą pasiviję policininkai pranešė, kad sankryžą kirtome degant raudonai šviesai, ir tik paprašė būti atidesnius, nors paprastai už šį nusižengimą gana skaudžiai baudžia.
Girtas laikomas pavojingu
Išgėrus Vokietijoje geriau nevairuoti, teisės atimamos be jokių ceremonijų. Policija gali visai netikėtai užtverti gatvę ir tikrinti visus be išimties vairuotojus. Jei promilių kraujyje nėra labai daug, pasitelkus advokatą ir įrodžius, kad netekus vairuotojo pažymėjimo sužlugs tavo verslas, dar gali pavykti šią bausmę pakeisti pinigine bauda. Tačiau paprastai gauni 9 mėnesius pagalvoti, ar verta išgėrusiam sėstis prie vairo. Įdomiausia, kad girtas žmogus laikomas pavojingu visuomenei net kai važiuoja dviračiu, todėl pakliuvęs policininkams į akis taip pat netenka teisės juo važiuoti. Taigi girtų vairuotojų problema, tokia aktuali Lietuvoje, čia visai paprastai išsprendžiama.