Aistra dalyvauti loterijose jų dalyviams kartais liūdnai baigiasi. O patiklių žmonių neatidumu ir naivumu besinaudojanti, ne kartą už sukčiavimą bausta loterijas rengianti bendrovė aukų randa ir uostamiestyje.
Klaipėdietė Virginija Beniušienė vasarą savo pašto dėžutėje rado UAB „IMP Baltic” anketą su kvietimu dalyvauti loterijoje. Moteris susigundė galimybe laimėti prizą – rožės krūmą už 60 litų. Nieko bloga neįtardama užpildžiusi anketą, moteriškė ją nusiuntė nurodytu adresu.
Po mėnesio savo pašto dėžutėje vietoj geidžiamos rožės ji aptiko siuntinėlį su sodininko žirklėmis ir kortelėmis su informacija, kaip prižiūrėti sodo augalus. Įsižeidusi, kad nelaimėjo gėlės, Virginija dar ir pastebėjo, kad žirklės pigios, o kortelėse – abstrakti ir jai nereikalinga informacija.
V. Beniušienė nerado jokio raginimo už siuntą susimokėti, todėl pamanė, kad tuo jos dalyvavimas „IMP Baltic” rengtoje loterijoje ir baigėsi. Deja, manė klaidingai. Dar po mėnesio jos pašto dėžutėje gulėjo nauja siunta su kortelėmis. Šiuosyk buvo pridėta ir sąskaita – 14 litų.
Ilgai galvojusi Virginija nusprendė už jai nereikalingas korteles nemokėti. Praėjus mėnesiui kortelių siuntinėjimas nesiliovė, pinigų reikalavimas – dabar jau 28 litų, – taip pat tęsėsi.
Neišsiuntusi nurodytu adresu nė lito, V. Beniušienė sulaukė laiško su grasinimu, jog jei ir toliau vengs mokėti, skola bus išieškota padedant antstoliams. Dabar už skolą bendrovei jau buvo priskaičiuota ir 10 litų delspinigių. Skola siekė 39 litus.
V. Beniušienė puolė skambinti nurodytais telefonais. Viena, ką jai pavyko sužinoti – esą ji pildydama anketą pasirašiusi su bendrove sutartį ir sutinkanti mokėti už leidinius.
Praeitis – skandalinga
„Vakarų ekspreso” duomenimis, UAB „IMP Baltic” tokiu būdu pelnosi jau ne vienerius metus. Ši bendrovė buvo įsukta ir į teismų karuselę. Už įstatymų pažeidimus jai ne kartą teko mokėti baudas, siekiančias kelias dešimtis tūkstančių litų. Internete tiesiog apstu vartotojų skundų, įkliuvusių į sumaniai paspęstas bendrovės žabangas.
Prieš trejus metus Valstybinė duomenų inspekcija, išnagrinėjusi dviejų piliečių skundus, nustatė, jog siuntinėdama laiškus gyventojams su siūlymais prenumeruoti leidinį „Gyvūnijos pasaulyje”, bendrovė pažeidė Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą.
Konstatuota, kad bendrovė tvarkė asmens duomenis tiesioginės rinkodaros tikslais be duomenų subjekto sutikimo. Be to, „IMP Baltic” neinformavo žmonių, iš kokių šaltinių renkami jų asmeniniai duomenys, šiuos tvarkė nesąžiningai ir neteisėtai. Už šiuos pažeidimus buvo surašytas administracinis teisės pažeidimo protokolas.
Vilniaus miesto 1-asis apylinkės teismas 2003 metais išnagrinėjęs bylą pripažino, kad pažeidimai įrodyti. Tąsyk „IMP Baltic” buvo tik griežtai įspėti laikytis įstatymų reikalavimų. Švelni bausmė skirta atsižvelgus į tai, jog pažeidėja gailėjosi ir pripažino savo kaltę, be to, nebuvo bausta administracine tvarka.
Baudė Konkurencijos taryba
Bendrovė, į kurios tinklus pateko naivi klaipėdietė, puikiai pažįstama ir Konkurencijos tarybai.
2001 metais buvo atliktas tyrimas dėl bendrovės „IMP Baltic” veiksmų atitikimo Reklamos įstatymo vieno iš straipsnių reikalavimams. Anuomet bendrovė žmonėms paštu siuntinėjo lankstinukus su klaidinančia ir neišsamia informacija apie paštu platinamos Namų medicinos enciklopedijos kainas bei įsigijimo terminus.
Konkurencijos taryba įpareigojo nutraukti tokią reklamą ir paneigti klaidingą informaciją. UAB „IMP Baltic” į tai numojo ranka, todėl taryba jai skyrė 20 000 litų baudą. Dar po metų už jau kitokio pobūdžio įstatymų pažeidimus skirta 1 000 litų bauda.
Sukčiaujama sumaniai
Konkurencijos tarybos atstovės spaudai Palmiros Kvietkauskienės teigimu, už šiandien vykdomą veiklą bendrovę nubausti sudėtinga. Paprastai paštu pateikiami pasiūlymai vartotojų neklaidina: užpildęs anketą ir nusiuntęs savo duomenis bei tokiu būdu sutikęs su siūlytomis sąlygomis žmogus gauna nemokamą paketą su žadėta dovana. Po to pasipila ir kiti paketai, už kuriuos jau privalu sumokėti. Žmogus gali savarankiškai rinktis, jei pasiūlymai jam priimtini.
Bėda ta, kad vartotojas neįsiskaito į visas kitas sąlygas, kurios paprastai parašytos pačiu smulkiausiu šriftu. Neatidus žmogus, užpildęs anketą ir ją savo parašu patvirtinęs, sudaro su bendrove tam tikrą sutartį – įsipareigoja vykdyti jos nurodytas sąlygas.
Viskas lyg ir normalu, tačiau yra viena problema. Bendrovė siūlo, kad tapęs akcijos dalyviu asmuo bet kada galės atsisakyti siunčiamų paketų, o, P. Kvietkauskienės teigimu, tai padaryti gana sunku – dažniausiai neįmanoma prisiskambinti telefonu. Jeigu pavyksta, dažnai paketai vis tiek pasiekia adresatą, ir vartotojas automatiškai tampa skolininku.
Skundus tirtų
Komentuodama V. Beniušienės atvejį, Konkurencijos tarybos atstovė spaudai P. Kvietkauskienė spėjo, jog moteris buvo neatidi, neįsiskaitė į gautus pasiūlymus ir todėl pakliuvo į bėdą.
„Neabejoju, kad laimėtą prizą – rožės krūmą – ji galėjo gauti tik vykdydama bendrovės sąlygas, kurios buvo pateiktos su pasiūlymu. Dabar jai, norinčiai atsisakyti gaunamų siuntinukų, reikia kuo greičiau kreiptis į bendrovę ir nutraukti sutartinius santykius. Be abejo, jeigu kiltų įtarimų ir būtų pateikta faktų, kad bendrovė vėl galėjo skleisti klaidinančią reklamą, Konkurencijos tarybos specialistai aiškintųsi situaciją”, – pridūrė P. Kvietkauskienė.