Drauge su kontrolieriais pradėję dirbti saugos firmos darbuotojai per dieną patikrina po 200-300 autobusų ir troleibusų
Stotelėje stovintis aukštas kresnas saugos tarnybos vyras iškelia vieną pirštą. Autobusas sustoja, vairuotojas pradaro tik priekines duris, pro kurias įlipa tas pats tvirtas vyras ir dvi kontrolierės: „Argus” pradeda „zuikių” medžioklę.
Tikrina kiekvieną dieną
Nuo lapkričio 2-osios Kaune prasidėjusi be bilietėlių važinėjančių autobusų bei troleibusų keleivių medžioklė atnešė pirmąsias „aukas”. Per tris dienas saugos tarnybos „Argus” darbuotojai bei kontrolieriai 10-20 litų sumomis nubaudė apie 200 žmonių, dar apie 200 keleivių buvo surašyti protokolai.
„Taip anksti kontrolė?! Tokiu metu?! Savaitgalį dirbate?!” – prie šių klausimų „Argus” saugos darbuotojai-kontrolieriai jau įpranta. Keleiviai stebisi, kai troleibusai ir autobusai tikrinami jau 5, 6 ryto arba vėlyvą vakarą, beveik pusiaunaktį, ar šeštadienį bei sekmadienį.
„Nuo ankstyvo ryto iki pietų dirba keturi darbuotojų ekipažai po keturis žmones, per pietus jie keičiasi, vakare vėl vyksta keitimas”, – „Kauno dienai” teigė R.Jonaičio individualios įmonės „Argus” saugos firmos Kauno skyriaus pavaduotojas Eugenijus Gavenka.
Ilgiausiai užtrunka dvi minutes
„Autobuso ar troleibuso patikrinimui ilgiausiai užtrunkame 2 minutes”, – tikino reide, į kurį buvo priimtas dienraščio korespondentas, dalyvavusi „Argus” kontrolierė.
Pustuštę visuomeninio transporto priemonę trijulė patikrina per keliolika sekundžių: viena kontrolierė skuba į autobuso galą, kita bilietėlius tikrina nuo priekio, kresnas saugos tarnybos vyras stovi prie vienintelių atidarytų durų, dar vienas, pildo dokumentus: pažymi visuomeninio transporto maršruto, garažo numerį, stotelę, gatvę, laiką. Prireikus – taip pat padeda kolegoms.
„Duris atidaryti!” – patikrinę nuolatinius bilietus, antspaudais pažymėję bilietėlius vairuotojui sako „Argus” darbuotojas. Tik tuomet durys atsidaro, išlipa ir įlipa nauji keleiviai. Ryte, piko metu, keleiviai būna irzlesni, todėl juos patikrinti stengiamasi ypač greitai.
Keleiviai kartais gudrauja
„Dauguma turi nuolatinius bilietus. Tikrindami bilietėlius atkreipiame dėmesį į datą, ar jie buvo pažymėti, – aiškino kontrolierė. – Keleiviai kartais gudrauja, neretai bando įbrukti seną bilietą”.
Be bilietėlių važinėjančių žmonių akys dažnai išduoda, kad jie – „zuikiai”. Dauguma, taupydami pinigus, nepažymėtus bilietėlius laiko rankoje pasirengę pažymėti, jei prireiks, tačiau durims užsidarius ir kontrolieriams įlipus į transportą vairuotojas automatiškai užblokuoja komposterius.
„Pažymėti bilietą jau vėlu! Tuomet girdime, kai žmonės bando kažką daryti, trinkteli rankomis į komposterį ir stebisi, kodėl jie neveikia”, – šypsojosi „Argus” darbuotojai. Per dieną jie patikrina maždaug po 200-300 troleibusų ir autobusų.
„Nežinau kodėl, bet daugiau „zuikių” pagauname troleibusuose. Gal žmonės, važinėjantys autobusais, dažniau įsigiję nuolatinius bilietus? „Zuikiai” – dažniausiai 16-20 metų jaunimėlis”.
Prieš kelias dienas be bilietėlių sučiuptos romų tautybės moterys pradėjo pasakoti istorijas apie alkstančius vaikus, žuvusius artimuosius, tėvą, kuris jas užmuš.
Pirmą ir paskutinį kartą
„Atleiskite, aš pirmą ir paskutinį kartą”, – tai taip pat dažna frazė. Tačiau reido metu lyg tyčia buvo sulaikyti du „zuikiai”, kurie tą pačią dieną be bilietėlio važiavo antrą kartą. Ir vėl tikino, kad taip daugiau nesielgs.
Tiesa, su visiškai girtu vyru buvo beveik neįmanoma susikalbėti. Apsmukusios ir beveik nuo klubų krentančios treningo kelnės, nešvari striukė, pamėlusi nosis, geltoni dantys, aitrus alkoholio kvapas: „Ei, nebauskite, mane šiandien jau buvote sulaikę Žemaitės gatvėje”, – tvokstelėjo smarvė iš girtutėlio ir pasibjaurėtinai atrodančio vyro.
„Nepykite, esu kaltas, bet šalta. Tikrai daugiau nevažinėsiu be bilietėlio”, – teisinosi dviem aptriušusiais krepšiais nešinas benamis. Dauguma jų – neagresyvūs.
Nuo 10 iki 20 litų baudas susimokėję keleiviai paleidžiami, neturintieji pinigų ir tapatybę įrodančių dokumentų vežami į policijos skyrių: kelis kartus buvo sulaikyti ir policijos ieškomi vyrai.
„Kartais „vargšai”, pagailėję nusipirkti bilietėlį ar susimokėti 10 litų baudą, policijoje išsitraukia tokias pinigų sumas, kad mes net grąžos neturime, – juokėsi „Argus” darbuotojas. – Kas didesni „zuikiai”? Vyrai, žinoma. Tiesa, moterys dažniau bamba, bando „gėdyti”, paveikti morališkai ir elgiasi gan šiurkščiai. Jauni, ypač tie, kurie troleibuse ar autobuse būna
agresyvūs ir pasitikintys savimi, gatvėje deda į kulnus. Muštynių dar nebuvo, tačiau vakarais pasitaiko gan agresyvių išgėrusių jaunuolių kompanijų”.
Pradėjo klaipėdiečiai
Su saugos firma „Argus” po beveik metus trukusio konkurso, kuriame dalyvavo dar trys dalyviai, buvo pasirašytas 3 metų kontraktas – tai bendras „Kauno autobusų” bei „Autrolio” projektas. „Kauno autobusai” atsakingi už bilietų kontrolę, o „Autrolis” – už jų gaminimą, platinimą.
„Moterims kontrolierėms be vyrų pagalbos dirbti būdavo sunku, nes ypač suįžūlėjo ir tapo agresyvūs netgi trylikamečiai-penkiolikamečiai. Pirmiausiai šių priemonių imtasi dėl žmonių saugumo: kai reide dalyvauja tvirti vyrai, keleiviai drausmingesni. Taip pat tikimės, kad mūsų pajamos padidės 3-5 procentais”, – teigė UAB „Kauno autobusų” rinkodaros ir pardavimų skyriaus direktorius Vidas Zigmantas.
Paklaustas, kodėl troleibusuose dažniau pastebimi „zuikiai”, V.Zigmantas atsakė: „Troleibusai turi mažiau maršrutų, tačiau jie dažniau kursuoja, juose šiek tiek daugiau keleivių, todėl daugiau ir zuikių”.
Kaune kursuoja 150 troleibusų ir 156 autobusai.
Lietuvoje pirmieji naują praktiką, kai su kontrolieriais dirba saugos tarnybos darbuotojai, pradėjo klaipėdiečiai, uostamiestyje taip dirbama jau trejus metus. Ši praktika taikoma Šiauliuose, Panevėžyje.