Nuolat skubantys žmonės retai įsiskaito į pasirašomas banko sąskaitos atidarymo, mokamosios kortelės ar mobiliojo ryšio operatorių sutartis.
Per keletą sekundžių įvairiuose dokumentuose raitantys parašus gyventojai vėliau gali turėti nemalonių rūpesčių.
Spalvingos sutartys
Dar prieš porą metų sutartys buvo spausdinamos ant balto popieriaus juodomis 12-ojo šrifto dydžio raidėmis. Išeidavo trijų ar keturių lapų dokumentas.
Dabar vis dažniau sutartys spausdinamos ant žalsvo ar melsvo popieriaus. Raidės yra nenusakomo dydžio.
Neretai itin smulkios raidės būna atspausdinamos mėlynai ant balto popieriaus. Taip sumaketuotos sutartys sutalpinamos vos į vieną lapą.
Norint jas perskaityti reikia įtempti akis, kad nesusilietų eilutės. Vyresniems žmonėms prireikia ir didinamojo stiklo.
Net ir neįsigilinant į kiekvieną punktą, perskaityti A4 formato sutarties lapą su iš abiejų pusių atspausdintu tekstu užtrunkama apie pusvalandį.
Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos vartotojų priėmimo skyriaus vedėjas Petras Lepeška teigė, kad nėra teisės aktuose nurodymo, ant kokio popieriaus ir kokio dydžio šriftu turi būti spausdinamos sutartys.
Įperša ir reklamą
„Tele2” klientų aptarnavimo ir prekybos salone dirbanti Inga pasakojo, kad retas prieš pasirašydamas perskaito sutartį.
„Dažniausiai pasirašyti jų ateina mėnesio pabaigoje, tuomet susidaro eilės. Žmonės, nenorėdami gaišinti kitų, skuba. Trumpai pasakau, kiek galios sutartis, kaip ir kada mokėti, kokiu būdu bus atsiųstos sąskaitos, ir parodau, kur pasirašyti. Jei kyla kokių nors neaiškumų, klientas gali paskambinti ir pasitikslinti”, – pasakojo Inga.
Panašiai sutartys pasirašomos ir bankuose. Vadybininkė, pažėrusi ant stalo šūsnį popierių, baksteli pirštu, kur pasirašyti.
„Hansabanko” teisės departamento direktorius Mindaugas Morkūnas teigė, kad kiekvienas klientas, norėdamas įsigilinti į sutarties sąlygas, gali ją parsinešti namo ir atidžiai perskaityti.
Tačiau retas turi laiko kelis kartus vaikščioti į banką.
Neperskaitęs sutarties ir ją pasirašęs žmogus patvirtina, kad „sutartis įdėmiai perskaityta, kiekviena sąlyga individualiai aptarta ir atitinka jo valią. Sutarties turinys ir pasekmės aiškios”.
Visų bankų ir mobiliojo ryšio operatorių sutartyse yra standartinių punktų, tačiau tarp jų kartais įrašoma ir netradicinių.
Banko „Snoras” naudojimosi mokamąja kortele sutartyje įrašyta, kad kliento telefonu, namų adresu ar elektroniniu paštu gali būti atsiunčiami banko ir jo partnerių reklaminiai pasiūlymai.
Trūksta logikos
Dar keistesnę sutartį pasirašyti klientui su skaudančiu dantimi pakišo Mažosios Smilties gatvėje įsikūrusiame odontologijos kabinete.
Vienu egzemplioriumi atspausdintoje sutartyje smulkiai išvardinta, kad klientas nereikš pretenzijų, jei jam bus išlaužtas žandikaulis, pragręžtas liežuvis ar įdurta į žandą.
P.Lepeška pabrėžė, kad sutartis turi būti sudaryta tik dviem egzemplioriais.
„Sveikatos paslaugos – specifinė sritis, bet yra laisvas apsisprendimas – ką noriu, tą ir pasirašau. Toje sutartyje tikrai nėra logikos, manau, ji yra tik pagąsdinimui”, – sakė P.Lepeška.
Su dar vienu nelogiškumu susiduria ir žmonės, išsimokėtinai perkantys langus.
Iš karto sumokėjus visą sumą, parengiamas darbų atlikimo lapas, į kurį klientas pasirašo tik tada, kai langai įstatomi.
Tačiau perkant išsimokėtinai iš karto reikia pasirašyti, kad langai jau atvežti ir įstatyti. Bankas nesutinka teikti paskolos už prekę, kurios dar nėra.
Darbus atliekanti įmonė gali ir nesilaikyti terminų, nes pagal sutartį ji langus jau yra lyg ir įmontavusi.
Kilus konfliktui, žmogus gali kreiptis į Nacionalinę vartotojų teisių apsaugos tarybą dėl nesąžiningų sutarties sąlygų.
Gali reikalauti naujo
Ginčų dėl sąžiningumo gali atsirasti ir perkant naują automobilį.
Sutartyje įrašyta, kad perkamas naujas automobilis. Tačiau klientui mašina pristatoma pravažiavusi 300 kilometrų.
„BMW” automobilius platinančio „Baltijos autocentro” automobilių pardavimo vadybininkas Mindaugas Daknys sakė, kad dėl nauju automobiliu pravažiuotų kilometrų reikia tartis individualiai. Gamintojas neapibrėžia, kas yra nauja, o kas ne.
Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos Klaipėdos apskrities skyriaus vedėjas Raimundas Kontrimas tikino, kad jei pirkėjas prieš pasirašydamas sutartį nebuvo informuotas net žodžiu apie pravažiuotus kilometrus, jis turi teisę reikalauti automobilio su skaitikliais, kurie rodo tik nulius.