Platinamuose leidiniuose pirkėjai dažniausiai susidomi tokiais gaminiais, kurių nėra Lietuvos prekybos tinkluose ar turguose
Vakarų Europoje, o ypač Vokietijoje, populiari prekyba kataloguose siūlomomis prekėmis Lietuvoje nesulaukia ypatingo pirkėjų antplūdžio. Tačiau šio verslo ėmęsi prekybininkai neketina nuleisti rankų ir tikisi plėsti klientų ratą.
Šiuo metu paštu ar per kurjerius galima užsisakyti įvairiausių prekių: drabužių, buities daiktų, knygų, baldų ir net augalų. Prekybą neišėjus iš namų siūlo apie dvi dešimtis šalies bendrovių.
Turi nuolatinių klientų ratą
Šiuo metu vienos aktyviausiai rinkoje veikiančios Panevėžio bendrovės direktorė Lina Bagdonavičienė teigė, kad prekybos paštu verslas Lietuvoje kasmet įgauna vis didesnes apimtis, nors jos kol kas sunkiai palyginamos su užsienio šalyse klestinčia tradicija.
„Mūsų įmonė prekes iš katalogų siūlo jau daugiau kaip trejus metus. Tarp klientų dauguma – nuolatinių, kurie kaskart pasirodžius naujam katalogui užsisako po kelias prekes”, – sakė bendrovės atstovė.
Panevėžio bendrovė katalogus platina beveik po visą Lietuvą ir siūlo įvairių prekių: drabužių, avalynės, galanterijos gaminių, sporto prekių, namų apyvokos ir automobilio reikmenų, įrankių bei kt. Prekybininkai pastebi, kad didžiausio susidomėjimo sulaukia maža kaina arba su nuolaida siūlomos prekės: drabužiai, batai, įvairūs namų apyvokos daiktai.
„Gana sunku įvardyti, kas yra mūsų įmonės klientas. Amžiaus grupės ir užsakymų geografija yra itin plati. Tas pačias prekes perka ir didmiesčių, ir atokių rajonų gyventojai. Pastarųjų užsakymų sulaukiame šiek tiek daugiau, nes jie neturi galimybės lankytis prekybos centruose, todėl prekybos paštu paslauga jiems yra patrauklesnė”, – teigė L.Bagdonavičienė.
Problemos dėl dydžių
Vartant katalogus bene daugiausia abejonių būsimam pirkėjui gali kilti dėl prekių kokybės. Į tokius klausimus prekybininkai taip pat turi parengę atsakymus.
„Pirkėjus informuojame, kad nepatikusias ar nekokybiškas prekes jie gali grąžinti per 14 dienų. Jas pakeičiame naujomis arba grąžiname pinigus. Dažniausiai prekes keičia nauji klientai, kuriems sunku išsirinkti reikiamą drabužių dydį. Neretai pirkėjai paskambina mūsų operatorėms arba parašo elektroniniu paštu laišką ir išsiklausinėja, kaip pasirinkti tinkamą drabužių dydį”, – dėstė prekyba paštu užsiimančios bendrovės vadovė.
Pasitaiko atvejų, kad prekės būna sugadintos pažeidžiant pakuotes, kartais transportuojant dūžta indai ar lūžta kitos prekės – tuomet klientams išsiunčiamas naujas užsakymas.
Anot L.Bagdonavičienės, prekyba paštu klientams teikia nemažai privalumų. Vienas jų – už prekes nereikia mokėti iš anksto, o tik tuomet, kai jos pristatomos. Be to, prekės siūlomos už palankią kainą.
Tolesnę įmonės veiklą direktorė vertina gana optimistiškai: „Išleisdami naują katalogą sulaukiame naujų klientų. Manau, kad prekyba paštu turi nemažai perspektyvų, todėl iš šio verslo trauktis neketiname”.
Finansinės žalos nepatiria
Kelių Vokietijoje leidžiamų katalogų prekes platinanti Vilniaus bendrovė pastaraisiais metais sulaukia vis daugiau klientų, pageidaujančių parsisiųsti gaminių iš užsienio.
„Ši prekyba populiarėja. Žmonės renkasi labai įvairias prekes, pradedant kojinėmis, baigiant baldais. Kataloguose pirkėjai dažniausiai susidomi tokiais gaminiais, kurių nėra Lietuvos prekybos tinkluose ar turguose”, – teigė bendrovės vadybininkė Birutė Abarienė.
Kainos, anot jos, yra mažesnės nei specializuotuose prekybos centruose, tačiau didesnės nei turguose.
„Žmonių, pageidaujančių įsigyti prekes iš katalogų, tikrai nemažėja. Dauguma pirkėjų lieka patenkinti šia paslauga ir ją išbando ne kartą. Manau, kad ateityje klientų turėtų daugėti. Žinoma, Lietuva negali prilygti Vokietijai, kur yra labai daug katalogų ir tokia prekybos tradicija gyvuoja jau penkiasdešimt metų. Galbūt po kiek laiko ir pas mus atsiras lietuviški katalogai?” – svarstė B.Abarienė.
Ji taip pat akcentavo, kad prekybininkai stengiasi sudaryti pirkėjams kuo palankesnes sąlygas – netikusią prekę pakeisti kita arba grąžinti pinigus.
„Retai, bet atsiranda klientų, kurie pačiupinėję daiktą supranta, kad gavo ne tai, ką įsivaizdavo. Tokiu atveju pinigus grąžiname. Pirkėjui dėl to nekyla jokių problemų ir jis nepatiria finansinės žalos”, – tikino bendrovės atstovė.
Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Kauno skyriaus vedėja Ritautė Klėgerienė „Kauno dienai” teigė, kad pirkėjai dėl nekokybiškų iš katalogų pirktų prekių kreipiasi itin retai. Pernai į inspekcijos skyrių užsuko tik vienas kaunietis, skundęsis, kad iš katalogo įsigytos kailinės šlepetės labai greitai suplyšo. Inspektoriams dėl šio atvejo nereikėjo atlikti tyrimo, nes paskambinus į prekybos bendrovę ši sutiko grąžinti pinigus.
Televizorių neužsisako
Kaune įsikūrusi įmonė, trečius metus siūlanti prekes iš vieno garsiausių Europoje katalogo, taip pat nesiskundžia klientų, o tiksliau, klienčių dėmesiu.
„Užsakymų televizoriams ar kitai buitinei technikai negauname. Mūsų klientai dažniausiai užsisako drabužius sau ir vaikams, nes nori išsiskirti originalesniu apdaru. Beveik nepasitaiko atvejų, kad vieną drabužį ar modelį užsisakytų kelios pirkėjos”, – teigė administratorė-vertėja Lina Paap.
Bene dažniausiai klientės domisi drabužių dydžiais ir audinių sudėtimi.
„Nuolatinių klientų ratas plečiasi. Europoje tokia tradicija yra seniai žinoma, o Vokietijoje šia paslauga naudojasi beveik kiekviena šeima. Pastaruoju metu ir Lietuvoje katalogais domisi vis daugiau žmonių. Matyt, užsienyje pabuvoję lietuviai taip pat įvertina tokios prekybos privalumus”, – sakė Kauno bendrovės atstovė, pridūrusi, kad mūsų šalies prekybininkai paštu orientuojasi į vidutinį klientą.
Tiesa, skirtingai nuo partnerių Vokietijoje, lietuviai neturi galimybių savo klientams išsiųsti katalogus į namus ar išplatinti juos plačiau.
„Kartais išplatiname nedidelius leidinukus. Tačiau dažniausiai nauji pirkėjai mus susiranda išgirdę apie šią paslaugą iš pažįstamų arba grįžę iš užsienio. Daugiausia klientų sulaukiame po žiemos ir prieš rudens sezonus”, – aiškino L.Paap.
Lietuvos paštas prieš trejus metus šalies rinkoje dirbančioms įmonėms pasiūlė paslaugą „Prekės paštu”. Klientų aptarnavimo skyriaus darbuotojai „Kauno dieną” informavo, kad šiais metais prekes paštu gyventojams siunčia apie dvi dešimtis įmonių. Gyventojams į artimiausią pašto skyrių dažniausiai siunčiamos knygos, drabužiai, įvairūs buities daiktai ir net augalai bei sėklos.
Kasmet tokia paslauga susidomi vis daugiau verslo atstovų, pirmiausia įvertindami tą aspektą, kad prekes gali išplatinti ir atokiuose rajonuose.