Vežėjai mėgins inicijuoti įstatymų pataisas, leisiančias sunkiasvorius automobilius vairuoti ir labai jauniems asmenims
Tūkstančiai kilometrų ir ne dienomis, bet savaitėmis skaičiuojamas laikas, praleistas toli nuo namų, bene tiksliausiai apibūdina tolimųjų reisų vairuotojų darbo ypatumus. Akivaizdu, kad tokiems išbandymams ryžtasi anaiptol ne kiekvienas, net ir sugebantis gerai valdyti didžiules transporto priemones. Lietuvoje šios profesijos atstovų trūkumas jau kurį laiką itin juntamas.
Ieško problemos sprendimo būdų
Nemaža dalis visuomenės, ypač automobilininkų, kone vienbalsiai smerkia gatvėse vis dažniau pasirodančius jaunus vairuotojus. Netgi eismo įvykių statistika byloja, kad nemaža dalis skaudžių nelaimių įvyksta būtent dėl nepatyrusių vairuotojų kaltės. Vis dėlto netrukus gali paaiškėti, kad pilnametystės sulaukę jaunuoliai turės teisę sėstis ne tik prie lengvojo automobilio, bet ir prie vilkiko vairo. Griebtis tokių priemonių transportininkus skatina nė kiek nešvelnėjanti dilema: „Kur rasti tolimųjų reisų vairuotojų?”
Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava” užsimojo spręsti iki šiol vis didesniu galvos skausmu tampančią vilkikų ir sunkvežimių vairuotojų trūkumo problemą, inicijuodami Saugaus eismo įstatymo pataisą, kurioje numatoma sumažinti amžiaus apribojimą nuo 21 iki 18 metų vairuotojams, siekiantiems įgyti teisę vairuoti C ir E kategorijų transporto priemones. Pastaroji įstatymo pataisa turėtų būti parengta iki žiemos.
Siekdami bent iš dalies išspręsti vairuotojų trūkumo problemą ir paskatinti jaunuolius susidomėti vairuotojo profesija, „Linavos” atstovai ketina imtis atitinkamų priemonių, kad vairuotojo profesija būtų pripažinta ypatingai svarbia ne tik transporto verslui, bet ir visai šalies ekonomikai. Asociacija numačiusi inicijuoti įstatymų pataisas, pagal kurias C kategorijos vairuotojų rengimo bendro lavinimo mokyklose ir gimnazijose finansavimas būtų įtrauktas į Lietuvos 2007-2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategijai įgyvendinti žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programą.
Padėtų griežta disciplina
„Mūsų asociacija tik derina ir inicijuoja visų šių pataisų atsiradimą, o visa tai rengia Valstybinė kelių transporto inspekcija ir Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamentas”, – paaiškino nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava” prezidentas Algimantas Kondrusevičius.
Pašnekovas pridūrė, kad pagal užsibrėžtus tikslus vienareikšmiškai nuo pilnametystės jaunuoliai galėtų gauti tik teisę vairuoti C kategorijos transporto priemones. Tuo tarpu E kategorijai reikalingas mažiausiai vienų metų stažas niekur neišnyktų ir ją jaunieji vairuotojai galėtų išsilaikyti tik sulaukę devyniolikos. A.Kondrusevičius patikino, kad panaikinti pastarojo reikalavimo nė neketinama, kadangi vieni metai praktikos su mažesnės keliamosios galios ir kiek kuklesnių gabaritų sunkvežimiu yra tiesiog būtini kiekvienam iš pradedančiųjų vairuotojų.
„Kol kas visa tai tėra prasidedantis procesas. Ryžtis tokiam žingsniui mus paskatino kitų Europos šalių praktika ir elementarus suvokimas, kad vidurinę mokyklą baigęs žmogus, norėdamas ateiti į transporto verslą, turi nereikalingai laukti ir blaškytis net trejus metus, kol pagaliau, būdamas 21-erių, gali sėstis už vilkiko vairo. Per tiek laiko gabūs ir kompetentingi jaunuoliai spėja susirasti darbą kitur, o transporto sfera ir vėl lieka be potencialių darbuotojų, kurie galėtų puikiai pritaikyti savo jėgas ir žinias šioje verslo srityje”, – apie vežėjų nusivylimą kalbėjo A.Kondrusevičius.
Paklaustas, ką mano apie eismo saugumą keliuose, jei sunkvežimius ir didžiulius vilkikus imtųsi vairuoti atitinkamai vos tik pilnametystės sulaukę ar 19-ąjį gimtadienį atšventę jaunuoliai, asociacijos „Linava” prezidentas tvirtino čia jokių problemų neįžvelgiąs.
„Pasižiūrėkite, kaip kariuomenėje tarnybą atliekantiems pilnamečiams į rankas duodami tikrai pavojingi ginklai bei patikima vairuoti įvairią galingą karinę techniką. Atrodo, kad tai jokių problemų nesukelia. Dabartinis jaunimas yra labai imlus, todėl gerai apmokytas, jis tikrai saugiai ir pakankamai kvalifikuotai dirbtų”.
Europos šalyse pasitvirtino
Tarptautinių pervežimų bendrovei vadovaujantis A.Kondrusevičius sako, kad jo įmonėje taip pat yra jaunų žmonių, kurie greitai perprato šiuolaikinę techniką ir dirba nekeldami jokių rūpesčių ar išskirtinių problemų.
„Galiu drąsiai oponuoti tiems, kurie šiuo klausimu būtų nusiteikę skeptiškai. Sutinku, kad prie didelio avaringumo prisideda jaunuoliai, nesuprantantys, kaip reikia laikytis vairuotojo disciplinos ir tinkamo greičio režimo, neretai užmirštantys Kelių eismo taisykles ir netgi leidžiantys sau pasivaišinti alkoholiu būnant prie vairo. Akivaizdu, kad būtent dėl to įvyksta tragiškos avarijos. Tačiau mūsų verslo sektoriuje viskas yra itin griežtai reglamentuota: darbo ir poilsio režimas niekada negali kirstis, šiuolaikiniuose sunkvežimiuose esantys greičio ribotuvai vėlgi neleidžia piktnaudžiauti, o visos naujos mašinos yra tikrai saugios. Be abejo, nuo nelaimės niekas nėra apdraustas, tačiau tai jau yra kitas klausimas ir čia jau neturėtų pagrindiniu taikiniu tapti jauni, tačiau gerai parengti, kvalifikuoti vairuotojai”, – savo argumentus kategoriškai išdėstė naujajai idėjai nemažai vilčių teikiantis A.Kondrusevičius.
Galiausiai vežėjų asociacijos vadovas pridūrė, kad lygiai tokia pati tvarka, kai sunkųjį transportą imasi vairuoti pakankamai jauni vaikinai, jau priimta keliose Europos šalyse ir yra pasitvirtinusi Anglijoje, Airijoje ir Danijoje, o šių valstybių praktika ketina pasinaudoti ir atitinkamas įstatymų pataisas rengiantys Olandijos vežėjai. Pabrėždamas, kad sunkiojo transporto avaringumas yra vienas mažesnių, A.Kondrusevičius vis dėlto liko prie pagrindinio savo argumento, sakydamas, kad toks problemos sprendimas – kone vienintelis mėginant išspręsti darbo jėgos problemą.
Eismo prižiūrėtojai dar svarsto
„Kauno dienos” kalbintas Lietuvos Eismo priežiūros tarnybos viršininkas Saulius Skvernelis prisipažino kol kas tvirtos nuomonės šiuo klausimu neturintis, mat problema, anot jo, išties yra dvejopa, todėl būtina atsižvelgti į visus jos aspektus.
„Pirmiausiai reikia kalbėti apie vežėjus kankinančias problemas, kai trūksta vairuotojų. Jei yra žmonių, galinčių ir norinčių savo ateitį susieti su profesionaliu automobilio vairavimu, trejus metus trunkantis laukimas lyg ir atrodytų nereikšmingas. Tačiau čia iškart atsiranda priešprieša, mat aštuoniolikmečiai, neturintys jokios vairavimo patirties ir įgiję teisę vairuoti padidinto pavojaus transporto priemonę – sunkiasvorį automobilį, visgi kelia grėsmę eismo saugumui. Juolab kad įvertinus jų sąmoningumo lygį tokie nuogąstavimai tampa dar didesni”, – samprotavo S.Skvernelis.
Pareigūnas pripažino, kad surasti vienareikšmį atsakymą yra pakankamai sunku, nes čia susiduria du skirtingi dalykai: ekonomikos poreikiai ir eismo saugumo klausimai.
Pabrėždamas vairavimo patirties svarbą, S.Skvernelis vis tik pridūrė, kad neretai pasitaiko atvejų, kai aštuoniolikmečiai būna pakankamai subrendę ir turintys tvirtą atsakomybės jausmą kelyje, o tuo tarpu kur kas vyresni vairuotojai tokių savybių akivaizdžiai stokoja.
Kol kas negalintis išdėstyti tvirtos vieningos nuomonės, Lietuvos Eismo priežiūros tarnybos viršininkas pridūrė, kad jo vadovaujama institucija negali daryti jokios įtakos įstatymų pataisų priėmimui: „Mėginsime diskutuodami su kolegomis prieiti prie bendrų išvadų šiuo klausimu ir jei kas nors mūsų teirausis, būtinai išdėstysime savo poziciją, tačiau nulemti šio proceso baigties neturime teisės”.
Vyresni irgi sukelia nelaimes
Vien per pastarąjį mėnesį šalyje įvyko nemažai skaudžių eismo nelaimių, kuriose dalyvavo sunkiasvorės transporto priemonės. Dalis incidentų neaplenkė ir Kauno miesto bei rajono.
Rugpjūčio 4-osios rytą vienos moters mirtimi pasibaigusi kraupi avarija įvyko pusiaukelėje tarp Jonavos ir Karmėlavos, ties Išorų gyvenviete. Čia kauniečių įmonei priklausančio vilkiko vairuotojas nepastebėjo judriame kelyje ties pėsčiųjų perėja sustojusio visureigio, ketinusio praleisti į kitą gatvės pusę karvę vedusį ūkininką. Iš trijų visureigiu važiavusių žmonių viena moteris žuvo vietoje. Tuo tarpu 35-erių metų vilkiko vairuotojas, kaip spėjama, mėgindamas išvengti pastarojo susidūrimo ir mesdamasis į kelkraštį, atsidūrė ant priešingas eismo juostas skiriančios žalios vejos. Sunkiasvoris automobilis perskrodė ten buvusį apsauginį metalinį atitvarą ir nusivilko jį kartu su savimi į priešingą kelio pusę, taip užtverdamas visą važiuojamąją kelio dalį.
Paskutiniąją liepos mėnesio dieną kraupoka eismo nelaimė įvyko kelio Kaunas-Marijampolė-Suvalkai devintajame kilometre. Pirminiais duomenimis, avarija galėjo kilti dėl 43-ejų metų amžiaus vilkiko vairuotojo kaltės. Manoma, kad pirmąja eismo juosta važiavusį lėtaeigį traktorių su priekaba du vilkikai mėgino aplenkti. Vienam jų pavyko tai padaryti, o kitas, dėja pradėjo rikiuotis į dešiniąją kelio pusę pernelyg anksti, todėl dešiniuoju kabinos kampu kliudė greta važiavusį traktorių. Pastarasis nuo smūgio virto ant šono, o dar nespėjęs sustoti vilkikas, užkabinęs jo vilktą priekabą, užmetė ją ant paties traktoriaus ir dar kartą stumtelėjo jį, apversdamas beveik ant stogo. Šįkart tik per laimingą atsitiktinumą aukų pavyko išvengti, mat traktoriui parvirtus ant šono smarkus smūgis išsviedė jo vairuotoją ant gatvės.
Panašių incidentų šalies keliuose, pasak Eismo priežiūros tarnybos pareigūnų, įvyksta gan dažnai. Atrodo, kad ne veltui sunkiasvoriai automobiliai teisėsaugininkų yra priskiriami padidinto pavojaus transporto priemonių grupei. Kažin ar griežta disciplina būsimus jaunuosius sunkvežimių ir vilkikų vairuotojus paakins būti džentelmeniškus ir kultūringus keliuose. Kita vertus, žiūrint į pastarųjų dienų tragiškas pasekmes nulemiančias eismo nelaimes, vargu, ar šiuo metu galiojantis griežtesnis amžiaus cenzas dėl sunkiojo transporto vairuotojų duoda reikiamos naudos.