Po kelerių metų bus privaloma laikyti tik tris, o ne keturis brandos egzaminus
2009 metų laidos abiturientai brandos atestatą galės gauti išlaikę tik vieną privalomąjį ir du pasirenkamuosius egzaminus. Tai patvirtino Švietimo ir mokslo ministerijos pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyriaus vedėja Loreta Žadeikaitė.
Pasak jos, apie brandos egzaminų pasikeitimus mokyklas privaloma informuoti prieš dvejus metus, todėl tik nuo 2009-ųjų metų abiturientams bus privalomas lietuvių kalbos brandos egzaminas ir du pasirenkamieji.
Apie egzaminų skaičiaus mažinimą imta kalbėti svarstant dokumentą „Mokinių pasiekimų išorinio vertinimo ir tyrimų gairės 2006-2012 metams”. Tai truko visus metus. „Iš pradžių sprendėme, ar palikti pakartotinę egzaminų sesiją. Po to gavome Lietuvos moksleivių parlamento, kurio atstovai dalyvavo svarstymuose, siūlymą mažinti egzaminų skaičių. Ėmėme diskutuoti, kas būtų, jei tą padarytume”, – pasakojo L.Žadeikaitė.
Lietuvos mokinių parlamento pirmininkas Justas Plankis teigė, kad reikalavimas laikyti mažiausiai keturis abitūros brandos egzaminus nėra pagrįstas. „Keturių egzaminų rezultatų stojant į aukštąsias mokyklas nereikia, joms dabar užtenka trijų”, – sakė J.Plankis. Be to, sumažinus egzaminų skaičių, sumažėtų krūviai, tenkantys moksleiviams. Mažiau privalomų egzaminų leistų sutrumpinti ištęstą brandos egzaminų sesiją.
Pasak L.Žadeikaitės, yra šalys, kuriose labai griežtas išorinis vertinimas – daug egzaminų. Kitose šalyse brandos atestatas išduodamas tik su surašytais metiniais pažymiais. „Tai yra žinių įvertinimo kokybės užtikrinimo klausimas. Jeigu mes pasitikime mokykla ir mokytojo darbu, vertinimu, tai jo parašytas įvertinimas fiksuoja programos baigimą. Visų dalykų egzaminai juk nevyksta”, – kalbėjo specialistė.
Ji aiškino, kad sprendimas sumažinti egzaminų skaičių susijęs su tobulinama profiliavimo sistema. Profilinis mokymas sudaro galimybę rinktis technologijų programas, tačiau jų egzaminų pasirinkti negalima.
Paradoksalu: pavyzdžiui, jeigu technologijos sudaro keturiasdešimt procentų dalykų, kuriuos pasirinko mokinys, tai yra, jis mokosi perpus mažiau akademinių dalykų, tačiau, baigdamas mokyklą, jis vėl turi grįžti tik prie akademinių dalykų ir išlaikyti daug jų egzaminų.
Todėl, pasak L.Žadeikaitės, neatmetama galimybė dar mažinti privalomų egzaminų, kurių rezultatai reikalingi stojant į aukštąsias mokyklas, skaičių bei įvesti technologijų (turizmo mitybos, statybos-medžio, taikomosios dailės, verslo vadybos) egzaminą-atsiskaitymą, pripažįstamą profesinių mokyklų. Šį egzaminą dėl dalyko turinio pakraipos įvairovės organizuoti centralizuotai labai sudėtinga. Tikriausiai bus galima, pavyzdžiui, pačiose mokyklose atsiskaityti už atliktus projektus arba pakaks dalyko programos modulio įvertinimo.