Valdžia vienu šūviu ruošiasi nušauti du zuikius: uždarius prieš 20 metų Klaipėdoje įrengtą autodromą Perkėlos gatvėje, žadama pasirūpinti ne tik naujo autodromo, bet ir viso saugaus eismo centro statyba. Tiesa, šis šūvis miesto vairavimo mokykloms gali būti skaudus.
Specialiai niekas, ko gero, šių pertvarkų ir nebūtų daręs, jeigu ne už pusantrų metų įsigaliosianti Europos Sąjungos direktyva, numatanti tokio centro su vairavimo aikštelėmis, būtiną profesionaliems vairuotojams rengti, atsiradimą.
Nors šiuo metu dar tik ieškoma tinkamos vietos centrui, pirmieji siūlymai jau sukėlė pasipiktinimo audrą.
Į užmiestį
VšĮ Klaipėdos darbo rinkos mokymo centras direktorė Birutė Dirmontienė, šiandien ketinanti susitikti su iš atostogų grįžtančiu Klaipėdos apskrities viršininku Vytautu Rinkevičiumi, neslėpė pasipiktinimo dėl susidariusios situacijos.
Anot jos, valdžia turėtų suprasti, kad vienintelio autodromo Klaipėdoje uždarymas yra ne jos vadovaujamo centro, bet viso miesto problema.
„Tačiau tai niekam nerūpi, esame palikti likimo valiai, o apskrities siūlymai dėl vietos, kur galima būtų statyti naują autodromą, atrodo neapgalvoti, neekonomiški ir praktiškai neįgyvendami”, – mūsų dienraščiui sakė B. Dirmontienė.
Direktorė su prašymais kreipėsi ir į miesto, ir į apskrities valdžią. Klaipėdos meras Rimantas Taraškevičius raštu informavo, kad žemės sklypo klausimą turi spręsti Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, įsteigusi centrą, bei Klaipėdos apskrities viršininko administracija. Ministerija dėl tarpininkavimo kreipėsi į Vyriausybę, o apskritis ėmė spręsti klausimą vietoje.
Pastarosios institucijos vadovas V. Rinkevičius vakar darbo rinko mokymo centrą pasiekusiame rašte įvardino du variantus. Vienintele vieta autodromui statyti miesto ribose pavadinta teritorija, patenkanti į dujų paskirstymo stoties apsaugos zoną, esančią prie geležinkelio Tilžės gatvėje.
Sykiu V. Rinkevičius praneša, kad Klaipėdos rajono teritorijoje laisvos valstybinės žemės šalia miesto nėra. Todėl siūloma 10 ha sklypą autodromo statybai suformuoti iš laisvo valstybinės žemės fondo 40-50 kilometrų nuo Klaipėdos atstumu arba išpirkti arčiau miesto esančias privačias žemes.
Vadina nesąmone
Anot centro direktorės, statyti autodromą už pusšimčio kilometrų nuo miesto – nesąmonė, o išperkant žemes iš privatininkų, sumokėtus pinigus būtų galima susigrąžinti tik nustačius kosmines kainas už naudojimosi tokiu autodromu paslaugas.
Skeptiškai V. Rinkevičiaus siūlymus priėmė ir privačių vairavimo mokyklų vadovai.
Vienos jų savininkas Juozas Gelumbauskas buvo lakoniškas: „Kažkoks durnių laivas. Juk valdžia turi būti suinteresuota, kad miestas turėtų modernų autodromą. Dabar tik viską išdraskė ir rūpinasi tik savo šiltomis kėdėmis. Naujas autodromas turi būti pastatytas šalia Klaipėdos, visi tie siūlymai iškelti jį neaišku už kelių dešimčių kilometrų – tiesiog absurdiški.”
Kitos mokyklos vadovas Edmundas Matuzevičius galimybę statyti autodromą už 50 km nuo Klaipėdos irgi pavadino nesąmone: „Vėjai. Instruktoriai tiesiog nespės tokiu atstumu važinėtis pirmyn atgal su mokiniais, reikės ir viešbutį su kavine statyti.”
Pašnekovo teigimu, vairuotojus galima rengti ir mažose, vairavimo subtilybes menkai atkartojančiose aikštelėse, tačiau tai nėra pakankamos sąlygos kokybiškoms paslaugoms teikti.
„Profesionalumas šiais laikais rūpi tik pačių mokyklų vadovams bei instruktoriams. Kas iš to, kad vairuotojams mokyti nusipirkau penkis naujus automobilius, tačiau mieste nėra specializuotų aikštelių, kuriose gali išmokti tinkamai juos valdyti esant ekstremalioms situacijoms. O tada visi verkia, kodėl Lietuvoje tiek daug avarijų, tiek daug jose žūvančiųjų. Pavydas ima, kai nuvažiuoji į septynių kilometrų nuo Panevėžio atstumu esantį autodromą…”
Ilgos permainos
Vairuotojų praktiniam mokymui ir įgūdžių formavimui skirtas autodromas Perkėlos gatvėje buvo pastatytas 1986 metais. 8,6 ha ploto teritorija naudojasi ne tik per 30 metų vairuotojus profesionalus rengiantis Darbo rinkos mokymo centras, bet ir nepriklausomybės laikais atsiradusios privačios vairavimo mokyklos.
2001 m. prasidėjo permainos – Vyriausybės nutarimu dalis teritorijos atiduota uosto plėtrai, o vairavimui palikta tik nedidelė autodromo ploto dalis. Tačiau prieš dvejus metus uostamiesčio Tarybos sprendimu patvirtinus uosto teritorijos detalųjį planą, nei būsimieji vairuotojai, nei instruktoriai nebegali naudotis net autodromo likučiais.
Susisiekimo ministerijos žinyboms visiškai perėmus autodromo valdymą, B. Dirmontienės bandymai įtikinti valdžią dėl būtinybės statyti naują autodromą sunkiai pasiekia jų ausis.
Situacija ėmė keistis tik prieš kelis mėnesius paaiškėjus, kad 2008-aisiais įsigalios Europos Sąjungos direktyva, reikalaujanti profesionalių vairuotojų rengimui įkurti saugaus eismo centrus su vairavimo aikštelėmis.
Vairavimo mokyklų atstovai abejoja, ar valdžia spės laiku įvykdyti ES reikalavimus bei pasirūpinti būsimais vairuotojais-mėgėjais, jeigu valdininkai ir toliau dirbs tokiais tempais kaip iki šiol.