Šiandien turėtų paaiškėti, ar demokratinėje Lietuvoje galima rašyti apie valstybėje klestinčią korupciją – teisiniu nihilizmu pagarsėjęs Vilniaus teisėjas Audrius Cininas paskelbs nuosprendį dėl žurnalisto Vito Tomkaus rašinių.
Farsu paverstas teismo procesas antradienį virto į posėdį kviestų užsieniečių pamokslų vieta – teisėjui atrodė itin svarbu išgirsti JAV žydų komiteto Tarptautinių ryšių departamento direktoriaus Endriu Beikerio paskaitą apie šiuolaikinį antisemitizmą.
Žydams atstovaujanti advokatė teismo paprašė ne tik skirti maksimalią baudą apie korupciją rašiusiam ir „antisemitu” išvadintam žurnalistui, bet ir uždaryti „Respubliką”, „Vakarų ekspresą”, „Vakaro žinias” bei kitus populiarius dienraščius spausdinančią spaustuvę.
Skaitė pamokslus
2-ojo Vilniaus apylinkės teismo teisėjas A. Cininas nusprendė nepasitenkinti Lietuvos žydų bendruomenės lyderio Simono Alperavičiaus dalyvavimu, ir sutiko, kad teismo salėje paskaitas skaitytų E. Beikeris.
Prieš tai Temidės tarnas neprieštaravo, kad teismo posėdyje dalyvautų dar vienas garsus žydų bendruomenės atstovas – Vyzentalio centro Izraelio skyriaus direktorius Efreimas Zurofas, tačiau šis į posėdį antradienį neatvyko.
„Vakarų ekspreso” paklaustas, ar davė naudos garbių ponų dalyvavimas teismo procese, A. Cininas nieko konkretaus nepasakė.
„Negaliu jums atsakinėti į tuos klausimus, nes dabar rašau teismo nutartį. Jei turite kokių klausimų, atsakysiu po to, kai bus parašyta nutartis. Jos aš nekomentuosiu. Viskas, ką manau, bus parašyta nutarime, tame tarpe ir tai, apie ką dabar manęs klausiate. Daugiau jokių komentarų”, – sakė teisėjas.
Posėdyje dalyvavę asmenys mūsų dienraščiui pasakojo, kad E. Beikerio dalyvavimas buvo labai keistas – didesnę per 3 val. trukusio posėdžio dalį JAV žydui tiek prokurorų, tiek kitų šalių kalba beveik nebuvo verčiama.
Vertėjas atsirado tik po pertraukos – tuomet E. Beikeris paskaitė paskaitą apie šiuolaikinį antisemitizmą, nors V. Tomkus savo publikacijose rašė apie valstybėje klestinčią korupciją.
Užsimojo prieš spaustuvę
„Jei mes laimėsim bylą, taip išeis, kad žydai valdo pasaulį, jei pralaimėsim bylą, tai V. Tomkus bus teisus, sakydamas, kad žydai valdo pasaulį”, – sąmoju posėdžių salėje blizgėjo nukentėjusiais pripažintų žydų advokatė Faina Kukliansky.
Ji paprašė teismo V. Tomkui skirto maksimalią 5 tūkst. litų baudą ir konfiskuoti įrankius, kuriais buvo dauginami leidiniai su neva antisemitinio pobūdžio turiniu.
Kai kurie „Vakarų ekspreso” kalbinti teisininkai juokavo, kad V. Tomkui reikėtų konfiskuoti ranką, jei paaiškėtų, kad savo rašinius apie korupciją jis įamžino naudodamasis kokia nors primityvia rašymo priemone.
Tuo metu E. Beikeris pasakojo, kad praėjusiame šimtmetyje viena iš ryškiausių antisemitizmo formų buvo sukurtas mitas, susisijęs su pasaulio valdymu.
„Kai straipsniai pasirodė Lietuvoje, jie buvo perduoti ir platinti žmonėms, kurie yra kilę iš Lietuvos ir gyvena visame pasaulyje. Organizacijos, ambasados, kurios seka gyvenimą Lietuvoje, pažymėjo, kad tokie straipsniai atsirado, nes jie išsiskiria ir peržengia tas ribas, kurias mes vadiname normaliomis”, – taip posėdyje kalbėjo amerikietis, nors dauguma Lietuvos žydų yra viešai pareiškę, kad V. Tomkaus rašiniuose antisemitizmu net nekvepia – tai publikacijos apie šalyje klestinčia korupciją.
Už tokią poziciją vienam seniausių Vilniaus žydų S. Alperavičius norėjo iškelti bylą, tačiau viešai prisipažinęs, kad sostinės žydas per didelis „ubagas”, S. Alperavičius nusprendė bylinėtis su dienraščiu „Respublika”.
Panašu, tuo Lietuvos žydų bendruomenės vadovas parodė, kad jam svarbu yra pinigai, o ne tiesos ieškojimas.
S. Alperavičius teismo posėdyje karštai įrodinėjo ir tai, kad vienas žymiausių Lietuvos nusikaltėlių – Vilniaus brigados atstovas, mirties nuosprendį gavęs Borisas Dekanidzė – esą ne žydas. Neva šis nusikaltėlis niekada nebuvo žydų bendruomenės narys.
Perša baubą
Keistai atrodo ir ekspertų, tyrusių V. Tomkaus rašinius, išvados – jose nėra nė žodžio apie korupcijos apraiškas, vien samprotavimai apie menamą antisemitizmą ir tariamą tautinės nesantaikos kurstymą.
Išvadose yra pateikti tik samprotavimai – pavyzdžiui, ekspertų vertinimu, straipsnio antraštėje „Kas valdo pasaulį?” ir dailininko karikatūroje – dviejuose pasaulį laikančiuose personažuose – „skatinama neapykanta žydų tautybės asmenims, iš jų tyčiojamasi, jie niekinami dėl savo kilmės ir tikėjimo”.
Ekspertai taip pat nusprendė, kad „straipsnio antraštė „Kas valdo pasaulį” ir paantraštė „Dvi temos, prieš kurias bejėgis „Respublikos” redaktorius”, implikuoja nuorodą į pasaulio žydo sąmokslo mitą, sukurtą XIX amžiaus pabaigoje Rusijos slaptųjų tarnybų ir plačiai panaudotą nacių propagandos”.
Vertindami šmaikščią karikatūristo Rimo Valeikio sukurtą iliustraciją, ekspertai konstatuoja, kad joje „vaizduojami hipertrofuoti personažo kilmės bruožai, niekinančiai parodantys žydų kilmės asmenį”.
Tiesa, kokie bruožai taip niekina žydus, taip ir neparašyta.
Denisas Nikitenka
„Vakarų ekspresas”