Visi aplinkui tvirtina, jog sau į alkūnę neįkąsi, savo šešėlio neaplenksi ir aukščiau bambos neiššoksi. Tačiau dar nuo Ikaro laikų homo sapiens bando išsiveržti už žmogaus galimybių ribų. Transhumanistai kalba apie būtinybę perdaryti žmogų iš vidaus, į pagalbą pasitelkus bio- ir nanotechnologijas. Šiais laikais egzoskeletai ir kiti „supermeno” kostiumai – jau nebe fantastika. Išorinis atnaujinimas – tikras atradimas tiems, kas mato perspektyvą tapti „kiborgu”.
Egzoskeletais vadinami robotizuoti kostiumai, paprastus žmones paverčiantys tikrais galiūnais ir spartuoliais. Šie įrenginiai aptinka žmogaus raumenų įtempimą ir į dirbtinius mechaninius „raumenis” perduoda komandas.
Jie perima pagrindinį krūvį, kartu padidindami žmogaus fizinę jėgą ir ištvermę. Dažnai, užsimovus egzoskeletą, žmogus tampa šoklesnis ir greitesnis.
Gamtinio egzoskeleto pavyzdžiai yra chitininiai vabzdžių šarvai. Žmogus apie išorinį skeletą rimtai susimąstė tik viduramžiais. Riterių šarvai buvo patikima apsauga, tačiau jie buvo sunkūs ir varžė judesius.
Tobulėjant gamybai ir karinėms technologijoms, praėjusio amžiaus viduryje susidomėjimas egzoskeletais vėl išaugo. Rašytojai fantastai idėją plėtojo, o jei ko trūko, sugalvojo už mokslininkus.
Egzoskeletai fantastikoje
Robertas Hainlainas savo romane „Žvaigždžių desantas” (1959) pirmasis ateities pėstininkus aprengė egzoskeletais.
„Gorilos hidrocefalės” su gremėzdiška amunicija lyg žaisdamos šokinėjo per dangoraižius bei liejo priešininką ugnimi. Šarvuoti kareivių kostiumai buvo autonominės gyvybės užtikrinimo sistemos su deguonies ir geriamojo vandens atsargomis.
Šalme buvo įtaisytas monitorius. Mygtukus reikėjo spaudyti smakru, o komunikavimo sistema aktyvavosi kramtant burnoje esantį sensorių.
Paskui ėjo Geležinis žmogus ir Daktaras Dūmas iš Steno Ly komiksų. Iš japoniškų animacinių filmukų ir komiksų atėjo gigantiški koviniai robotai.
Filme „Svetimi” leitenantė Ripli, pasinaudojusi krovikliu „Caterpillar P-5000”, priplojo gleivėtą šnypščiantį svetimą. Visai neseniai trečiojoje „Matricoje” pasirodė pilotuojamos apsauginės platformos.
Gremėzdas prabudo
Įdomu tai, jog kaip pagrindas „Svetimų” krovikliui buvo panaudotas realus egzoskeletas „Hardiman”, kurį 1965 metais pradėjo kurti kompanija „General Electric”.
Konstrukcija operatoriaus jėgą turėjo padidinti 25-30 kartų. Jau pirmųjų išbandymų metu „Hardiman” aplinkiniams sukėlė nebylų siaubą.
Žmogus pasislėpdavo po sunkiomis metalinėmis sijomis ir sunkiai judino du hidraulinius čiuptuvus. 1970 metais vienas iš jų jau veikė. Su juo buvo galima išspausti 300 kg svorio.
Vis dėlto inžinieriai nesiryžo įpūsti gyvybės visai konstrukcijai. Visi bandymai priversti judėti kojas baigdavosi mistiškais metalo krūvos šokiais.
Egzoskeletas svėrė apie 700 kg ir bet kurią akimirką po savimi galėjo palaidoti operatorių. Kita problema, su kuria teko susidurti gamintojams, buvo portatyvinio tylaus energijos šaltinio paieška.
Filme kabelių šūsnys liko už kadro, o iš tikrųjų „Hardiman” elektros generatorių ir hidraulikos sistema užėmė visą kambarį. 1971 metais ambicingasis „Hardiman” projektas buvo galutinai užšaldytas.
Vėliau, 1980-aisiais, Los Alamoso laboratorijos tyrinėtojas Džefris Mūras paskelbė egzoskeleto Pitman koncepciją.
Superkostiumas buvo skirtas kareivių apsaugai nuo visų šiuolaikinių – terminių, cheminių, branduolinių ir biologinių – ginklų.
Egzoskeleto konstrukcija leido nešti sunkią amuniciją, įskaitant prieštankinę ir priešraketinę ginkluotę, o iš keramikos pagaminta neperšaunama liemenė sulaikydavo 50 milimetrų kulkas.
Būtent šis egzoskeletas ir tapo „Body Armor Powered”, prie kurio šiuo metu dirba JAV armijos tyrimų laboratorijos, koncepcijos pagrindu.
Vienas, du, imam
Egzoskeletas puikiai dera prie ateities superkareivio vaizdo. Nuo 2000 metų amerikiečių vyriausybinė agentūra DARPA finansuoja nacionalinę egzoskeleto sukūrimo programą.
Kūrime dalyvauja Kalifornijos Berklio universitetas, Nacionalinė Ouk Ridžo laboratorija, tyrimų grupė „Sarcos” iš Solt Leik Sičio ir kompanija „Millennium Jet”. Jau kitais metais su bandomaisiais pavyzdžiais bus atliekami lauko išbandymai.
Rankinių manipuliatorių kūrime mokslininkai dar anksčiau pasiekė gerų rezultatų. Štai kodėl Berklio universiteto tyrinėtojai pradėjo nuo kojų.
Apatinėms galūnėms skirtas egzoskeletas BLEEX — tai plieniniai kojūkai, kurie pritvirtinami prie kareiviškų batų pado ir tvirtinami šiek tiek aukščiau kelio.
Kai operatorius sulenkia koją, karkasas išsikiša 15 cm. Likusiose padėtyse egzoskeletas glotniai priglunda prie galūnės ir beveik su ja susilieja.
Maitinimo blokas ir kuprinė kabo už nugaros, o diržai permesti per krūtinę. Šie trys taškai ant žmogaus kūno tvirtinimui buvo pasirinkti ne atsitiktinai.
Taip galima gana ilgai nešioti krūvį be nuospaudų ir mėlynių. 40 sensorių tinklas be pertraukos analizuoja operatoriaus judėjimą.
Ši informacija realiu laiku subėga į centrinį kompiuterį, o 6 hidrauliniai mechanizmai perskirsto krūvį taip, kad būtų išlaikyta pusiausvyra.
Kaip ir numatė Hainlainas, norint naudoti egzoskeletą, nereikia specialių įgūdžių. Nėra jokių valdymui skirtų vairalazdžių ar klaviatūrų.
Vaikščiodamas žmogus, pats to nesuvokdamas, atlieka sudėtingiausius matematinius skaičiavimus.
Netgi šiuolaikiniams kompiuteriams tokia užduotis yra neįkandama. Sujungus žmogaus galimybes ir mechaninių raumenų jėgą, mokslininkai atsikratys daugybės problemų.
Gigantiški šuoliai
Kai į mūsų mokyklą atvežė naują sportinį inventorių, mergaitės išgraibstė šokdynes, o berniukai — naujutėlaičius krepšinio kamuolius.
Mano žvilgsnis iš karto nukrypo į žalios spalvos agregatą, ant kurio buvo parašyta „Žiogelis”. Spyruoklė nuo mano svorio nenorėjo išsitiesti, tačiau manęs jau niekas negalėjo sustabdyti.
Žviegdamas pasiutusiu balsu aš laksčiau po salę ir iš laimės buvau devintam danguje.
Vėliau, matydamas bėgiojančius aukštaūgius, aš pagaudavau save mąstant: „Kaip greitai aš bėgiočiau, jeigu būčiau šiek tiek aukštesnis”.
Atsakymas atėjo iš kompanijos „Applied Motion”, kuri sukūrė egzoskeletą „Springwalker”. Paprasta konstrukcija lyg ir pailgina kojas ir prie jų prideda dirbtinį raumenį. Gudri svirčių sistema leidžia paskirstyti žmogaus svorį, o spyruoklė su kiekvienu žingsniu stumia jį į viršų.
Taip galima pasiekti iki 30 km per val. greitį. Vienintelė naudojama spyruoklė neleidžia pintis kojoms, todėl eisena su „Springwalker” egzoskeletu — kaip supermodelio. Ateityje planuojama nuo baterijų pereiti prie elektrinių variklių.
Vis dėlto „Springwalker” labai brangus ir gremėzdiškas dalykas, o juo naudojantis kyla siaubingas triukšmas. Argi tai septynmyliai batai arba skraidantys Apolono sandalai? O tokių yra? Be abejo, kad yra.
Pavyzdžiui, „Power Skip” ir „Kangoo Jumps” su ant pado sumontuotomis ilgaamžėmis spyruoklėmis. Krūvis ėjimo metu sumažėja 60-70 proc. Šuolių aukštis – iki 2 metrų. Iš šono atrodo, kad kengūrų banda traukia prie girdyklos. Abu modelius galima laisvai įsigyti parduotuvėse ir internete atitinkamai už 850 eurų ir 200 dolerių.
TSRS žurnaluose pirmasis apie greitaeigius batus parašė žurnalas „Technika – jaunimui”, ir taip buvo dar 1976 metais. Šiandien įrenginys „Saigak” jau gaminamas (mažo tiražo gamyba). Nuo konvejerio nukeliavo 30 naujutėlaičių „kerzų”. Batai veikia pagal dyzelinio variklio principą. Po pėda sumontuotas vidaus degimo mikrovariklis.
Kai žmogus daro žingsnį, stūmoklis cilindre suspaudžia degųjį mišinį. Įvyksta sprogimas, kuris koją stumia į viršų. Taip žmogus pakyla į ketvirčio metro aukštį ir nuskrieja į 3 metrų tolį. „Saigak” leidžia pasiekti nuo 20 iki 50 km per val. greitį. 100 km pasibėgiojimui išeikvojamos 2 stiklinės benzino. Batų poros svoris – 2,3 kg.
Ne taip seniai sukurtas žieminis greitaeigių batų variantas su spygliais. Už savo kūrinį rusų mokslininkai nori 100 milijonų dolerių. „Saigak” kaina parduotuvėje gali būti iki 300-400 dolerių.
Žmogus raketa
Prie karnavalinio „Supermeno” kostiumo pridedama viena idiotiškiausių instrukcijų pasaulyje: „Šio kostiumo „nešiojimas” nepadės pakilti į orą”.
Nedaug kas žino, jog reaktyvinės kuprinės „Jet Pack” arba „Rocketbelt” iš tikrųjų egzistavo. Kai kurios jų veikia iki šiol. „Rocketbelt” buvo sukurtos JAV 6-ojo dešimtmečio pabaigoje. Nesuradus praktinio kovinio pritaikymo, jie pakliuvo į Čako Noriso dublerio Hovardo Gibsono rankas.
Šiandien žinomos mažiausiai trys reaktyvinės kuprinės. Dvi iš jų priklauso kompanijai „Rocketman Inc.”. Nuo 1980 m. ji šokiruoja žmonių minias nerealiais piruetais ore ir gauna po 25000 dolerių už pasirodymą. Patys žymiausi skrydžiai vyko Disneilende, 1984 metais Los Andžele atidarant olimpines žaidynes ir Maiklo Džeksono turnė metu.
Trečioji RB-2000 modelio kuprinė pasaulį išvydo 1995 metų sausį pasistengus žmonėms, kurie anksčiau dirbo Gibsonui. Naujasis „Rocketbelt” buvo surinktas tiesiog Hiustono garso technikos parduotuvėje.
Sukūrimas kainavo 100 000 dolerių. Bandymus atliko seniausias „Rocketbelt” pilotas pasaulyje, „žmogus raketa” Bilas Sjutoras. Pakilimo metu jis pasiekė 112 km per val. greitį ir pakilo į 60 metrų aukštį.
Bendras skrydžio laikas truko 30 sekundžių, o tai 9 sekundėmis ilgiau nei su pirmosiomis kuprinėmis. Tačiau istorijos tęsinys virto kriminalu. Žmonės vienas po kito mirė už metalą.
Paskutinį kartą RB-2000 matė švenčiant „Houston Rockets” pergalę NBA čempionate 1995 metų birželį. Tolimesnis jos likimas nežinomas. 1999 metais „Rocketbelt” sukūrimu užsiėmė entuziastų grupė iš Alabamos ir Misisipės. Greičiausiai entuziazmas baigėsi dar detalių paieškos etape.
Mielas Karlsonai
Po „Betmeno” ir „Supermeno” pasaulinio skraiduolio vardas teisėtai priklauso Karlsonui.
Būtent su juo dažniausiai ir lygindavo skraidantį aparatą „SoloTrekXFV”. 2000 metų gruodį asmeninis sraigtasparnis su dviem propeleriais pirmą kartą atitrūko nuo Žemės paviršiaus. Tiesa, jis pakilo vos 60 cm. Skrydis truko 26 sekundes.
Greitai buvo pranešta apie naują prototipą. Vietoje dvitakčio stūmoklinio variklio atėjo vidinio degimo variklis. Gaminant pagrindinius mazgus, pirmenybė vietoje aliuminio buvo teikiama titanui.
Daugkartinių bandymų metu trys pilotai bendrai priskraidė 63 valandas, taip pat ir tuomet, kai vėjo greitis siekė 12 mazgų. Kūrėjai sėkmingai raportavo DARPA už 2/3 kūrimo etapų, tačiau 2002 gruodį „SoloTrek” netikėtai patyrė avariją.
Kalbama, jog nuo lietaus suminkštėjo aparatą su žeme rišančios virvės, kurios paskui pakliuvo į tunelinius ventiliatorius. DARPA nepriėmė jokių pasiteisinimų. „SoloTrek” buvo padovanotas Kalifornijos aviacijos muziejui.
2003 metų rudenį, tik šį kartą nepririštas, pakilo modelis „Springtail EFV-4”. Skraidantis aparatas pasiekia iki 100 km per val. greitį. Maksimalus skrydžio nuotolis – 120 km. Aukščio didinimo greitis – 550 m per min.
Rusiško Karlsono garbė atiteko vienviečiam desantiniam šturmo sraigtasparniui „Jula”. Omsko aerokosminės įmonės „Poliot” gaminys turi teleskopinės konstrukcijos fiuzeliažą ir dviejų menčių keliamą sraigtą su esančiu ant menčių reaktyviniu varikliu.
Iki kuprininio sraigtasparnio „Julai” toloka vien todėl, kad pastaroji turi sėdynę ir amortizatorius. Beje, „Jula” yra naujas žvilgsnis į koncepciją, kurios šaknys siekia 1922 metus.
Kaip pasakojo šio aparato autorius Viktoras Kotelnikovas, sunkiausia buvo įveikti išcentrinę jėgą. Ji variklių svorį padidindavo šimtus kartų, o tai galėjo sukelti konstrukcijos griuvimą. Sprendimas buvo pasiskolintas iš Leonardo da Vinčio. Aparatas skraido su visais kuro tipais, išskyrus acetoną.
Už sėdynės įtaisytas balionas su dujomis, skirtas avariniam nusileidimui. Po sparnais — raketų tvirtinimai. Šuolių iš lėktuvo metu sraigtas už nugaros gali išsiskleisti automatiškai. „Julos” masė – vos 20 kilogramų. Supakuotas sraigtasparnis pavirsta į pusantro metro dydžio pakuotę. Skrydžio nuotolis – 300 km, maksimalus greitis – 120 km per val., aukščio riba – 1000 m. Kaip rašoma forumuose: „Skelbkite kainą”. Uždari „Julos” bandymai buvo atliekami dar 2002 metais.
Vietoje pabaigos
Jeigu „supermenas” toks kietas, kodėl jis savo raudonas kelnaites nešioja ant kelnių? Šiuolaikinės technologijos iš pagrindų pakeitė supratimą apie „supermenus”. Šiandien tikrasis „supermenas” – tai ne vaikas su geležiniais raumenimis ir net ne akiniuotis, grūdantis į galvą naudingą ir nenaudingą informaciją.
„Supermenas” yra tas, kuris lieka ant bangos keteros ir nebijo žvilgtelėti į ateitį, kuris naudoja paskutinius civilizacijos pasiekimus, norėdamas pakeisti save ir supantį pasaulį. Yra šimtai būdų, kaip akimirkai pakilti virš visų ir tapti superžmogumi. Nori patikrinti, ką tu iš tikrųjų sugebi? Pirmyn!
Laukiu nesulaukiu nematomo zmogaus kostiumo, tada su draugu „spiderman'u” eisim gauti negerieciu naktiniame Vilniuje 👿