Baltijos šalių oro erdvę saugantys Lenkijos karo lakūnai įvarė baimės aviacijos mėgėjui Rolandui Kalinauskui.
Sekmadienio popietę vyras savo lėktuvu skrido apie 200 metrų aukštyje virš Pociūnų aerodromo Prienų rajone.
„Staiga pamačiau į mane atlekiantį naikintuvą su Lenkijos karinių oro pajėgų atpažinimo ženklais. Jis praskrido neįtikėtinai arti”, – pasakojo Pociūnų gyventojas.
Vėliau paaiškėjo, kad vienmotorį sportinį lėktuvą „Wilga 35A” vaikėsi du naikintuvai MiG-29, dislokuoti Šiaulių aviacijos bazėje.
Gavo pavojaus signalą
50 metų R.Kalinauskas įsitikinęs, kad jis skrydžių taisyklėms nenusižengė.
Skraidžiusius virš aviacijos mėgėjų daugiausia naudojamo Pociūnų aerodromo kariškius vyras kaltino pavojingu elgesiu.
Atšilus orams ir išsisklaidžius debesims vienu metu virš aerodromo sklando kelios dešimtys aviacijos mėgėjų.
Karinių oro pajėgų (KOP) vadovybė vakar pripažino, kad naikintuvai pakilo gavę pranešimą apie kitą oro erdvės pažeidėją, o R.Kalinausko lėktuvą užtiko atsitiktinai. Dėl šio įvykio pradėtas tyrimas.
Suko ratus virš žmonių galvų
Pabūgęs susidūrimo R.Kalinauskas savo orlaivį nutupdė ant aerodromo žolės, tačiau naikintuvai nenuskrido.
Jie Pociūnų apylinkėse dar sukiojosi beveik pusvalandį ir kartais praskrisdavo labai žemai – maždaug 20-30 metrų nuo žemės.
„Skraidydami nekontroliuojamoje oro erdvėje naikintuvų pilotai šiurkščiai pažeidė aviacijos įstatymą”, – įsitikinęs R.Kalinauskas, trylika metų dirbęs pilotu bandytoju, o dabar užsiimantis orlaivių gamyba.
Tuo metu, kai virš Pociūnų galingai riaumojo naikintuvai, į orą parasparniu buvo pakilęs ir Vidas Tamošiūnas.
Oreivis laikėsi taisyklių
Kauno apskrities aviacijos sporto klubo direktorius Petras Bėta vakar „Lietuvos rytui” patvirtino matęs virš aerodromo ratus žemai sukančius naikintuvus.
Jis teigė, kad R.Kalinauskas pakildamas į orą nepažeidė taisyklių, nes skrydžių nekontroliuojamoje erdvėje nereikia derinti su kariškiais.
„Jei po kiekvieno orlaivio pakilimo virš aerodromo pasirodys naikintuvai, galima laukti nelaimės”, – kalbėjo P.Bėta.
Įspėjo saugotis kariškių
P.Bėta padidėjusį kariškių budrumą sieja su praėjusių metų rugsėjo įvykiais, kai į Lietuvos oro erdvę įskrido ir Šakių rajone sudužo Rusijos naikintuvas Su-27.
Klubo direktorius sakė žinojęs, jog oro navigacijos tarnybų specialistai Kauno apskrityje pastebėjo neatpažintą skraidantį objektą, ir prieš skrydį kalbėdamas su R.Kalinausku juokaudamas patarė saugotis naikintuvų.
Pažeidėjas spėjo nutūpti
KOP vadas pulkininkas Artūras Leita vakar pasakojo, kad sprendimas pakelti į orą naikintuvus buvo priimtas po to, kai lokatoriai užfiksavo neatpažintą orlaivį bei nepavyko gauti apie jį daugiau informacijos.
Taisyklėse nurodyta, kad orlaiviai privalo turėti radijo ryšio įrangą bei radiolokacinius atsakiklius. Jei įrangos nėra, leidimą skrydžiui išduoda oro navigacijos tarnybos, suderinusios jį su kariškiais.
Iš Karmėlavos oro uosto pakilęs nedidelis lėktuvas nei įrangos, nei leidimo neturėjo. Kontroliuojama oro erdve jis skrido Kaišiadorių link.
Po to apsukęs ratą lėktuvas nusileido S.Dariaus ir S.Girėno oro uoste Kaune.
Kai Kauno apylinkėse pasirodė naikintuvai, orlaivis jau buvo nutūpęs.
Grįždami į bazę pilotai virš Pociūnų aerodromo pastebėjo kitą lėktuvą, todėl nusprendė patikrinti ir jį. Kariškiai perskaitė lėktuvo registracijos numerį ir įsitikino, kad pavojaus nėra.