Šiomis dienomis Lietuvos degalinėse buvo užfiksuotos didžiausios šalies istorijoje benzino ir dyzelino kainos.
Riba jau turėjo būti peržengta
Vienos Alytaus degalinių vadybininkas Stasys V., nenorėjęs, kad jo pavardė būtų skelbiama, „Alytaus naujienoms” prognozavo, jog degalų kainos ir toliau didės, o po Joninių gali persiristi ir per 3 litų ribą už litrą.
Vadybininko nuomone, 3 litų riba už litrą benzino jau turėjo būti pasiekta, atsižvelgus į tai, kiek pabrango „Mažeikių naftos” produkcija. Antai didmeninė dyzelino kaina per mėnesį padidėjo 20 centų.
Manoma, kad iki Joninių nė viena degalais prekiaujanti bendrovė nenorės pirmoji peržengti psichologinės ribos – 3 litų už litrą degalų.
Akivaizdu, jog degalų kainos tiesiogiai priklauso nuo naftos kainos pokyčių pasaulio rinkose, tačiau rinkų raidos tendencijos neteikia vilčių, kad mūsų degalinėse kainos artimiausiu metu sumažės.
Žalia nafta turėtų brangti
Užvakar žalios naftos kaina pasaulio prekių biržose pasiekė visų laikų rekordą ir priartėjo prie 60 JAV dolerių už barelį (158,98 litro). Verta prisiminti, kad praėjusių metų birželio viduryje pirkėjai už barelį žalios naftos mokėjo 28 JAV dolerius. Skirtumas akivaizdus. Apskaičiuota, kad nuo 2004 metų sausio pasaulinės benzino kainos padidėjo 70 procentų, o dyzelino – 91 procentu.
Žalios naftos rinkos analitikai teigia, kad pasaulyje sparčiai auga naftos produktų paklausa, ir OPEC (Naftą eksportuojančių šalių organizacija) narės negali pasiūlyti reikiamo kiekio žaliavos. Kai kurie specialistai nurodo, kad labiausiai naftą brangina menkos didžiausios pasaulyje naftos produktų vartotojos – JAV – atsargos.
Naftos produktų paklausą didina ir tai, jog kai kurios Europos valstybės, ypač Rytų, žiemos šildymo sezonui jau pradėjo kaupti mazuto atsargas. Kai kurie analitikai prognozuoja, kad dar šiemet žalios naftos kaina gali pakilti iki 70-75 JAV dolerių už barelį.
Pils kontrabandinį benziną
Niekam ne paslaptis, kad sparčiai augančios degalų kainos kilstels beveik visų prekių ir paslaugų kainas. Stambūs vežėjai savo verslą jau senokai plėtoja kitose Europos Sąjungos šalyse ir į sunkvežimių bakus pila brangesnius nei Lietuvoje degalus. Tačiau smulkioms įmonėms, brangstant degalams, gali ateiti sunkūs laikai, kilti bankroto grėsmė.
Vakar vidurdienį miesto centre sutiktų alytiškių ir svečių klausėme, ar degalų kainai perkopus 3 litų ribą jie važinėsią mažiau.
Alytiškis Algis rėžė be užuolankų: „Pilsiu pigesnį, kontrabandinį, benziną ir važinėsiu tiek, kiek reikės. Vyriausybė galėtų padėti gyventojams ir nors kiek sumažinti akcizą degalams. Jų kelnių kišenės ir taip pilnos, išsipūtusios nuo pinigų”.
Alytaus miesto savivaldybės tarybos narys, socialliberalas Laimutis Urbanavičius „Alytaus naujienoms” sakė, kad, brangstant degalams, teks galvoti, kaip racionaliau ir taupiau naudotis automobiliu.
„Būsiu priverstas važinėti mažiau. Žiemą dar galima ištverti, o vasarą traukia į gamtą žvejoti, medžioti. Teks dažniau vaikščioti pėsčiomis. Degalų kainų augimą turėtų pajusti visi gyventojai, nes kils paslaugų, ypač gabenimo, kainos. Manau, kad savo keliones turėtų apriboti ir tie, kurie naudojasi valstybiniu transportu”,- svarstė politikas.
Marijampolietė Svetlana Kučinskaitė sakė kontrabandinį benziną po 2,2 Lt už litrą į savo „Renault 19” baką pilantis jau seniai ir degalų kainos jos nedominančios.
Gediminas Vaitekūnas