Lietuvos ir Rusijos Kaliningrado srities verslo forume vasarį Lietuvos politikai su Rusijos Federacijos Kaliningrado srities vadovais aptarė bendradarbiavimo ekonomikos, kultūros ir kitose srityse perspektyvas.
Ūkio ministerijoje vykusio verslo forumo metu buvo pristatyti Lietuvos ir Kaliningrado srities ekonominis bendradarbiavimas bei darbas žemės ūkio srityje, Kaliningrado srities infrastruktūros plėtros projektai, kurie domintų Lietuvos įmones, verslo galimybės Kaliningrado srityje priėmus naują Ypatingosios ekonominės zonos įstatymą, įsigaliosiantį nuo balandžio 1 d.
Tarp forumo, kuriame dalyvavo 35 Kaliningrado srities ir daugiau kaip 50 Lietuvos verslo atstovų, temų buvo ir Klaipėdos uosto įmonėms itin aktualūs krovinių tranzito į Kaliningrado sritį bei darbo Kaliningrado uoste klausimai.
Pasak klaipėdiečio Seimo nario V. Stankevičiaus, politinės valdžios atstovų susitikimo Seime metu Kaliningrado srities gubernatoriui G.Bosui buvo pateiktas problemiškas vadinamasis 2 K – krovinių gabenimo per Klaipėdos ir Kaliningrado uostus – klausimas. V. Stankevičius pabrėžė naujojo Kaliningrado srities gubernatoriaus autoritetą centrinėse Rusijos valdžios institucijose. G. Bosas teigė apie realiai neveikiantį projektą girdėjęs nekart ir kaip konkretų veiksmą šia linkme įvardijo savo iniciatyvą artimiausiu metu surengti trijų šalių – Rusijos, Baltarusijos, Lietuvos transporto ministrų susitikimą.
Pasak Seimo nario V. Stankevičiaus, Kaliningrado srities gubernatorius nevengė atsakyti ir į klausimus, susijusius su klaipėdiečiams verslininkams, dirbantiems Kaliningrado srityje, iškylančiomis problemomis.
Į klausimą dėl Kaliningrado uosto administracijos veiksmų, be jokio pagrindo trikdančių bendrovės „Kuršių linija” darbą Kaliningrado uoste, G. Bosas sakė nesirengiąs skirstyti verslininkų pagal jų kapitalo kilmę ir teigė pavesiąs išsiaiškinti situaciją.
Lietuvos verslininkai Kaliningrado srityje jos vadovams neatrodo silpni.
Verslo forume Ūkio ministerijoje dalyvavęs Klaipėdos prekybos, pramonės ir amatų rūmų generalinis direktorius V. Krolis teigė, kad renginys parodė didelį Lietuvos verslininkų susidomėjimą darbo Kaliningrado srityje galimybėmis. Pasak V. Krolio, Kaliningrado srities delegacija domėjosi ne tik Lietuvos įmonių produkcijos tiekimu į sritį, bet ir žadėjo daug naujovių supaprastinant vizų, krovinių vežimo, žemės pardavimo, nuomos ir kitas procedūras. Tai susiję su naujuoju Kaliningrado ypatingosios ekonominės zonos įstatymu, kuriam realiai veikti artimiausiu metu bus priimti poįstatyminiai aktai.
Tiek Kaliningrado, tiek Lietuvos verslo atstovai pabrėžė savo susidomėjimą turizmo verslo plėtra: turistams galėtų būti pristatomos abi unikalios Kuršių nerijos pusės.
Forume išsakytos ir verslui iškylančios problemos: svečiai priekaištavo dėl gerokai ilgiau nei Kaliningrado srities pusėje Lietuvoje prastovinčių krovininių automobilių, Lietuvos verslininkai pateikė netinkamo Kaliningrado uosto darbo pavyzdžių. Kaliningrado srities gubernatorius G. Bosas teigė sieksiąs užtikrinti lygias konkurencijos sąlygas visiems verslininkams.
Lietuvos generalinio konsulato Kaliningrado srityje duomenimis, remiantis Rusijos šiaurės – vakarų muitinės valdybos Kaliningrado srities teritorinio padalinio informacija, Lietuvos eksportas 2005 m. į Kaliningrado sritį siekė 258,3 mln. JAV dolerių ir, palyginti su 2004 m., išaugo 6,5 proc. Lietuvos importas iš Kaliningrado srities praėjusiais metais siekė 77,7 mln. JAV dolerių ir, palyginti su 2004 m., išaugo 4,5 proc. Lietuva Kaliningrado srities partnerių sąraše 2004 m. importo srityje užėmė trečiąją vietą (8,1 proc.) po Vokietijos ir Lenkijos, tarp eksportuotojų iš Kaliningrado srities Lietuva buvo ketvirta (6,4 proc.) po Prancūzijos, Vokietijos, Nyderlandų. Lietuva į Kaliningrado sritį 2005 m. daugiausia eksportavo radijo ir televizorių detalių, kartono pakuočių, metalo konstrukcijų, šaldytos žuvies ir šviežios bei šaldytos mėsos.
Lietuvos verslininkams Kaliningrado sritis kaip rinka, diplomatų nuomone, galėtų būti svarbi mėsos produktams tiekti – šioje srityje paklausa iki šiol menkai patenkinama.
Statybos medžiagos srityje taip pat nėra gaminamos, todėl didinant gyvenamosios statybos apimtis itin padidės tiek statybos medžiagų, tiek kvalifikuotų statybos bendrovių poreikis. Kaliningrado srityje dar neužpildyta ir finansinių paslaugų rinka.