Lietuvoje sparčiai populiarėjančių sniego motociklų, rogių bei visureigių savininkai nesusigaudo, kur ir kaip reikia ir ar iš viso reikia registruoti šias transporto priemones, nes valdininkai nesugeba joms pritaikyti Lietuvoje galiojančių įstatymų ir teisės aktų.
Atraktyvų pasivažinėjimą ledu sniego motociklais, rogėmis bei visureigiais siūlo daugelis prie užšalusių vandens telkinių įsikūrusių kaimo turizmo sodybų. O Kuršių marių pakrantės gyventojai jau nesivargina uždirbti duonai iš žvejybos. Jų aukso gysla – ledo taksi paslaugos poledinės žūklės mėgėjams.
Žinia, prasidėjus stintų nerštui žvejų Šilutės krašte netrūksta. Poledinės žūklės entuziastai plūsteli iš visos Lietuvos.
„Vieno žvejo nuvežimas iki žvejybos vietos Kuršių mariose, t.y. 8-10 km nuo kranto, ir parvežimas atgal kainuoja nuo 20 iki 80 litų. Ant sniego motociklo ar savadarbio visureigio tempiamų rogių vienu metu gali susėsti 6 žmonės”, – aiškino Ventės miestelio vyrai, lūkuriuojantys klientų tiesiog ant ledo arba prie Ventės alaus kioskelio.
Sumontuoja patys
Ventiškių taksi – savadarbės ledrogės – stebina išmone. Pagrindinis jų akcentas – didžiuliai ratai, padaryti iš guminių traktoriaus padangų ir dar apkaustyti storos gumos sluoksniu. Pasak ventiškių, tokios ledrogės saugesnės nei pasaulyje pripažinti sniego motociklai, nes įlūžus ledui jos neskęsta.
Savadarbių ledrogių korpusas gali būti ir nuo motociklo, ir nuo traktoriaus. „Svarbiausia, kad transmisija būtų traktoriaus”, – tikino išradėjai. Prie daugumos ledrogių primontuotos didelės dėžės žuviai, taip pat prikabinamos elementarios medinės tempiamos rogutės.
„Tokių ledrogių sumontavimas kainuoja apie 5 tūkst. litų, t. y. perpus pigiau nei kainuoja dėvėtas sniego motociklas”, – aiškino vienos turizmo sodybos savininkas Šarūnas Laužikas. Jis pats sodybos klientus iki žvejybos vietos vėžina iš Kanados parsivežtu sniego motociklu.
„Toks motociklas gali išvystyti iki 200 mylių per valandą greitį, todėl populiarėja tarp ekstremalaus žiemos sporto mėgėjų. Mano sodybos klientai patys atsiveža tokius, kiti ir laiko pas mane”, – pasakojo verslininkas.
Tačiau ventiškių ledrogių nėra valstybinių registracijos numerio ženklų. Visi savininkai sutartinai tikino, jog jų technikos stebuklų niekas neregistruoja.
„Tokią žiemą, kaip ši, kai keliai sniegu padengti, su tokia transporto priemone patogu ir į parduotuvę nuvažiuoti. Bet policija sustabdė ir sako, jog negalima. Bet įstatymo, draudžiančio važinėti apsnigtais keliais su sniego motociklu, taip pat nėra”, – sakė Š. Laužikas.
Ministerijos nepasidalina
Valstybinės įmonės „Regitra”, registruojančios visas įprastines transporto priemones, generalinis direktorius Ramutis Oleka patikino, kad visureigių, sniego motociklų ir rogių jo vadovaujama įmonė neregistruoja, nes jos nėra kelių transporto priemonės.
„Mums atrodo, kad būtų galima registruoti šias transporto priemones, tačiau tai nėra nustatyta teisiškai”, – sakė R. Oleka ir nukreipė į Susisiekimo ministeriją.
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius Vigilijus Sadauskas paaiškino, jog „Regitra” registruoja tas transporto priemones, kurios važinėja keliais – t.y. žemės ar statinių paviršiumi, o ledrogės važiuoja per ledą ir sniegą.
„Manau, kad Aplinkos ministerija turėtų nustatyti, ar šios transporto priemonės gali važinėti vandens telkinių paviršiumi, ar jos nedaro žalos gamtai, o Vidaus reikalų ministerijos Saugaus eismo komisija turėtų išsiaiškinti, kodėl „Regitra” neregistruoja sniego motociklų, kurie yra motorinės transporto priemonės. Be to, niekur neparašyta, kad jie negali važiuoti keliais”, – dėstė valdininkas.
Prilygino traktoriui
Galutinai išsiaiškinti, kad vis dėlto sniego rogės ir visureigiai Lietuvoje yra registruojami, padėjo neseniai su šia problema susidūrusi Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT).
Sausio mėnesį VSAT įsigijo 41 keturratį motociklą „Arctic Cat” ir 18 tokios pačios markės sniego rogių, kurios naudojamos saugant išorines Europos Sąjungos sienas su Rusija ir Baltarusija.
Pasieniečiai sužinojo, jog naująsias transporto priemones reikia registruoti jų dislokacijos vietose, savivaldybių Žemės ūkio skyriuose.
„Pagal Žemės ūkio ministerijos reglamentuotą tvarką mūsų visureigiai buvo prilyginti žemės ūkio technikai. Gavome numerius tokius, kaip traktorių”, – juokėsi VSAT Viešųjų ryšių skyriaus specialistas Rokas Pukinskas.
Žemės ūkio ministerijos Infrastruktūros, melioracijos ir kooperacijos departamento Infrastruktūros skyriaus vedėjo pavaduotojas Vincas Andriuškevičius patikslino, kad sniego motociklai, sniego rogės bei visureigiai patenka į Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registrą.
„Tiesa, šio registro nuostatus Vyriausybės turėtų patvirtinti tik šią savaitę. Po to, dar keisis ir šiuo metu galiojančios tokių transporto priemonių registravimo taisyklės, bus kuriama duomenų bazė. Gali būti, kad sniego motociklų ir rogių iš viso nereikės registruoti”, – sakė valdininkas.
ES teisė, anot V. Andriuškevičiaus, neturi griežto reglamento šiuo klausimu. „Kiekviena valstybė sprendžia jį savarankiškai. Man žinoma, kad tokios transporto priemonės registruojamos šaltose ir snieguotose Skandinavijos šalyse, Kanadoje”, – sakė pašnekovas.
Niekas neregistruoja
Šilutės rajono savivaldybės administracijos Kaimo reikalų skyriaus vyresnysis specialistas Romaldas Naujokas „Vakarų ekspresui” sakė, kad šiame rajone nebuvo registruota nė vieno sniego motociklo ar rogių.
„Mes registruojame tik tokias priemones, kurios turi traktoriaus važiuoklę. Nežinau, ar sniego rogės ir keturračiai motociklai ją turi, nes niekas nesikreipė”, – sakė tarnautojas.
Pašnekovas pridūrė, kad registruojant tokias priemones reikia pristatyti jų techninį pasą, įsigijimo dokumentą, pinigų priėmimo ir perdavimo aktą. O jei ledrogės savadarbės, jos privalo turėti Valstybinės mašinų bandymų stoties, esančio Domeikavoje, Kauno rajone, išduotą dokumentą.
„Mano nuomone, būtų paprasčiau, jei šias transporto priemones registruotų „Regitra”, – sakė R. Naujokas.