Baltijos šalių jūrininkai užima streikuojančių airių vietas laivuose ir sutinka dirbti už kur kas mažesnį atlyginimą nei vietos jūreiviai.
Airijos profsąjungos jau ėmėsi organizuoti protesto akcijas prieš pigios darbo jėgos antplūdį.
Pirmasis incidentas kilo lapkričio pabaigoje, kai viename Airijos laivybos bendrovės „Irish Ferries” kelte užsibarikadavę vietos jūrininkai atsisakė įsileisti iš svetimšalių sudarytą įgulą.
Maištą numalšino policija. Išprašius iš kelto Airijos jūrininkus, laivo valdymą perėmė atvykėliai iš Baltijos šalių. Tačiau į Prancūziją plaukiojančiam keltui tą kartą nepavyko išplaukti iš uosto.
Kitam tą dieną iš Prancūzijos atplaukusiam „Irish Ferries” keltui su keleiviais visą naktį teko praleisti atviroje jūroje. Uosto darbuotojai užkirto šiam laivui kelią prie krantinių, atsisakė aptarnauti.
„Irish Ferries” keltų įgulų protestą parėmė dokininkai.
Profesinės sąjungos visus airius paragino solidarizuotis su jūrininkais, kovojančiais už savo darbo vietas, kurias iš jų užsimojo paveržti atvykėliai iš Latvijos ir Lietuvos.
Nepatariama vykti į Airiją
Airijos profsąjungos gruodžio 9 dieną įvairiose vietose organizuoja protesto akcijas.
Pagrindinė demonstracija turėtų įvykti šalies sostinėje Dubline. Neoficialiais duomenimis, čia šiuo metu gyvena ir dirba iki 100 tūkst. lietuvių.
Baltijos šalių laivybos įmonėms ir profsąjungoms grasinama įvairiomis sankcijomis, jei airių jūrininkai bus stumiami iš savo darbo vietų.
Kiek mūsų šalies piliečių pasirašė sutartis dėl darbo „Irish Ferries” keltuose, Lietuvos jūrininkų sąjungos (LJS) vadovybė tiksliai nežino.
Kai kurie lietuviai, apgyvendinti pigiuose viešbučiuose, Airijoje jau nuo spalio mėnesio laukia konflikto baigties.
„Darbo ieškantiems Lietuvos jūrininkams mes nepatariame vykti į Airiją. Situacija dabar tokia, kad ten jie tampa streiklaužiais”, – „Lietuvos rytui” sakė LJS pirmininkas Petras Bekėža.
Tenkinasi mažesniu atlyginimu
„Irish Ferries” dabar valdo keturis krovinius bei keleivius plukdančius keltus.
Tarp 70 svetimšalių jūrininkų, kuriais žadama pakeisti airius, dominuoja Rygoje įkurtoje „Irish Ferries” atstovybėje užverbuoti Latvijos piliečiai.
Streiklaužiais vadinami ir šios Airijos įmonės keltuose įsidarbinę lietuviai bei estai.
Airijos laivybos įmonės vadovai teisinasi, esą buvo priversti samdyti už mažesnį atlygį dirbančius Baltijos šalių jūrininkus, nes kitaip jai grėstų bankrotas.
Pagal Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) reikalavimus, minimalus kvalifikuoto jūrininko atlyginimas turi siekti 1400 JAV dolerių per mėnesį.
Lietuviai jūrininkai yra pasiryžę dirbti laivuose su Airijos vėliava ir gauti perpus mažesnį nei vietiniai specialistai darbo užmokestį.
Protesto akcijos gali plisti
„Airijos įmonė nori didinti savo pelną, samdydama pigesnę darbo jėgą iš trečiųjų šalių, nors visų Europos Sąjungai priklausančių valstybių jūrininkų atlyginimas turi būti daugmaž vienodas”, – kalbėjo Klaipėdos uoste reziduojantis ITF inspektorius Lietuvoje Andrejus Černovas.
Dokininkai, parėmę jūrininkus, gali nebekrauti į Airijos uostus atplaukiančių laivų.
„Jei tokios protesto akcijos imtų plisti į kitas ES šalis, tenykščių uostų darbas irgi būtų paralyžiuotas”, – nuogąstavo A.Černovas.
Jūreiviai Lietuvoje neišsitenka
„Jeigu keltai plaukioja su Airijos vėliava, pirmenybė dirbti juose turi būti suteikta šios šalies piliečiams. Airių jūrininkų reikalavimai – visiškai pagrįsti, todėl mes remiame jų pastangas išsaugoti darbo vietas”, – kalbėjo LJS pirmininkas P.Bekėža.
Tuo pat metu jis pažymėjo, jog profsąjungos ar valdžios institucijos neuždraus žmonėms dirbti ten, kur jie nori: „Lietuvoje jūrininkų yra daugiau nei darbo vietų laivuose. Jeigu juos patenkina užsienio įmonių siūlomos sąlygos, atlyginimai, niekas nesustabdys darbo jėgos eksporto”.
Lietuvoje jūrininkais dirba apie 12 tūkst. žmonių. Tarp jų tiktai du tūkstančiai įsidarbinę lietuviškuose žvejybos bei prekybos laivuose.
Gediminas Pilaitis