Miesto maršrutais važinėjančiuose autobusuose pasitaiko nešvaros. Vežėjai autobusų vidų valo taip, kaip patys sugalvoja. Savivaldybė nėra nustačiusi autobusų švaros, vairuotojų išvaizdos, keleivių elgesio autobusuose reikalavimų.
Pajuodusios sėdynės
Dažnai važinėjantys miesto autobusais pastebi, kad kiekvienas jų skirtingai tvarkomas. Viename perbraukus per užrasojusį langą, ranka tik sudrėksta, kitame – nušluostomos ir susikaupusios dulkės. Taip pat skiriasi ir sėdynių užvalkalų švara. Į autobusus įlipa girtuoklių, dvokiančių benamių su įvairiausiais maišais.
Benamiai dažniausiai ir palieka įvairiaspalves dėmes ant sėdynių. Labiausiai išsitepa 3, 4, 5, 8, 9, 10 maršrutų autobusų sėdynės, jie važiuoja pro benamių susibūrimo vietas.
Iš žvejybos uosto į darbą važinėjanti Virginija Norvaišienė ilgisi sovietmečio. „Sėdėdama ant tų juostelėjusių sėdynių galvoju, kad tegul vėl sugrįžta „ikarusų” dermatinu aptrauktos sėdynės. Į jas nors ne taip įsigeria nešvarumai”, – sakė ji.
Nėra reglamentų
„Nėra aktų dėl tvarkos ir švaros autobusuose. Jiems parengti vasarą buvo sudaryta speciali darbo grupė”, – sakė savivaldybės Transporto tarnybos vedėjas Saulius Gudavičius.
Miesto viešojo transporto sistemą prižiūrinčios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas” direktorius Gintaras Neniškis sutiko, kad Klaipėdos miesto viešajame transporte dar daug kas turėtų būti aiškiau reglamentuota. Tai švari autobuso išorė ir vidus, keleivių švara, uždraustas bagažas, kitų keleivių ramybės trikdymas. Anot jo, galbūt reikėtų reglamentuoti ir negerą kvapą. Tačiau kaip tai reikėtų įrodyti po kiek laiko, jei keleivis pasiskųstų, kad buvo neteisingai išsodintas iš autobuso.
„Dar praėjusiais metais savivaldybės administracijoje prasidėjus diskusijai dėl šių, taip pat ir dėl kitų sąvokų, mūsų parengtas sprendimo projektas įstrigo. Esant tokiai situacijai, kartais tiek vairuotojai, tiek kontrolieriai jaučiasi tikrai bejėgiai išspręsti, atrodo, akivaizdžias problemas”, – sakė G.Neniškis.
Valo kasdien
Kol savivaldybė nėra parengusi jokių reglamentų, autobusai valomi pagal pačių vežėjų nusistatytą tvarką. Tačiau darbą autobusas turi pradėti švarus. Taip nurodoma Keleivių ir bagažo vežimo taisyklėse.
1, 1a, 5, 5a, 8, 10, 11, 12, 19 maršrutus aptarnaujančios bendrovės Klaipėdos autobusų parko technikos direktorius Gintaras Petraitis teigė, kad autobusų grindys ir langai valomi kiekvieną dieną. Kas du mėnesius yra atliekamas kapitalinis viso autobuso valymas. Naudojami šlapi ir sausi siurbliai.
„Nemažai sėdynių yra išblukusios nuo laiko. Pakeisti vienos sėdynės užvalkalą kainuotų apie 150 litų. Užvalkalų medžiaga brangi, jomis Lietuvoje netgi neprekiaujama. Be to, vienos sėdynės susidėvėjusį užvalkalą sunku pakeisti, reikia derinti medžiagas ir spalvą prie kitų sėdynių”, – sakė G.Petraitis.
3, 7, 9, 13, 14, 17 maršrutus aptarnaujančios bendrovės „Gintarinis vairas” valdybos pirmininkas Raimundas Žeimys teigė, kad autobusų grindys ir langai valomi kiekvieną dieną. Sėdynių užvalkalai skalbiami atsižvelgiant į tai, kiek buvo išpurvinti. Tačiau R.Žeimys didesne bėda nei išblukusios sėdynės laiko vandalus. Jie dažniausiai supjausto ir išplėšo galines autobusų sėdynes.
Kėdes išmeta
Pasak G.Neniškio, Vakarų Europoje einama šiek tiek kitokiu keliu. Kėdės gaminamos iš vandalizmui atsparaus plastiko. Keletas autobusų su tokiomis kėdėmis važinėjo ir Klaipėdoje. Tačiau tada iš keleivių buvo gauta skundų, kad jos nepatogios, per kietos. Dermatininiai sėdynių užvalkalai būdavo aprašinėjami. Šią problemą taip pat bandyta spręsti. Naujausiuose miesto autobusuose sėdynių užvalkalai margi, todėl paišyti ant jų nėra taip smagu.
Vokietijoje susitepusi ar apipai-šyta sėdynė išmetama. Ten žmogaus darbas kainuoja daugiau, nei verta kėdė. Todėl ir sėdynių užvalkalai ten būna be susiuvimų, lopų, dėmių, trynimų. Tačiau Vokietijoje ir vandalų žymiai mažiau.
Vincas Grigas