Latvijos hiphopo ąžuolas siekia nepriklausomybės

Praėjusią savaitę uostamiestyje lankėsi Latvijos hiphopo žvaigždė Ozols – atlikėjas, galintis pasigirti „auksiniais” savo albumų tiražais gimtojoje šalyje. Paradoksas: būdama labai populiari, jo propaguojama muzika formaliai dar nėra visų pripažinta ir atsiduria per vidurį tarp undergroundo ir „popso”, pasakojo vaikinas.

„Tastiest Choco Friday” vakarėlyje klube „Global” 26-erių atlikėjas su kolegomis Zaharu ir Ukropu iš grupės „Apofeoz” bei Ultimatu iš komandos „Scandal Inc.” pristatė naują programą, kuri taps jų bendro albumo pagrindu.

„Ji planuojame išleisti jau kitą mėnesį, tai – „dancehall” pakraipos projektas, panašaus stiliaus muziką groja Šonas Polas (Sean Paul). Mūsų albume bus apie 20 kūrinių”, – „Jaunimo lygai” sakė Girts Rozentals-Ozols, kurio sceninis slapyvardis lietuviškai reiškia „ąžuolas”. Tvirtumo ir tikėjimo tuo, ką daro, latviui išties netrūksta. Sakysit, kažkoks medinis? Tuomet reikia pamatyti jo pasirodymą – Ozols nepavargo vienu metu šokti, rimuoti ir šnekinti publiką, kuri atrodė nustebinta jo energingos atakos…

Kaip dažnai leidi albumus?

Šiuo požiūriu esu aktyviausias Latvijos hiphoperis: išleidau daugiausia albumų – tris savo solinius, tris singlus ir dar dviejų projektų, kuriuos organizavau, taigi išeina penki… Kitą mėnesį – naujas, kurį minėjau, o po Naujųjų metų vėl planuoju leisti savo solinį… Šiaip jau su leidyba problemiška. Štai ir albumas, kurį leisime su „Apofeoz”, gulėjo įrašytas pusę metų ar daugiau. Bet dabar mes jau gana savarankiški hiphopo srityje, spręsdami finansinius klausimus.

Gyveni vien iš hiphopo?

Taip, bet aš daug dirbu. Beje, šiuo metu daugiausia kaip didžėjus – tris kartus per savaitę groju pagrindiniame Rygos klube „Essential”, vedu dvi hiphopo ir ritmenbliuzo laidas radijo stotyse, dar organizuoju savo renginius ir koncertuoju.

Bet koncertai – retesni, prieš 3-4 metus išvažinėjome visą Latviją, o dabar nelabai norime ir nėra labai didelio reikalo. „Nusėdau” Rygoje ir orientuoju save ne tiek kaip artistą, o greičiau kaip žmogų, kuris realizuoja įvairius projektus, susijusius su hiphopo kultūra – oi, daug visko… (rimuoja latviškai) Čia aš perskaičiau gabaliuką iš savo naujo teksto: „Aš labai dažnai einu miegot vėlai, bet dar dažniau keliuosi anksti, todėl mano paakiai visada pamėlę – o taip, aš žinau, koks mano veidas” (juokiasi).

Hiphopas Latvijoje turi tvirtas pozicijas.

Taip, jis tikrai labai populiarus. Sakykim, jeigu klube yra dvi salės, tai greičiausiai vienoje skamba hausas, o kitoje – hiphopas arba ritmenbliuzas.

Tiesa, šiuo metu ne patys geriausi laikai vietiniam hiphopui. Vienu metu Latvijos atlikėjų kūryba buvo labai rimtai ir pompastiškai propaguojama. Bet per pastaruosius porą metų viskas iš esmės pasikeitė. Labiausiai tai susiję su radijo pokyčiais: stotis „Super FM” pakeitė koncepciją, tapo „European Hit Radio”, ir, kaip galima numanyti iš pavadinimo, atsisakė vietinių atlikėjų. Tai nulėmė daugelio jų muzikinį likimą ir paveikė hiphopo statusą.

Latvijos radijo stotys hiphopą ignoruoja: žinodamos, kad jis mėgstamas, vadina neformatu. Be jo, labai populiari yra popmuzika ir „popalternatyva” – pastarosios pavyzdys yra grupė „Brainstorm”. Na, ne visi tai mėgsta, bet didelių radijo stočių savininkai, matyt, taip (juokiasi).

Kiek kartų esi lankęsis Lietuvoje?

Du. Pirmąsyk buvome dar su legendine Latvijos grupe „Fact”, kuri iširo nerealizavusi savo potencialo. Buvo neblogų perspektyvų, turėjome įrašę dainą su rusais „Mumij Troll”, kuri ir Europos rinkoje būtų normaliai praėjusi… Tačiau šiek tiek nesupratome vienas kito ir išsilakstėme. Bet dabar mūsų santykiai normalūs.

Tavo veikla parodo, kaip undergroundinė kultūra tampa „mainstream”.

Taip, galima sakyti, o dabar ir vėl grįžtu atgal į pogrindį (juokiasi). Tiesiog tokią koncepcija turiu tolesniam gyvenimui – tapti nepriklausomam, pavyzdžiui, nuo tokių veiksnių, kaip radijas. Noriu iš hiphopo susikurti finansinę gerovę, kad nereikėtų žvalgytis į kažkokį stoties direktorių ir būtų galima pasiųsti jį ant trijų raidžių.

Ar bendrauji su mūsų hiphoperiais?

Turime įrašę dainą su „G&G Sindikatu” ir „Da Manifest”… Asmeniškai pažįstu „G&G” ir Termitą („Da Manifest” ir Termitas – rusakalbiai Lietuvos rimuotojai – Aut. past.). Matomės retai. Būdavo, susitikus prigalvoji visko, bet atstumas išskiria, elektroninis paštas bei telefonas – ne tas, ir todėl didelės bendradarbiavimo pažangos nėra.

O Lietuvos popmuzikos atlikėjus ar pažįsti?

Realybės šou „Džiunglės” buvau, mačiau Cololo – bet jis labiau šoumenas, ar ne? Ir iš Klaipėdos merginą… Taip, Geltoną. Yra jūsų atlikėjų, kurie mėgina populiarinti savo muziką Latvijoje. Kaip suprantu, gal yra toks susitarimas, kad viena pagrindinių vietinių Lietuvos leidybos kompanijų populiarins latvių atlikėjus, ir atvirkščiai. Pavyzdžiui, grupė „Hobos”, dirbanti su leidybos kompanija „Platforma Records”, populiarinama Lietuvoje. O Latvijoje ši leidykla stumia grupę „Skamp” ir jauną vaikinuką, kuris dainuoja gražias dainas… Amberlaifas? Taip, taip. Bet jeigu tu ne iš įrašų kompanijos „Universal”, labai sunku visąlaik naujienomis apie save „penėti” žiniasklaidos kanalus. O tie 300-400 kilometrų pasirodo esantys labai reikšmingi – sudėtinga tave „netyčia” nufotografuoti ar pakalbinti…

Valerija Lebedeva

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.