Istorijos, pasakojamos judesiu

Šį savaitgalį Kaune vykstantis tarptautinis modernaus šokio festivalis – proga pamatyti garsias modernaus šokio trupes

Vakar VDU salėje prasidėjusiame XV tarptautiniame modernaus šokio festivalyje žiūrovų dar laukia susitikimai su trupėmis iš Kanados, Austrijos, Lenkijos, Nyderlandų, Belgijos. Intriguojančią premjerą žada ir festivalio šeimininkai – Kauno šokio teatras „Aura”.

Kauniečiai šoks vienatvę

Per 25 savo gyvavimo metus Birutės Letukaitės įkurta „Aura” tapo Lietuvos šiuolaikinio šokio istorijos dalimi, pratęsdama išraiškos šokio tradicijas, siejamas su Kiros Daujotaitės vardu. Į tarptautinį pripažinimą pelniusį teatrą išaugusio kolektyvo vadovė B.Letukaitė 2004 m. apdovanota „Fortūnos” diplomu už spektaklio „Aseptinė zona, arba lietuviškos sutartinės” choreografiją.

1-osios vietos laimėtojas modernaus šokio festivaliuose Vitebske ir Kalyše, Kauno šokio teatras „Aura” nuolat dalyvauja įvairiuose Lietuvos ir tarptautiniuose projektuose, taip atlikdamas ne tik Lietuvos ambasadoriaus vaidmenį užsienyje, bet ir mobilizuodamas kūrybines idėjas ir atnaujindamas savo repertuarą naujais kūrybiniais projektais bei spektakliais. „Aura” pirmoji pradėjo edukacinę ir socialinę veiklą, skirtą ne tik profesionaliems šokėjams, bet ir mėgėjams, senjorams, moksleiviams, sėkmingai ėmėsi bendrų projektų su muzikantais, kitų sričių menininkais.

Nuo 1991 m. su kauniečiais šokėjais dirba garsūs Europos ir Amerikos choreografai. Naujausias „Auros” spektaklis, kurį šį vakarą išvys jubiliejinio modernaus šokio festivalio žiūrovai, „Sistemos<žalojančios>sistemas” taip pat sukurtas su žinomais austrų choreoagrafais Helene Vaincyrl ir Robertu Tirpaku. Spektaklyje šokio kalba samprotaujama apie irimą, susiskaidymą ir vienatvę. Pastaroji vertinama kaip paskata sukurti kažką naujo.

Įspūdingos galios šokėjai iš Lenkijos

Šio vakaro festivalio koncerte taip pat pasirodys „W&M fizinis teatras” iš Lenkijos. Šis kolektyvas – dviejų choreografų kanadietės Melisos Monteros ir lenko Voiceko Mokniej kūrybinio darbo rezultatas. „W&M fizinis teatras”, anksčiau vadintas Gdansko šokio teatru, įkurtas 1994 m. Po 11 bendro darbo metų negalima paneigti vieno artisto-šokėjo padarytos įtakos kitam. Visgi savo darbuose jie sugeba perteikti dvi skirtingas perspektyvas.

Dinamiškas, emocingas, net fizinio darbo prieskonį turintis „W&M fizinis teatras” su savo spektakliais pasirodė Austrijoje, Suomijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Lietuvoje, Italijoje, Švedijoje, Kanadoje. Jo spektakliai kritikų apibūdinami kaip „įspūdingos galios” ir vadinami „Grotovskio testamentu”.

Kaune lenkai parodys spektaklį „Pagaminta Lenkijoje”, pasakojantį apie unikalų dviejų vyrų susitikimą. Vyrų, norinčių papasakoti apie svarbius įvykius, susitikimus, emocijas – visa, kas buvo ir yra jų gyvenimo dalis. Vyrų gyvenimo dalis.

Filipinietės patirtis Vakaruose

Šiandien ir rytoj festivalio programoje – Kristinos Medinos spektakliai „…suskaičiavau saulės žingsnius” ir „…užčiauptos lūpos…”. Unikalus K.Medinos choreografinis balsas kyla iš jos kanadietiškų šaknų, filipinietiško palikimo ir europinės patirties.

Per savo šokėjos karjerą Kristina šoko ir su prestižinėmis trupėmis, ir kaip nepriklausoma šokėja Kanadoje bei Europoje. Jos, kaip pedagogės, patirtis siejama su šiuolaikinio šokio technikos dėstymu Karališkajame Vinipego balete profesionalų sekcijoje, šokio pamokomis Austrijos jaunimo baletui Grace. Choreografė taip pat vedė meistriškumo pamokas Vinipege, Vankuveryje ir Kanados šokio festivalyje Kanadoje.

Solo spektaklio „…suskaičiavau saulės žingsnius” vaizdiniai – tai žymios kanadiečių rašytojos Elizabetos Smart apsakymo „Prie Didžiosios centrinės stoties aš atsisėdus raudojau” teksto ištraukos. Spektaklis vaidinamas 600 origami gervių jūroje, ypatingai pakeičiančioje scenos erdvę.

Spektaklyje „…užčiauptos lūpos…” atskleidžiami iššūkiai, su kuriais susiduria filipinietė moteris, prisitaikydama Vakarų visuomenėje. Nagrinėjama, kas atsitinka, svetimai kultūrai nuolankiai pasidavus. Spektaklio choreografija remiasi šiuolaikinio šokio technika, kurioje panaudojami ir filipinų tautinių šokių motyvai.

Ne vien tik modernūs olandai

Rytoj modernaus šokio festivalyje pasirodysiantis Nyderlandų nacionalinis baletas, susikūręs 1961 m., yra pats didžiausias šokio kolektyvas Nyderlanduose, turintis 80 šokėjų ir 125 administracinio personalo žmones. Baletas per metus surengia daugiau nei 70 spektaklių savo teatre ir dar bent 25 – kituose Nyderlandų teatruose. Nyderlandų nacionalinis baletas yra nuolatinis Europos ir viso pasaulio garsiausių scenų svečias, dalyvauja prestižiniuose šokio festivaliuose.

Nyderlandų nacionalinis baletas, kitaip nei vien moderniajai choreografijai atsidavusios kitos olandų trupės, savo spektakliuose sėkmingai suvienija klasikines, romantines, neoklasikines, modernias ir šiuolaikines choreografines kompozicijas. Spektaklius Nyderlandų nacionaliniam baletui kuria specialiai pakviesti žymiausi pasaulio choreografai.

Į Kauną atvežamą olandų spektaklį „R istorija” sukūrė choreografė Helena Pokrovska. Spektaklyje tiriamos ekstremalios žmogaus kūno būsenos. Kodėl mus vienodai traukia ir Mikelandželo „Deividas” ir H.Bosho nutapyti monstrai? Kada kūnas yra normalus ir gražus, o kada jis tampa bjaurus? Ar šis pasikeitimas yra neišvengiamas ir ar šios dvi būsenos iš tikrųjų yra priešingos?

Pabaigai – nuotaikingas belgų perdirbinys

Paskutinis šiųmečio „Auros” festivalio dalyvis – belgų trupė „Velvet”, 1993 m įkurta choreografės Džoanos Leiton.

Kaune „Velvet” parodys smagų spektaklį „Pavyzdinė kopija”. Už simbolinį 1 eurą „Velvet” nusipirko teisę atkurti ir perkurti trumpas 15-os žymių choreografų ir architektų (Odilės Dubok, Frederiko Flamando, Žano Klodo Gallotos, Vimo Vanderkeibuso, Styvo Pakstono, Marijos Klaros Vilalobos ir kt.) kompozicijas. Besiskiriančios savo stilistika choreografijos kompozicijos, trunkančios nuo 1 iki 7 minučių, buvo specialiai sukurtos trupei „Velvet” arba perimtos iš jau egzistuojančių spektaklių.

Šie judesiai „iš antrų rankų” ir yra pagrindas, kuriuo remtasi kuriant naują originalų spektaklį, tarsi žaidžiantį panaudotų kūrinių originalumu. „Pavyzdinėje kopijoje”, kuriame naudojama „Mili Vanili” muzika, šoka penki vyrai.
Žilvinė Petrauskaitė

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.