Pradėjus analizuoti sudužusio Rusijos naikintuvo Su-27 „juodosios dėžės” įrašus, incidentą tirianti tarpžinybinė komisija rengiasi vėl apklausti pilotą majorą Valerijų Trojanovą.
Kaip Eltai teigė komisijos pirmininkas, Gynybos štabo viršininkas brigados generolas Vitalijus Vaikšnoras, apklausa numatoma trečiadienį. „Tai bus eilinė apklausa. Analizės metu kai kurios versijos atmetamos, gimsta naujų minčių, todėl kyla naujų klausimų lakūnui”, – aiškino V. Vaikšnoras.
Zoknių aviacijos bazėje dirbantys tarpžinybinės komisijos ekspertai, padedami kolegų iš Ukrainos – dviejų kariškių ir dviejų civilių, pirmadienį perkėlė „juodosios dėžės” įrašus apie naikintuvo skrydį į kompiuterį, juos dešifravo ir pradėjo turimos informacijos analizę. Lietuvių ir ukrainiečių darbą stebi Rusijos atstovai.
Šiuo metu specialistai, remdamiesi „juodosios dėžės” įrašais, atkuria paskutinio naikintuvo skrydžio trajektoriją ir lygina šiuos duomenis su informacija, gauta iš kitų šaltinių. Nors, pasak V. Vaikšnoro, darbas vyksta sėkmingai ir be didesnių sunkumų, jis nesiryžo prognozuoti, kada analizė bus baigta. Pasak jo, tai gali užtrukti ir kelias dienas. Dešifruotos informacijos V. Vaikšnoras nekomentavo.
Iš titano pagaminta „juodoji dėžė” avarijos metu buvo pažeista, magnetinio įrašo prietaisas buvo nepataisomai sugadintas, o juostelė sutrūkinėjo. Tačiau ekspertams pavyko ją mechaniškai suklijuoti ir informacija su skrydžio parametrais – informacija apie kuro likučius, skridimo kursu, aukščiu, greičiu ir gedimais – nebuvo prarasta.
Komisijos vadovo teigimu, kad būtų galima tiksliai nustatyti, kas atsitiko naikintuvui, būtina gauti kai kurią informaciją iš Rusijos.
Lietuva paprašė pateikti Rusijos oro erdvės stebėjimo radarų parodymus, dispečerių balso įrašus ir kitą su skrydžiu susijusią informaciją, taip pat duomenis apie naikintuve buvusias pavojingas medžiagas.
Rusijos gynybos ministerijos ekspertų delegacijos įgaliotasis asmuo generolas leitenantas Sergejus Bainetovas, pirmadienį susitikęs su V. Vaikšnoru, tvirtino, kad informacija apie pavojingas medžiagas jau išsiųsta diplomatiniu paštu. Pasak S. Bainetovo, prašyta medžiaga turėtų pasiekti komisiją iki trečiadienio.
Pasak komisijos vadovo, dar kurį laiką nesulaukus Rusijos atsakymų, bus sprendžiama, kaip dirbti toliau.
Naujausią informaciją apie tyrimą V. Vaikšnoras trečiadienį ketina pateikti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui.
ELTA primena, jog Rusijos naikintuvas Su-27, ginkluotas keturiomis „oras-oras” tipo kovinėmis raketomis ir patranka, rugsėjo 15 dieną sudužo Šakių rajone. Pilotui pavyko saugiai katapultuotis.
Po incidento buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl neteisėto sienos kirtimo, o lakūnui pareikšti įtarimai dėl tarptautinių skrydžių taisyklių pažeidimo ir skirtas namų areštas.
Iš pradžių buvo paskelbta, jog sugedo iš Sankt Peterburgo į Kaliningrado sritį skridusio naikintuvo navigacijos sistema ir šis nukrito pasibaigus degalams, tačiau vėliau pradėtos tirti kelios orlaivio sudužimo versijos.
Žiniasklaidoje taip pat buvo svarstoma, neva Su-27 atliko žvalgybinę misiją, siekdamas išsiaiškinti Lietuvos ir čia dislokuotų NATO naikintuvų pasirengimą reaguoti į oro erdvės pažeidimus. V. Vaikšnoras anksčiau yra sakęs, kad kai kurios versijos jau yra atmestos.
Krašto apsaugos ministras Gediminas Kirkilas penktadienį patikino, esą „galimybę apie sąmoningą sienos pažeidimą galima atmesti, mat faktų, pagrindžiančių šią versiją, nėra”.
NATO generalinis sekretorius Japas de Hopas Scheferis (Jaap de Hoop Scheffer) taip pat pareiškė, kad, remiantis turima informacija, lėktuvo kritimą Lietuvoje galima kvalifikuoti kaip nelaimingą atsitikimą.
2005-09-27 16:24