Jei nafta toliau brangs, Vyriausybė turės imtis priemonių degalams Lietuvoje piginti, taip antradienį Seime kalbėjo ūkio ministras Kęstutis Daukšys. Optimalaus būdo tai daryti jis tvirtino neturintis.
„Jei naftos kainos dar kiltų, tai Vyriausybė kažkokių priemonių turėtų imtis”, – pažymėjo K. Daukšys, atsakydamas į Seimo narių klausimus.
Samprotaudamas apie Vyriausybes priemones degalams piginti, ministras išskyrė tris galimybes, kurias čia pat sukritikavo.
Anot jo, Vyriausybė gali su Europos Sąjungos institucijų leidimu sumažinti akcizus degalams, mažinti privalomuosius rezervus, arba nustatyti privalomą maksimalų pelningumą degalų prekeiviams didmenomis bei mažmenomis.
Anot K. Daukšio, mažinti degalų akcizus būtų neteisinga socialiai.
„Sumažinus akcizą ir degalų kainas, atitinkamai sumažėtų pajamos į biudžetą, kurios yra skiriamos mažas pajamas turintiesiems. Vadinasi, sumažėtų pajamos ir tų žmonių, kurie nevažinėja automobiliais. Reikėtų gerokai tai pasvarstyti (prieš ryžtantis keisti akcizus, – ELTA)”, – sakė K. Daukšys.
O derėtis dėl kuro atsargų limitų mažinimo esą išvis neapsimoka, nes, Ūkio ministerijos skaičiavimais, tai litrą benzino atpigintų daugiausia 1,5 cento. „Tai ne tas dalykas, dėl kurio reikėtų visą reikalą daryti”, – komentavo K. Daukšys.
Galų gale nustatyti privalomą bendrą pelno maržą „Mažeikių naftai”, degalų importuotojams bei jų mažmenininkams, ministro nuomone, būtų tiesiog „neteisinga”.
Antradienį išplėstiniame Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) posėdyje buvo nuspręsta kreiptis į Vyriausybę ir pasiūlyti taikyti laikinas paramos verslui priemones – kompensuoti vežėjams dalį degalų akcizo, lengvinti potencialiai pigesnių degalų iš Rusijos importą, taip pat persvarstyti planus kelti minimalų mėnesinį atlyginimą.
Anksčiau Premjeras Algirdas Brazauskas yra teigęs, kad prie pabrangusių degalų kainų reikia prisitaikyti, o Vyriausybė nieko padaryti negalinti.
Didžiausias degalų kainų šuolis Lietuvą buvo ištikęs rugsėjo pradžioje po JAV praūžusio uragano „Katrina” ir tęsėsi apie savaitę. Tuo metu benzino kainos kasdien padidėdavo po daugiau nei 10 centų už litrą. Vėliau kainos pradėjo kristi, bet ankstesnio lygio dar nepasiekė.
Pasaulio analitikai naftos pigimo neprognozuoja, vyrauja nuomonė, kad iki 2007-ųjų nafta pasaulinėse rinkose iš esmės tik brangs.
Europos institucijų – Europos Komisijos ir ECOFIN – atstovai buvo pareiškę, kad naftos kainų kilimo pasekmes iš esmės pažaboti galima tik ilgalaikėmis priemonėmis, kurių turėtų griebtis visas pasaulis kartu.
2005-09-20 17:34