Didesnė dalis vairuotojų automobilių apavui skiria pernelyg mažai dėmesio
Lietuvoje lankėsi per visą Europą keliaujantis Prancūzijos padangų gamintojo „Michelin” inicijuotos prevencinės saugaus eismo akcijos „Užpildyk padangas oru” karavanas. Kompiuterine technika ir kompresoriumi ginkluotu mikroautobusu atvykę prancūzai netoli sostinės pramogų ir prekybos centro „Akropolis” įkūrė laikiną stovyklą ir dvi dienas kvietė pro šalį važiuojančiuosius pasitikrinti ir susireguliuoti slėgį padangose.
Indėlis į eismo saugumą
Vienas didžiausių „Michelin” grupės iššūkių – sauga keliuose. 2004 metais kompanija, pasirašydama Europos kelių saugumo chartiją, įsipareigojo įgyvendinti akciją „Užpildyk padangas oru” visose Europos Sąjungos valstybėse. Nuo 2003-iųjų aktyviai dalyvaudama ir pasaulinėje organizacijoje „Global Road Safety Partnership”, „Michelin” siekia atkreipti vairuotojų dėmesį į techninę padangų būklę.
„Praėjusiais metais „Michelin” technikos specialistai ir ekspertai kvietė vairuotojus pasitikrinti automobilių padangų slėgį net 18 šalių. Šiemet rugsėjo mėnesį šią akciją vykdome Baltijos šalyse, kur vairuotojus nemokamai konsultuos ir slėgį padangose tikrins ekspertai iš Prancūzijos, Lenkijos bei Lietuvos”, – dėstė „Michelin” pardavimų vadovas Baltijos šalyse Kasparas Sepas.
2004-aisiais peržengus ir Europos Sąjungos ribas, analogiška kampanija buvo vykdoma Vokietijoje, Austrijoje, Belgijoje, Kroatijoje, Danijoje, Ispanijoje, Prancūzijoje, Olandijoje, Vengrijoje, Italijoje, Čekijoje, Rumunijoje, Jungtinėje Karalystėje, Slovakijoje, Slovėnijoje, Švedijoje, Šveicarijoje ir Turkijoje.
Statistika šiurpoka
Praėjusiais metais net 70 proc. Prancūzijoje patikrintų automobilių važiavo su nepakankamai pripūstomis padangomis. 43 proc. automobilių padangų slėgis buvo įvertintas kaip kritinis ir pavojingas važiuoti. 57 proc. vairuotojų nepakankamai pripūstomis padangomis važiavo greitkeliu, kur greitis didesnis nei 90 – 100 km/val.
Padėtis Lietuvoje pasirodė nedaug besiskirianti nuo situacijos Europoje. Pastabų dėl netinkamo slėgio ekspertai turėjo maždaug 65 proc. akcijos kvietimu pasinaudojusiems vairuotojams.
„Bene didžiausias skirtumas yra tas, kad Lietuvoje žmonės važinėja gerokai stipriau nudilusiomis padangomis”, – komentuodami rezultatus teigė „Michelin” specialistai.
Jų teigimu, į šiuos dalykus ypač atidžiai derėtų žiūrėti rudenį, kai, atėjus mokslo metams, miestuose ir užmiestyje didžiausias mašinų bei pėsčiųjų srautas, o eismo sąlygos prastėja dėl bjūrančių orų.
„Norint saugiai ir ilgai važinėti reikia nuolat tikrinti slėgį padangose. Saugaus eismo specialistai rekomenduoja slėgį padangose tikrinti vieną kartą per mėnesį. Deja, daugelis vairuotojų padangas prisipučia, kai šios akivaizdžiai subliūkšta”, – pabrėžė „Michelin” atstovas Lietuvoje Algis Čiblys.
Saugumo receptai
Vairuotojai, prieš leisdamiesi į tolimesnes keliones greitkeliuose, kuomet važiuojama didesniu greičiu, turėtų nepamiršti tinkamai paruošti automobilį. Slėgį padangose geriausia tikrinti joms atvėsus, praėjus kelioms valandoms po intensyvaus važiavimo.
Tinkamo oro slėgio padangose nepaisymas gali sukelti gana nemalonių pasekmių. Padanga sumažėjusiu slėgiu neužtikrina optimalaus sukibimo su kelio danga, ypač posūkių metu. Automobilis tampa nestabilus. Taip pat padidėja stabdymo kelias, padangos sprogimo rizika, mažėja jos eksploatavimo laikas, padidėja degalų sąnaudos, sumažėja rentabilumas kilometrais (20 proc. mažiau pripūstos padangos reiškia 20 proc. mažiau nuvažiuotų kilometrų). Minkštų padangų išorinių kraštų protektorius dėvisi greičiau. Išryškėja įstrižas ar vietinis protektoriaus nusidėvėjimas.
Nors šiek tiek „sveikiau” yra keletu dešimtųjų atmosferos per daug pripūstos padangos, specialistai įspėja, jog tai irgi mažina padangos eksploatavimo laiką ir neužtikrina saugaus važiavimo.
„Važiuojant 100 km/val. greičiu drėgna kelio danga stipriau, nei rekomenduojama, pripūstomis padangomis, stabdymo kelias pailgėja 10 metrų”, – teigė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento vadovas Vigilijus Sadauskas.
Vairuotojai turėtų atkreipti dėmesį, jei padangos protektoriaus vidurinė dalis dėvisi greičiau. Per stipriai pripūstos padangos turi didesnę sprogimo galimybę, ypač smūgio metu. Net ir patyręs vairuotojas sunkiai gali suvaldyti automobilį sprogus padangai, kai važiuojama didesniu greičiu.
Beorė ateitis
„Michelin”, siekdama kuo didesnių padangos eksploatavimo saugos rodiklių, įgyvendino PAX System – naująjį padangų standartą. Ši sistema leidžia užtikrinti didesnius ne tik važiavimo saugos, bet ir aplinkos apsaugos rodiklius. Tokios padangos nenusineria nuo disko net esant jai visiškai subliūškus.
Dar viena iš radikalių inovacijų – tai beorės padangos „Michelin Airless”. Tikimasi, kad ši naujovė rinkoje įsitvirtins po 15 metų. „Michelin Airless” – padangos, kurios nereikia pripūsti, tai reiškia ji negali sprogti ir nereikalauja jokios kitos priežiūros. Tokia radialinės struktūros padanga yra pagaminta iš aukštos technologijos medžiagų, ant kurios priklijuota guminė važiavimo juosta. Nuvažiavus tam tikrą kilometrų skaičių ir susidėvėjus guminei juostai, tereikėtų ją pakeisti, o visa radialinė struktūra tarnautų visą automobilio eksploatacijos laikotarpį.
Renaldas Gabartas