„Garanto” bendrovės narai iš dugno prie uosto molų kelia tonas sveriančias laivų nuolaužas. Pagal pasirašytą sutartį su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija liepą įplaukos kanalas turėtų būti išvalytas.
Dirba antrus metus
Uosto įplaukos tobulinimo projekto įgyvendinimo grupės vadovo pavaduotoja Airida Česnienė sako, kad sutartis išvalyti nuo skenduolių laivybos kanalą su „Garanto” bendrove buvo pasirašyta 2004 metų kovo 23 dieną. Pagal jos sąlygas darbai turi būti atliekami dviem etapais.
Dabar iš uosto vartų valomos nuskendusio prieš 50 metų prie pietinio molo laivo liekanos. Šiaurinio molo akvatorijoje iš dugno keliami 1981 metais nuskendusio tanklaivio „Globe Assimi” likučiai. Į paviršių narai turėtų iškelti apie 2,5 tūkstančio tonų metalo.
Minėtų darbų vadovas Jevgenijus Kosilovas teigia, kad iki šiol iš įplaukos kanalo dugno smėlio narams pavyko atkovoti apie 600 tonų metalinių įvairaus dydžio nuolaužų.Kiek tonų jų dar slūgso dugne, tiksliai pasakyti sudėtinga.
Laukia galingo krano
Pašnekovas, paklaustas apie nuskendusių laivų iškėlimo problemas, lakoniškai atsakė, kad jų nėra. Trūksta vienos „smulkmenėlės” – galingos technikos. Dalį darbų „Garanto” specialistai atliko savomis jėgomis. Kai įsirausė giliau į dugno smėlį, prireikė pagalbos.
Klaipėdiečiai nusisamdė danų laivą su specialiu ekskavatoriumi. Buvo pritaikytas didžiulis peilis, kuriuo ekskavatorius po vandeniu gali pjaustyti likusias neiškeltas laivų konstrukcijas į mažesnius gabalus.
Tačiau ir laivas su ekskavatoriumi gali ne viską. Šiuo metu danai yra užsakę tris kartus galingesnį ekskavatorių. Artimiausiu metu laivas su juo turi pasirodyti prie uosto vartų ir tęsti „Globe Assimi”bei kito prieš 50 metų paskendusio laivo smulkinimo po vandeniu darbus.
J.Kosilovo teigimu, iškelti smėlio nelaisvėje po vandeniu daugelį metų glūdėjusius laivus – labai sudėtingas darbas. Tam gali prireikti ir iki 500 tonų sveriančio plaukiojančiojo krano. Jį bendrovė tikisi išsinuomoti iš Rusijos Federacijos Kaliningrado srities Baltijsko uosto. Jeigu susiderėti su rusais nepavyktų, kreiptųsi į danus, belgus ar olandus.
Darbai sunkiai prognozuojami
Apie pirmojo darbų etapo prie uosto vartų pabaigą, „Garanto” atstovo nuomone, kalbėti per anksti. Ką išplovus narams smėlį dar teks iš dugno traukti į paviršių – nežinia.
Prie pietinio molo atkastas nuskendusio laivo variklis. Kaip jį iškelti į paviršių, specialistai dar ieško optimalaus sprendimo.
Ir taip – kas žingsnį. Buvo manoma, kad tanklaivio „Globe Assimi” nuolaužų liko tik maža dalis. Dirbant aiškėja, kad į paviršių reikės iškelti dar ne vieną šimtą tonų metalo.
Atkovotas iš povandeninių srovių laivų konstrukcijas bendrovė pasiima kaip radinį. Taip numatyta su Uosto direkcija pasirašytoje sutartyje. Tuos „radinius” narai atiduoda susmulkinti į metalo laužą „Vakarų refondo” bendrovei.
Uosto įplaukos kanalo valymo darbai sunkiai prognozuojami. Narams dirbti po vandeniu trukdo stiprios kryptį keičiančios povandeninės srovės, uosto vartus pasiekiantis jūros bangavimas.
Dažnai po stipresnių liūčių įvairiose Lietuvos vietose į Nemuną ir Kuršių marias atiteka drumstas vanduo. Tada dėl blogo matomumo narai negali dirbti po vandeniu.
Dėl panašių ir dar neaptiktų siurprizų prie uosto vartų galime dar ilgokai matyti metalo nuolaužas iš dugno keliančių laivų karavaną.
Adelė Žičkuvienė