Naujos technologijos išstumia įprastus kompiuterio priedus
Iki šiol kompiuteris ir pelė buvo du vienas be kito neįsivaizduojami dalykai. Daugelis iš mūsų, ko gero, dar galėtų apsieiti be klaviatūros ir atlikti pagrindinius veiksmus. Tačiau jei sugestų pelė, prie kompiuterio liktume lyg be rankų.
Jei sugestų klaviatūra, kompiuterį daugelis galėtų valdyti pele. Vis dėlto manoma, kad kompiuterio pelė gyvuos jau neilgai. Jos vietą artimiausioje ateityje užims nauji sąsajos būdai – valdymas gestais ir mintimis.
Dienos suskaičiuotos
Informacinių technologijų tyrimų bendrovė „Gartner” prognozuoja, kad su kompiuterio pele galėsime atsisveikinti jau po 3–5 metų.
Pelę pakeis valdymo gestais technologijos, o vietoj įprastų kompiuterių ateityje ant darbo stalo stovės kompiuteris liesti jautriu ekranu ir gebantis atpažinti veidą.
Šios naujosios sąsajos technologijos turėtų užbaigti ilgesnę kaip 40 metų kompiuterio pelės istoriją. Šį prietaisą 1963-iaisiais išrado amerikietis Douglas Engelbartas. Tiesa, už tai jis negavo jokių premijų, o išradimo patentas baigė galioti kompiuterio pelei dar nespėjus išpopuliarėti. Plačiai naudoti ji pradėta sukūrus operacines sistemas, turinčias grafinę vartotojo sąsają. Viena tokių sistemų yra „Windows”, pirmoji jos versija pasirodė 1985-aisiais.
Žaidimų naujovės
„Gartner” savo prognozes grindžia elektronikos gamintojų pastangomis į produktus integruoti valdymo funkcijas, kurios iki šiol buvo naudojamos tik kuriant kompiuterinius žaidimus. Bendrovė „Panasonic” tobulina naujo tipo garso ir vaizdo sistemų valdymą. Pavyzdžiui, tokia sistema gali atpažinti rankos mostą ir sustabdyti rodomą filmą. Dar daugiau – sistema atpažįsta žmogaus veidą ir jam parodo suasmenintą meniu, o reikalingas funkcijas leidžia pasirinkti rankų judesiais.
Kitos dvi bendrovės „Sony” ir „Canon” tobulina veido atpažinimo realiuoju laiku technologiją. Ji jau gali atpažinti įvairias žmogaus veido išraiškas, pavyzdžiui, šypseną.
Beje, veido atpažinimo sistemas naudoja įvairios saugumo tarnybos, muitinės ir lošimo namai.
Pastaruosiuose įdiegtos itin pažangios sistemos leidžia nustatyti sukčiautojus, atpažinti į nepageidaujamųjų sąrašus įtrauktus asmenis.
Valdymas mintimis
Dar toliau ketina žengti Australijoje įsikūrusi bendrovė „Emotiv”. Ji iki šių metų pabaigos žada išleisti pirmąjį mintimis valdomą žaidimą ir specialų šalmą.
„Emotiv” šalme yra 16 daviklių, kurie fiksuoja elektros impulsus smegenyse ir pagal tai nustato žaidėjo duodamas komandas, pavyzdžiui: eiti į priekį, apsisukti, paimti daiktą. Viskas kaip ir įprastų žaidimų, tik nereikia spaudyti jokių mygtukų – užtenka pagalvoti.
Visa tai atrodo lyg iš mokslinės fantastikos srities. Nenuostabu, kad daugelis šia technologija kol kas abejoja, nors kūrėjai tikina, kad ji iš tikrųjų veikia.
Vienas žaidimų kompiuterių gamintojos „Nintendo” vadovų teigė, kad visavertis žaidimų valdymas mintimis – dar ateityje. Jo manymu, ši technologija gali būti ištobulinta per ateinančius 20 metų.
Beje, panašiai kaip ir veidą atpažįstančios, mintis skaitančios technologijos bandomos pritaikyti karo srityje. Gali būti, kad ateityje jos pakeis melo detektorius.
Sutinka ne visi
Žinia, šiais pokyčiais džiaugiasi ne visi. Kompiuterių pelių gamintojai teigia, kad naujų valdymo technologijų galimybės pervertinamos. Tam pritaria ir bendrovė „Logitech”.
Ši bendrovė yra didžiausia kompiuterių pelių gamintoja, per pastaruosius 20 metų visame pasaulyje pardavė daugiau kaip 500 mln. šių prietaisų. Pasak „Logitech”, kompiuterių pelės neketina išnykti, o naujos kompiuterių valdymo galimybės papildys įprastą sąsają.
Be to, pelė artimiausioje ateityje gali dar labiau išpopuliarėti. Prie to galėtų prisidėti daugybė trečiojo pasaulio šalių.
Manoma, kad itin pigūs kompiuteriai šių šalių gyventojams leistų papildyti kompiuterių vartotojų gretas visame pasaulyje. Suprantama, jie naudotųsi ne įmantriomis gestų ar veido atpažinimo technologijomis, bet senu ir patikrintu būdu – kompiuterio pele.