Lietuva artimiausiu metu praras jūrinės valstybės vardą ir liks tik valstybe prie jūros. Per 18 nepriklausomybės metų šalis savo jūrinių žvejybinių ir prekinių laivų skaičių sumažino triskart ir tebemažina.
Kadaise, prieš 18 metų, Lietuva galėjo puikuotis turinti didžiausią Baltijos jūroje žvejybinį laivyną, paveldėtą iš SSRS – beveik 160 laivų. Iš viso mūsų šalyje buvo įregistruota beveik 500 jūrinių laivų. Dabar teliko 154.
Pastaruoju metu buvo parduoti dar 4 laivai, plaukioję su Lietuvos vėliava. Be to, kone kas mėnesį pasigirsta apie metalo laužui pjaustomus žvejybinius laivus, mat Europos Sąjunga už tai jų savininkams moka kompensacijas.
Didžiausia mūsų netektis buvo dėl Lietuvos valstybinės žvejybos įmonės „Jūra”, valdžiusios 160 laivų, privatizavimo Premjero Gedimino Vagnoriaus laikais. Įmonė bankrutavo, vieni jos laivai buvo supjaustyti, kiti išvogti. 1998-aisiais iš viso laivyno liko 2 laivai.
„Skaudžiausia, kad dauguma laivų buvo išvogti ir atsidūrė kitų valstybių uostuose”, – dienraščiui „Vakaro žinios” apgailestavo parlamentaras, buvęs jūrininkas Vaclavas Stankevičius.
Beje, dėl šio didžiulio turto pradanginimo teismai iki šiol kaltininkų nesurado, niekas net simboliškai už grotų nepasėdėjo.
Kadaise kapitonu laive dirbęs Seimo narys V. Stankevičius baiminasi, kad išnyks laivai su Lietuvos vėliavomis, o mūsų šalis iš jūrinės valstybės taps valstybe prie jūros.
„Kol kas esame jūrinė valstybė, nes turime jūrą, laivų, jūrininkus, uostą. Tačiau padaryta toli gražu ne viskas, kad laivyba gyvuotų. Pirmiausia omenyje turiu Prezidento vetuotą įstatymą dėl jūrininkų socialinio draudimo. Dabar savininkai už kiekvieną darbuotoją „Sodrai” moka 31 proc. jų algos dydžio, o visose kitose valstybėse taikomos nuolaidos. Todėl konkuruoti labai sunku. Be to, nelieka laisvų pinigų laivams atnaujinti. Todėl mūsų laivynas ir mažėja”, – sakė V. Stankevičius.
Anot parlamentaro, baisu, kad dėl kvailos Lietuvos fiskalinės politikos labai daug Lietuvos laivų perregistruojami ten, kur mokesčiai mažesni – Panamoje, Liberijoje ir kitus.
„Jei nekeisime politikos, laivai su Lietuvos vėliava gali visai išnykti”, – perspėja V. Stankevičius.
Panašios nuomonės yra ir Lietuvos saugios laivybos administracijos Laivybos skyriaus vedėjas Jonas Sūris.
„Liūdniausios pasekmės – dėl žvejybinių laivų. Jų vis mažėja, praradome visas žvejybos pozicijas. Be to, ne tik naujų laivų nestatome, bet dar ir pjaustome senus”, – pabrėžė J. Sūris.