Jau dvyliktąjį pavasarį į Vilniaus kultūrinį gyvenimą įsipina gegužės 3-12 dienomis vykstantis Tarptautinis šiuolaikinio šokio festivalis „Naujasis Baltijos šokis’08”.
Lietuvos šokio informacijos centro (LŠIC) ir „Vilniaus festivalių” surengta šokio šventė skleidžiasi Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) ir vis dar rekonstruojamos Menų spaustuvės scenose. Savo naujausius spektaklius pristato 23 trupės ir nepriklausomi choreografai; tarp jų – 16 užsienio kolektyvų. Šiemet ypatingas dėmesys skirtas Šiaurės ir Baltijos šalių šokiui.
Nauja, netikėta, paslaptinga.
Jau parodyti vieno garsiausių Skandinavijos šokių trupių „Cullberg Ballet (Švedija) meno vadovo Johano Ingerio spektakliai, rusų trupės iš Jekaterinburgo „Provincialnyje tancy” prestižine „Auksine kauke” apdovanotas „Po įtraukimo. Diptichas. II dalis”. Pasirodė pradedantys choreografai iš Serbijos bei Rusijos, o vakar žiūrovų emocijas kaitino prancūzų hip hopo trupė „Compagnie Revolution”, įrodžiusi, jog šį šokį galima atlikti ir avint aukštakulnius, dėvint vakarinę suknelę.
Šį vakarą Menų spaustuvėje – vienos garsiausių ispanų trupių „Lanonima Imperial” spektaklis „Variacions Al-leluia”. Jo kūrėjai žada paslaptingų situacijų bei vaikiškų pasakų siaubo atgarsių; juos papildys dainininko bei gitaristo Murfilos kuriami muzikiniai charakteriai.
Pasaulinės premjeros
Rytoj išskirtinė proga pamatyti vieno garsiausių šių laikų Suomijos šokio menininko Tero Saarineno spektaklio „Next of Kin” premjerą. Šokėjas ir choreografas T.Saarinenas turi ne tik aibę apdovanojimų, bet ir pristatomas kaip vienas sėmingiausių šios šalies kultūros eksporto pavyzdžių. Naujausias choreografo kūrinys – tai siurrealistinė kelionė į kolektyvinę pasąmonę. Spektaklyje „Next of Kin” (pažodžiui – artimieji) ieškoma mūsų baimių ištakų, siekiama suprasti, kas mus veda vienas pas kitą ir laiko kartu, keliamas klausimas, kas yra mūsų artimieji? Spektaklyje „Next of Kin” tarsi karštligiškame košmare šokėjai kuria būrį keistų, sudėtingų vidinių vibracijų kupinų personažų. Beveik kinematografišką spektaklio keliamą įspūdį papildys šiuolaikinio suomių kompozitoriaus Jarmo Saario, scenoje pasirodysiančio kartu su šokėjais, muzika, kuri pinsis su eksperimentiniu garso režisieriaus Keikkio Iso-Ahola�os sukurtu garso takeliu.
Šį spektaklį kartu su Liono bienale (Prancūzija), Joyce’o teatru (JAV), Alexanderio teatru (Suomija), Southbank centru (Jungtinė Karalystė) ir Helsinkio festivaliu (Suomija) koprodiusuoja LŠIC bei programa VEKS.
Šeštadienį LNDT scenoje pasaulinę spektaklio „Redo” premjerą pristatys jaunas švedų choreografas Martinas Forsbergas, teigiantis, jog choreografiją kuria techninės artikuliacijos, socialinių kodų suvokimo ir teorinės konceptualizacijos sferoje. Bus rodomas ir ankstesnis M.Forsbergo spektaklis „In Style with Pleasure”.
Antrojoje vakaro dalyje – naujausias Kauno šokio teatro „Aura” spektaklis „Tabula rasa”. Jį trupei sukūrė kanadietė choreografė Barbara Bourget, kuriai impulsas kūrybinėms vizijoms buvo ilgai negalią kentusios sesers netektis.
Šį savaitgalį bus rodomi ir naujausi Latvijos, Islandijos, Norvegijos ir Danijos šokio spektakliai. O Lietuvos šokio pristatymą tęs Gyčio Ivanausko teatras, choreografės Aira Naginevičiūtė, Agnija Šeiko, Aistė Kriukelytė, Loreta Juodkaitė bei Anželikos Cholinos šokio teatras.
Ir apie problemas
Gegužės 9-12 dienomis Menų spaustuvėje rengiamas Šiaurės ir Baltijos šalių šokio susitikimas paslaptingu pavadinimu „Kešja”. Šis islandiškas žodis reiškia grandinę ir yra suprantamas visomis Šiaurės šalių kalbomis. Projektas „Kešja”, kuriam pastūmėjo programa „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009” (VEKS), 2008-2010 metais keliaus per tarptautinius šokio festivalius visose Šiaurės šalyse, visur bus aptariamos šiai meno rūšiai svarbios problemos.