E.Nekrošiaus reikalavo net metro stotyse

Sankt Peterburge vykęs tarptautinis teatro festivalis „Baltijskij Dom” šiemet buvo skirtas tik Eimuntui Nekrošiui. Atrodo, visas miestas gyveno viena mintimi – kaip patekti į lietuvių režisieriaus spektaklius.

Spalio pabaigoje vykęs festivalis, visą Rusijos teatrinį gyvenimą dviem savaitėms iš Maskvos perkėlęs į Sankt Peterburgą, buvo skirtas E.Nekrošiaus kūrybai ir vadinosi „Visas Nekrošius”. Per jį buvo parodyti visi septyni šiuo metu teatro studijos „Meno fortas” repertuare esantys spektakliai. Festivalio programa papildyta E.Nekrošiaus anksčiau sukurtų spektaklių vaizdo peržiūromis, nuotraukų iš spektaklių repeticijų, plakatų ir rekvizito elementų parodomis.

Prie teatro – milicija

Pasak Rusijos spaudos, visi bilietai į šį festivalį buvo parduoti dar rugsėjo pradžioje. Suvaldyti minias ne tik studentų, bet ir garbaus amžiaus teatro gerbėjų, trokštančių kas vakarą patekti į teatrą, buvo ne tik teatro administracijos ir apsaugos, bet ir miesto milicijos didžiausias galvos skausmas. Kas vakarą už durų likdavo apie šimtą teatro gerbėjų. Sankt Peterburgo metro stotyse stovėjo studentai ir laikė plakatus „Pirksiu bilietą į Nekrošių”.

Aukštoji meilės liga

Teatro kritikė iš Maskvos Olga Jegošyna rašė: „Likus pusantro mėnesio iki festivalio internete pasirodė Rusijos jaunimo forumai, skirti svajojantiesiems patekti į „Meno forto” spektaklius. Buvo aptariami nebrangūs traukinių reisai, viešbučių kainos, vietos bendrabučiuose, Piterio „aukštosios meilės ligos” teatrui bendraminčių svetingumas. Paneigdami rūsčių skeptikų prognozes šiandieniniai žiūrovai įrodė, kad myli teatrą ne mažiau nei jų tėvai ar seneliai, kurie kitados leisdavosi į piligrimines keliones norėdami pamatyti Vladimiro Vysockio vaidinamą Hamletą Tagankos teatre.”

Populiarieji Rusijos leidiniai, siekdami efektyviau pristatyti E.Nekrošiaus kūrybą savo skaitytojams, lygino jo vietą teatre su Andrejaus Tarkovskio kine ir net „Dolce & Gabana” madų pasaulyje.

1500 žiūrovų kas vakarą

Pasak interneto svetainės svobodanews.ru, tūkstančio vietų „Baltijskij Dom” salė per kiekvieną spektaklį būdavo sausakimša. Neužtekdavo ir pristatomų kėdžių. Žmonės sėdėjo ant grindų, stovėjo pasieniais. Kaskart būdavo išdalijama apie pusantro tūkstančio ausinių vertimui. Rusijos spaudos kultūros apžvalgininkė Marina Timašejeva stebėjosi, kad ovacijos po spektaklių trukdavo pusvalandį, ir per tą laiką salės nepalikdavo nė vienas žmogus, skubantis greičiau pasiimti paltą ir spėti į metro po keturias valandas trukusio ir vėlai pasibaigusio spektaklio.

„Jei festivalyje būna vykę nors keli spektakliai, jį jau galima vadinti pasisekusiu. Bet ką sakyti apie festivalį, kuris mums pasiūlė septynis šedevrus? – klausia Rusijos teatrologė M.Timašejeva. – Žiūrėti E.Nekrošių tai tas pat, kas skaityti didingą knygą. Kiek skaitysi, viskas – kaip pirmąkart.”

Nuolatinis dėmesys

E.Nekrošiaus spektakliai šiame festivalyje – ne naujiena, ir kasmet jie sutinkami ovacijomis, tačiau šis festivalis buvo ypatingas. Pasak režisieriaus asistento Tauro Čižo, tai buvo nekasdieniškas įvykis. „Vienoj krūvoj mes dar nebuvom vežę tiek spektaklių. Šįkart važiavom visi – iš viso apie penkiasdešimt žmonių, vieni atvykdavo, kiti išvykdavo, – sakė jis. – Per visą festivalį dirbo visų svarbiausių Rusijos žiniasklaidos priemonių grupės, spektaklio metu ištraukas filmuodavo iki 10 kamerų. Pačiam režisieriui, be įtempto repeticijų ir spektaklių tvarkaraščio, kasdien tekdavo duoti po 3-4 interviu. TV kanalas „Kultura”, Lietuvos ir Baltarusijos televizijos kūrė specialias laidas apie festivalį. Atskiras laidas savo klausytojams ruošė radijo stotys „Svoboda” bei „Echo Moskvy”.

Lietuvoje bankrutuotų

Radijas „Svoboda”, priminęs, kad per dešimt dienų festivalyje buvo parodyti septyni spektakliai, E.Nekrošiaus paklausė, kaip dažnai jis rodo spektaklius Vilniuje. „Labai mažai. Ne daugiau kaip aštuonis per metus. Likusį laiką mes repetuojam arba gastroliuojam. Esam priversti dalyvauti festivaliuose, gastroliuoti, nes iš to mes gyvename. Jei nebūtų gastrolių, per du tris mėnesius bankrutuotume”, – sakė režisierius, kuriam per festivalį Sankt Peterburge spalio 21 dieną sukako 55 metai.

Nors Rusijos spaudai festivalio „Baltijskij Dom” generalinis direktorius Sergejus Šuba pasidžiaugdamas pranešė, kad jis jau susitarė, jog ką tik pradėto repetuoti naujo E.Nekrošiaus spektaklio „Idiotas” pasaulinė premjera 2008 metais vyks Sankt Peterburge, režisieriaus asistentas T.Čižas LŽ tokias žinias paneigė. „Tikrai dar niekas nesusitarta ir tikrai neaišku, kur tai vyks”, – sakė jis.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.