Praėjusį šeštadienį, nors buvo vėjuota, lijo, Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos pareigūnai surengė reidą Kuršių mariose. „Laimikis” tokiu oru, kaigeras šeimininkas nė šuns nevaro į lauką, žinoma, nekoks – tik vienas kitas laivelis pasitaikė, o ir tie jokių pažeidimų nepadarė.
Kadangi praėjusį savaitgalį buvo nemažai poilsio dienų, inspektoriai norėjo įsitikinti, ar nėra per ilgai mariose „užsibuvusių” laivų.
Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos (VVVLI) viršininko pavaduotojas, dirbantis Klaipėdos zonoje, Jonas Lukša pats vairavo inspekcijai priklausantį katerį. Kai jis paprašė „Radijas-5” leidimo plaukti iš Pilies uostelio už Kiaulės nugaros, pasigirdo perspėjimas, kad vėjo greitis gali siekti 20 m/s, pasidomėta, ar inspektoriai žiną, kas prognozuojama.
Žaislinis kateris?
„Vakarų ekspreso” internautai inspekcijos katerį yra pavadinę žaisliniu. Taigi turėjome progą įsitikinti šio Kaune statyto laivelio galimybėmis. „Sakote kateris žaislinis? Bet aš su juo vandens motociklininką esu pavijęs”, – prieštaravo J. Lukša.
Kateris gali išplaukti keliom dienom. Jis iš tiesų greitas: kai eina per bangas, jautiesi kaip lėktuve, pakliuvusiame į oro duobes. Iš Pilies uostelio iki Nidos jis nulekia maždaug per 40 minučių. Turi dyzelinį variklį, plaukdamas visu greičiu sunaudoja 50 litrų degalų.
Tik valytuvai prastai valė stiklus, o kadangi visą laiką lijo, matomumas buvo gana prastas. Mes su fotoreporteriu mažai ką teįžiūrėjome marių pilkumoje, tačiau inspektoriai kažkaip matė tai, kas jiems reikėjo.
Keleivis supyko
Sakoma, kad inspektoriai labai kabinėjasi dėl to, kad neturima gelbėjimosi liemenių. Bent jau mes visi penki, plaukę kateriu, jas pavyzdingai dėvėjome. Jeigu laivas plaukia didesniu kaip 20 km/h greičiu ir žmonės yra ant denio, liemenės iš tikrųjų privalomos.
Tik praplaukėme prie LKAB „Klaipėdos Smeltė” štormui pasiruošusius du laivus, Kiaulės nugarą, sutikome jachtą „Marija”. Apžiūrėję iš išorės, inspektoriai jai jokių priekaištų neturėjo. Juokavome, kad, ko gero, tai bus vienintelis per reidą sutiktas laivas, bet klydome.
Žvejų laivelis buvo stabdomas kaip ir dera parodant baltą vėliavą, įjungiant švyturėlį. Priplaukti ir patikrinti dokumentus tokiu oru nebuvo labai paprasta. Vienas keleivis, pamatęs fotografuojantį fotoreporterį, pradėjo grėsmingai bartis. Laivavedžio dokumentai buvo tvarkingi, kitaip sakant, nebuvo prie ko prikibti. Vyrai sakė bandę žvejoti mariose, bet užkibo tik keli ešeriukai, tad toliau kankintis neapsimokėję. Beje, inspektoriai laive turėjo ir alkoholio tikrintuvą, tačiau šį kartą jo neprireikė. Gal dėl keleivių ir buvo galima suabejoti, kad žvejojo „sausai”, bet laivavedys įtarimų nekėlė. Vienas inspektorių tik paklausė: „Ar neišgėrę?” Vyrai nesutriko: „O turit?”
Buvo užmigęs
Graudžiai tokią dieną atrodė plūduriuojantis vienišas nedidukas laivelis su dviem paliktomis meškerytėmis. Atrodė, kad jame nėra nė gyvos dvasios. Inspektoriai suabejojo, ar kartais nereikia kokios pagalbos. Priplaukti arti laivelio nepavyko, tad buvo paleistas į darbą garsiakalbis. Jis kaukė garsiai, tačiau laivelyje niekas nekrutėjo.
Tik po kurio laiko iššoko ant denio žmogus ir nieko nesiaiškindamas čiupo traukti meškerę. Inspektoriui paklausus, ar nereikia pagalbos, papurtė galvą, ar miegojęs – irgi patvirtino galvos judesiu. Vyrai inspekcijos kateryje nusprendė, kad šis žmogus tikriausiai neturi šeimos, kad tokiu oru miega marių bangų supamame laive.
Traukia adrenalinas
Toliau Juodkrantės nebeplaukėme, nes didėjo bangos, o ir laivų – tik vienas kitas, tad grįžome į Klaipėdos uostą.
Juodkrantėje sutikome klaipėdiečių jachtą „Nelis”, priklausančią inžinieriui Gediminui Kristučiui, besiruošiančią namo. Šis žmogus buriuoja jau apie 40 metų ir yra turėjęs 5 laivus. „Nelis” (pavadinimas – vardo Gediminėlis trumpinys) įsigytas tik šį sezoną. Ponas Gediminas su 23 metų sūnumi Žygimantu, būsimu statybininku, penktadienį atplaukė į Juodkrantę, o šeštadienį grįžo. Pasidomėjus, ar nebijo keliauti, kai prognozuojamas vėjo greitis 20 m/s, prityręs buriuotojas tik nusijuokė ir pasakė, jog žinąs, ką darąs. O sūnus prisipažino, kad jį buriuoti skatina gaunama gera adrenalino dozė.
Žvilgsnį patraukė ant kranto per lietų žvejoję, kaip mums pasirodė, du vyrai. Paaiškėjo, kad tai vilnietis teisininkas Rolandas su žmona Kristina, poilsiaujantys Juodkrantėje. Pagavo kelis ešeriukus – vakarienei užteko.
Kontroliuoja ne tik savi
Šeštadienį po marias kartu su mumis blaškėsi ir Darius Staliulionis, Kaune įsikūrusios Valstybinės vidaus vandenų inspekcijos Bendrojo skyriaus vyriausiasis specialistas. Jis baigęs Kauno technologijos universitetą, turi elektros inžinerijos bakalauro ir mechanikos inžinerijos magistro laipsnius. Inspekcijoje pradėjo dirbti tik šiemet balandį. Jo darbas, galima sakyti – kompiuterinis: krapštosi prie baigiamos diegti kompiuterizuotos laivavedžių egzaminavimo sistemos.
Darius sakė, kad jam šis darbas patinkąs tuo, jog nereikia visą laiką sėdėti biure prie kompiuterio. Kiekvieną savaitgalį darbuotojai siunčiami į įvairias Lietuvos vietas, dalyvauja vykdomuose reiduose. „Per tą laikotarpį aš jau tiek daug įdomaus Lietuvoje pamačiau”, – džiaugėsi pokalbininkas.
Tai, kad inspektorius, kaip kontroliuojančios institucijos atstovas, nėra itin mėgstamas žmonių, Dariaus negąsdina. Į vieną inspektorių Kauno mariose buvo šauta, kitam automobilio padangas pradūrė, o mūsų pašnekovui dar nieko panašaus nenutiko.
Kartu su mumis plaukęs Marijampolės zonos vyriausiasis valstybinis inspektorius Algimantas Džermeika iš Jurbarko 6 metus yra tarnavęs povandeniniuose laivuose. Jo darbo inspekcijoje stažas – 15 metų. Beje, ir marijampoliečiai turi inspekcinį laivą.
Teiravomės J. Lukšos, kodėl į reidą kartu su klaipėdiečiais plaukia ir kauniečiai, ir jurbarkiečiai. Ar valdžia nepasitiki vietiniais? Jis tik nusijuokė ir sakė, kad klaipėdiečiai gana dažnai plaukia ir vieni. Praėjusį sekmadienį irgi buvo surengtas reidas Nemuno žemupyje. Tąkart inspektoriams labiau „pasisekė” – buvo skirta bauda, nes viename laive neturėta reikiamų dokumentų.
labai „idomus ” straipsnis , ir svarbiausiai aktualus VISOS Lietuvos gyventojams …
cituoju –Kai jis paprašė „Radijas-5” leidimo —visi labai zino , kas cia per daiktas tas Radijas-5 , nu ir is viso , kam toki det …