Labiau nei finansinius šaltinius Lietuvos politikai linkę slėpti politinius konsultantus, kurių paslaugomis naudojasi. Ypač kai patarėjai atvyksta iš Rytų, garsėjančių juodosiomis technologijomis.
Šiomis savaitėmis daugelio dzūkų namus papuošė naujas šventas paveikslėlis – atvirukas su žydro dangaus fone galvą užvertusiu ekstazės apimtu Viktoru Uspaskichu, ant peties pasisodinusiu jauniausią dukterį.
„Aš atvažiavau. Pas savo vaikus. Pas jus. Ateikite”, – taip į spalio 21 dieną Alytaus rajono apygardoje vykusius Seimo nario rinkimus kvietė vos iš Rusijos parsiradęs Darbo partijos (DP) įkūrėjas.
Panašūs atvaizdai, ne vienam sukėlę asociacijas su šventųjų paveikslais, buvo spausdinami ir rajono gyventojams platintuose laikraščiuose. Tiesa, pergalės jie V.Uspaskichui taip ir neatnešė – dzūkai pasirinko konservatorių atstovą Kęstutį Čilinską. Tačiau politinių konsultacijų specialistai tikina, kad „darbiečių” pasirodymas Alytaus rajone buvo labai gerai suplanuota viešųjų ryšių akcija, kurios elementai, panaudoti per artėjančius Seimo rinkimus, gali partijai užtikrinti neblogą rezultatą.
Patarėjų neatskleidžia
Politinių konsultantų bendruomenėje užtikrintai kalbama, kad pastarosios V.Uspaskicho rinkimų kampanijos strategiją kūrė bendrovė „PR Service/Edelman Affiliate”, vadovaujama Lino Kontrimo. Nors oficialioje Vyriausiajai rinkimų komisijai pateiktoje DP finansinėje ataskaitoje nurodoma, kad rinkimams Dzūkijoje išleista 60,9 tūkst. litų, viešųjų ryšių specialistai įsitikinę, kad V.Uspaskicho pristatymas kainavo kur kas daugiau.
Patys „darbiečiai” ginasi rinkimų kampanijos strategiją kūrę savo jėgomis. „Mes pinigų neturime, patys žinote, kokia mūsų padėtis, – kalbėjo viena iš DP lyderių Loreta Graužinienė. – Viešųjų ryšių agentūros nesamdėme, dirbome patys.”
L.Graužinienė pripažino, kad „PR Service” vadovas „kažkiek konsultavo” „darbiečius”, tačiau per pačią rinkimų kampaniją nedirbo. Tai, kad su L.Kontrimu būta „preliminarių pokalbių”, neslėpė ir V.Uspaskicho rinkimų štabo vadovė Dangutė Mikutienė. Ji sakė asmeniškai pažįstanti viešųjų ryšių agentūros vadovą, todėl kelis kartus paklaususi jo nuomonės.
„Aš nežinau, su kuo dirbo mūsų štabas, bet pagrindinės rinkimų strategijos buvo kuriamos mano kabinete Kėdainiuose”, – LŽ aiškino rinkimus pralaimėjęs V.Uspaskichas.
Paslėptos figūros
L.Kontrimas kategoriškai neigia, kad jo vadovaujama bendrovė yra pasirašiusi susitarimus su DP. Jo teigimu, „darbiečiai” mėgino kreiptis į „PR Service”, bet viskas pokalbiais ir baigėsi.
Pasak viešųjų ryšių specialisto, DP per rinkimus Dzūkijoje galėjo verstis ir savo jėgomis – tam esą galėjo padėti patirtis, sukaupta bendraujant su politinių konsultacijų pradininku vadinamu amerikiečiu Josephu Napolitanu, mokiusiu „darbiečius” prieš 2004 metų Seimo rinkimus, be to, paties V.Uspaskicho, kaip verslininko, gebėjimai.
Vis dėlto L.Kontrimas pabrėžė, kad DP įkūrėjas V.Uspaskichas, kaip ir partijos „Tvarka ir teisingumas” (liberaldemokratai) vadovas Rolandas Paksas, yra politikai, jau anksčiau supratę viešųjų ryšių galią ir pradėję sistemiškai bei planingai dirbti su politikos konsultantais.
Ne paslaptis, kad konsultacijos su užsienio bendrovėmis atsisuko bent jau prieš R.Paksą. Dar prieš 2003-iųjų prezidento rinkimus šio kandidato kai kurios agitacinėje kampanijoje naudojamos priemonės buvo įvardijamos kaip juodosios technologijos. Įtarimai dar sustiprėjo, kai prisidėjęs prie R.Pakso rinkimų kampanijos prasitarė Rusijos viešųjų ryšių bendrovės „Niccolo M” vadovas Igoris Mintusovas, net tėvynėje vadinamas juodųjų technologijų meistru.
Politikos apžvalgininkai svarsto, kad DP rinkimų kampanija Dzūkijoje ir tolesni „darbiečių” žingsniai labai primena R.Pakso šalininkų naudotas priemones. Taip pat neatmetama galimybė, kad už V.Uspaskicho gali stovėti tos pačios Rusijos bendrovės atstovai.
Abejones pakurstė pats I.Mintusovas, pernai lankęsis Vilniuje, kur dalyvavo vadinamojoje Europos politinių konsultantų konferencijoje. Joje pagrindinį pranešimą skaitė V.Uspaskichas. Tąkart paklaustas, ar „Niccolo M” ruošiasi dirbti su DP, I.Mintusovas arogantiškai pareiškė neketinąs atskleisti savo klientų.
V.Uspaskichas oficialiai kratosi ryšių su Rusijos viešųjų ryšių bendrove. Jis LŽ tikino nepažįstąs nė vieno žmogaus iš „Niccolo M”.
Tai, kad ši Rusijos bendrovė gali turėti interesų Lietuvoje, LŽ užsiminė šiuo metu Liberaldemokratų partijai priklausantis ir 2003-iųjų prezidento rinkimų kampanijoje R.Paksui talkinęs Audrius Butkevičius.
Šio politinių konsultacijų stratego teigimu, jo senas draugas I.Mintusovas ne konsultavo R.Paksą, o domėjosi jo komandos vykdoma prezidento rinkimų kampanija, nes neatmetė galimybės kada nors pradėti veikti „Lietuvos rinkoje”.
„Darbo partija gal ir galėtų turėti su juo ryšių – to negalėčiau paneigti. Bet tai, ką jie daro šiuo metu – greičiau ankstesnių liberaldemokratų veiksmų kopijavimas, – aiškino A.Butkevičius. – Ar rusus dabar kas nors kviestųsi? Nežinau, gal Maskvoje gyvenęs V.Uspaskichas ir galėtų tai daryti, bet negaliu teigti.”
Planais nesidalija
Lietuvos politinės partijos pastaruoju metu vengia prisipažinti samdančios politinius konsultantus ir beveik visos tikina išsiverčiančios savo jėgomis.
Abejones, ar prieš 2008-ųjų Seimo rinkimus ieškos patarėjų viešųjų ryšių klausimais, LŽ išsakė konservatorių vicepirmininkas Jurgis Razma. „Turime ne pačią geriausią patirtį su samdomais konsultantais, nes buvo situacijų, kai ne jie mus, o mes juos konsultavome”, – prasitarė politikas.
Tai, kad „darbiečiai” patys kurs rinkimų strategiją, tvirtino ir V.Uspaskichas. Liberaldemokratai, partijos rinkimų štabo atstovo A.Butkevičiaus teigimu, kalbasi su įvairiomis kompanijomis, tačiau dėl konkrečios bendrovės dar neapsispręsta. Kaip žinoma, pastaruoju metu liberaldemokratai skelbė bendradarbiaujantys su Jungtinių Amerikos Valstijų viešųjų ryšių bendrove „Brown Lloyd James”, padėjusia surengti R.Pakso vizitą į šią šalį, taip pat pristačiusia partijos lyderį kaip politiką, atvedusį Lietuvą į NATO.
„Jeigu klaustumėte mano nuomonės, aš dirbčiau tik su Lietuvos kompanija, nes vietiniai turi gerus kontaktus, pažįsta rinką, sugeba modeliuoti situacijas”, – pabrėžė A.Butkevičius.
Ir kitos partijos tvirtino konsultantų tik besižvalgančios. Socialdemokratai, jau beveik dešimtmetį bendradarbiaujantys su reklamos agentūra „Euro RSCG Mia”, rengiančia vaizdinę agitaciją, aiškina strategijas kuriantys patys. Tačiau neoficialiai pripažįstama, kad šiai partijai nemažą pagalbą suteikia giminingos Šveicarijos partijos rekomenduojami specialistai.
Naujoji sąjunga konsultantus keičia gana dažnai. Per 2006-ųjų savivaldybių rinkimus socialliberalams talkino bendrovė „PR Service”, dabar konsultantų tik ieškoma.
Ramiai jaučiasi liberalcentristai – ši partija ne vienus metus bendradarbiauja su Mariaus Vaupšo vadovaujama bendrove „Lukrecija BBDO”.
Saugo reputaciją
Paslaptį, prabilus apie politines konsultacijas, išlaikyti bando ne tik partijų atstovai. Nenorintys dirbti šioje srityje aiškina ir viešųjų ryšių agentūrų vadovai. Pasak jų, Lietuvoje viešųjų ryšių konsultantus linkstama sutapatinti su partijomis, kurioms jie dirba.
Bendrovės „PR service” vadovas L.Kontrimas teigia nepritariąs nuomonei, kad darbas su politikais viešųjų ryšių konsultantų nedomina. „Sakyčiau, bendravimas yra stabtelėjęs – abi šalys laukia etiškesnio ir tikslesnio vaidmenų apibrėžimo. Šioje dairymosi stadijoje agentūroms geriau dirbti su komerciniais klientais, nes ten santykiai daug aiškesni”, – pažymėjo konsultacijų specialistas.
Politologo Alvido Lukošaičio teigimu, abejoti, kad Lietuvos partijos naudojasi konsultantų paslaugomis, būtų neprotinga. Tačiau politikų norą slėpti tokius santykius jis pavadino „kvailu elgesiu”.
„Visame pasaulyje politinės partijos, planuodamos savo biudžetą, viešai ir iš anksto numato išlaidas rinkimų strategijai. Be to veikti neįmanoma, – aiškino politologas. – Pastaraisiais metais, kai Lietuvos politinėms partijoms dotacijos iš valstybės biudžeto didinamos, jos irgi turės spręsti, ką daryti su tais pinigais. Jos turės telkti protus, generuoti idėjas, tuo labiau kad pačių partijų intelektinis potencialas – tragiškas.”