Rusijos atstovai antradienį pareiškė, kad vargu, ar bus atnaujintas žaliavos transportavimas naftotiekiu „Družba” į Lietuvą, pranešė Europos Komisijos šaltinis, artimai susipažinęs su derybų tarp Maskvos ir Europos Sąjungos (ES) detalėmis.
Anot šaltinio, tai pareiškė Rusijos pramonės ir energetikos ministras Viktoras Christenka per susitikimą su ES energetikos komisaru Andriu Piebalgu.
„Atsakydamas į A. Piebalgo klausimą V. Christenka sakė, kad naftotiekio darbo atnaujinimas vargu, ar bus ekonomiškai naudingas”, – teigė šaltinis.
Tai pirmas Rusijos valdžios pripažinimas, kad vamzdynas gali apskritai nebefunkcionuoti.
Rusija uždarė naftotiekį „Družba”, tiekusį naftą į Mažeikių naftos perdirbimo įmonę Lietuvoje, 2006 metais, kai Rusijos vamzdynų monopolija „Transneft” paskelbė apie nuotėkius ir remonto būtinybę.
Atšaka į Latviją buvo uždaryta 2003 metais.
Rusija naftos tiekimą Lietuvai nutraukė pernai liepą ir neatnaujino iki šiol. Lenkijos koncernas „PKN Orlen” naftos žaliavą perdirbimui į „Mažeikių naftą” atsiveža jūra per Būtingės terminalą.
Ekspertai teigia, kad „Družba” užako Rusijai darant grandiozinį ekonominį bei politinį spaudimą ne tik Lietuvai, bet ir mūsų kaimynėms.
Praėjusį mėnesį „Rostechnadzor” vadovo pavaduotojas pareiškė, kad tiekimas naftotiekio „Družba” ruože, nutiestame iš Rusijos į Lietuvą, gali būti atnaujintas ne anksčiau kaip 2009 metais.
Liepą Rusijos vadovo specialusis atstovas santykių su ES plėtrai Sergejus Jastržembskis išsakė savo nuomonę, esą dėl daugybės „Družba” gedimų vietoj šio naftotiekio gali tekti tiesti naują vamzdyną.
Nafta, keliavusi į Mažeikius „Družba” vamzdynu, šiuo metu gabenama tanklaiviais. Iki naftotiekio uždarymo vamzdynu Mažeikiams ir Būtingės naftos importo-eksporto terminalui buvo pristatoma apie 250 tūkst. barelių naftos per parą. Rusijos naftotiekis, kurio ilgis siekia per 4 tūkst. km, driekiasi iš Samaros, jungdamas Vokietiją, Lenkiją, Vengriją, Slovakiją ir Čekiją. Naftotiekio pajėgumas siekia 2,0 mln. barelių per parą.