Meniškas Aukso veršio pagarbinimas

Aukso veršio pagarbinimas, pilvo šokiai, aistrų pantomima, troškimų mainai, pinigų lietus ir unikali tapybos akcija su dailininkais Ryčiu Martinioniu, Andriumi Miežiu, Algiu Ramanausku prieš savaitę viliojo miestelėnus į Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro kiemelį.

Rudeniškai pilkėjančioje ir drėgnėjančioje Klaipėdos kultūrinio gyvenimo panoramoje šis vakarėlis ištryško netikėtai ryškiomis spalvomis ir egzotiška nuotaika. Sodrus smilkalų aromatas ir „teisinga” muzika sugundė užsukti į kiemelį ir praeivius, ne tik iš anksto gyvam kūrybos aktui nusiteikusius klaipėdiečius.

Meno kiemo centre formavosi teatrališka gyva kompozicija, vaizduojanti Senojo Testamento epizodą apie Aukso veršio pagarbinimą. Ant aukščiausios pakylos buvo užkeltas Auksinio veršio muliažas, šalia jo su moliniais puodeliais vyno įsitaisė pusnuogė gražuolė, žemiau senoviškais drabužiais pasirėdę žmonės su gyvais mažais ėriukais.

Nutapyti šią kompoziciją pasiryžo trys dailininkai. Andrius Miežis ir Rytis Martinionis stojo prie molbertų, Algis Ramanauskas drobę paguldė ant horizontalaus paviršiaus. Procesas prasidėjo.

Dievo teroras

A. Miežis visą drobę nudažė juoda spalva ir prisėdo. Gurkšnodamas vyną laukė, kol dažai nudžius. Vėliau geltona spalva primityvistine maniera nutapė jautį ir prie jo užpakalio prisilietusį žmogų. Tapybos aktą jis baigė užtėkšdamas ant drobės baltų dažų – žvaigždžių.

„Aukso veršis – tai žemė. Todėl mano paveikslo fonas – juodas, – komentuoja autorius. – Kai žmogus prie jo prisiliečia – pajunta malonumą. Aukso veršiui atsispirti labai sunku ir net negražu. Iš tiesų, Aukso veršis, kaip alkoholis, yra yda, kurią malonu ragauti. Ar ne? O žvaigždės – taip pat Dievulio eksperimentas, taip sakant, ejakuliacija. Manau, kad Dievas yra pats geriausias teroristas”, – sakė menininkas.

Mirties šokis

R. Martinionis drobę padengia raudonų dažų sluoksniu ir anglimi nusipaišo būsimo paveikslo kompoziciją. Svarbiausias jos akcentas – kojos, kurias erotiškai demonstruoja prie jaučio prisiglaudusi pozuotoja.

„Ar žinai kaip žydams baigėsi Aukso veršio pagarbinimas? Atsiversk internete ir paskaityk. Po šio stabmeldiško akto jie visi buvo paskersti. Mano paveikslas vadinasi „Mirties šokis”, – filosofuoja R. Martinionis.

„Turėčiau dėdę iš Amerikos, gaučiau jo palikimą – tai man būtų Aukso veršis. Pačiam nieko nereikėtų daryti. Aukso veršis – tai azartas daryti pinigus. Jis gresia kiekvienam. Kiekvienas pamatęs, kad pinigai daro pinigus ir dauginasi geometrine progresija… pradeda čiulpti Aukso veršio falą. Tai galioja ir menininkams. Negalioja tik laisviems žmonėms. Pavyzdžiui, milijonieriui Polui Makaratniui, kuris užsiima tapyba savo malonumui. Jam nerūpi, ar kas pirks jo darbus ar ne. Kita vertus, Aukso veršis yra varomoji jėga. Pinigai – civilizacijos esmė, be jų nieko nebūtų”, – aiškina tapytojas.

Išbučiuos organizatorius

A. Ramanauskas dažnus ant drobės išliejo. Abstrakčią Aukso veršio ir šalia jo esančių žmonių figūras jis komponavo, pūsdamas dažus su kompresoriaus pagalba. Vėliau kompresorius nutilo ir dailininkas darbavosi teptukais.

„Aukso veršis – tai bėda. Taip pat ir daugumos menininkų bėda. Visas pasaulis kala pinigus. Kaip tam nepasiduoti? Man Aukso veršis yra atstumiantis dalykas. Niekada jo nesiekiau ir nesiekiu”, – savo požiūrį į akcijos temą išreiškia A. Ramanauskas.

Pirmą kartą viešai tapęs dailininkas atsidūsta. „Košmaras. Nėra taip paprasta demonstruoti kūrybos procesą, tačiau smagu. Labai sveikintina iniciatyva, reikėtų išbučiuoti jos organizatorius. O paveikslą teks užbaigti namuose. Liko nenutapytos pačios gražiausios šokėjos”, – sakė tapytojas.

Tapys skerdieną

„Aukso veršio pagarbinimas” – ne pirma ir ne paskutinė tapybos akcija Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Meno kieme. Rugpjūčio mėnesį dailininkai žiūrovų akivaizdoje tapė Dionizą ir Bakchantę. O spalio 3 d. miestelėnai galės sudalyvauti kraupiai realistiškoje skerdienos tapybos akcijoje. Pasak Kultūrų komunikacijų centro direktoriaus I. Kazakevičiaus, dailininkai V. Viningas, V. Juodzevičienė iš natūros tapys paskerstą aviną arba jautį. Vėliau natiurmortas bus iškeptas ir išdalintas akcijos dalyviams.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.