Didmiesčių gatvėse maršrutiniam transportui skirtos specialios eismo juostos. Vairuotojams kyla klausimų, ar galima įvažiuoti į tokias juostas, o svarbiausia, kokią padėtį užsiimti sankryžose prieš sukant?
Tokios situacijos būna vietose, kuriose naudojami kelio ženklai „Juosta maršrutiniam transportui”. Šiais ženklais bei ženklinimo linijomis paprastai dešiniajame važiuojamosios dalies krašte pažymima tik maršrutiniam transportui, važiuojančiam ta pačia kryptimi, kaip ir visas transporto priemonių srautas, skirta speciali eismo juosta.
Važiuoti ir sustoti draudžiama
Mūsų nagrinėjamą situaciją reglamentuoja Kelių eismo taisyklių (KET) 224 punktas: „224. Kelyje, pažymėtame ženklais „Juosta maršrutiniam transportui”, „Kelias su juosta maršrutinio transporto priemonėms” ir (arba) ženklinimo linijomis A, kitoms transporto priemonėms važiuoti šia juosta ir sustoti joje draudžiama, išskyrus dviračius ir mopedus. Tačiau jeigu ši juosta, skirta važiuoti maršrutiniam transportui ta pačia kryptimi, yra dešiniajame važiuojamosios dalies krašte ir nėra atskirta ištisine ženklinimo linija, į dešinę sukantys arba apvažiuojantys sustojusią į kairę sukti transporto priemonę vairuotojai privalo persirikiuoti į šią juostą.”
Privalo įvažiuoti
Specialiai tik maršrutiniam transportui skirta eismo juosta gali būti paženklinta arba tik jau minėtais ženklais, arba tik ženklinimu (važiuojamojoje dalyje žymimos raidės A), arba ir ženklais, ir ženklinimu. Neatsižvelgiant į pažymėjimo būdą tokiomis juostomis leidžiama važiuoti dviračiais ir mopedais (logiška, nes pagal KET 104 punktą jie turi važiuoti kuo arčiau dešiniojo važiuojamosios dalies krašto). Tačiau šiuo atveju mums svarbiausias paskutinis 224 punkto sakinys. Jei juosta, skirta važiuoti maršrutiniam transportui ta pačia kryptimi, yra dešiniajame važiuojamosios dalies krašte, numatyta, kad transporto priemonės ne tik kad gali, bet ir privalo į ją įvažiuoti.
Dviem atvejais
Nurodomi du atvejai: sukant į dešinę ir apvažiuojant sustojusias sukti į kairę transporto priemones. Antrasis privalomas nurodymas šiek tiek keistokas. Juk gali pasitaikyti atvejų, kad apvažiuojant sukantįjį kairėn nebus jokio reikalo įvažiuoti į maršrutiniam transportui skirtą eismo juostą. Bet reikalavimas persirikiuoti į šią juostą sukant dešinėn visiškai suprantamas. KET 150 punkte reikalaujama: „Prieš sukdamas į dešinę, į kairę arba apsisukdamas (išskyrus posūkį į sankryžą, kurioje eismas vyksta ratu) vairuotojas privalo iš anksto pasitraukti prie pat važiuojamosios dalies, skirtos važiuoti ta kryptimi, atitinkamo krašto. Kelio ženklai ir (arba) ženklinimo linijos gali šį reikalavimą pakeisti.”
Išimtis
Visgi esama išimties, jeigu juosta maršrutiniam transportui atskirta ištisine ženklinimo linija. Tuomet į juostą persirikiuoti negalima, (neleidžiama kirsti ištisinės ženklinimo linijos).
Iš anksto persirikiuoti
Kyla klausimas, kaip elgtis, jeigu maršrutiniam transportui skirtą juostą atskirianti ženklinimo linija yra pertraukta (pakeista brūkšnine) gerokai prieš sankryžą (pvz., 100-150 m prieš ją). KET reikalauja persirikiuoti į reikiamą eismo juostą iš anksto, todėl turime pagrindą manyti, kad toks ištisinės ženklinimo juostos nutraukimas padarytas specialiai, kad sukantieji dešinėn galėtų iš anksto persirikiuoti į maršrutiniam transportui skirtą juostą.
Kaip elgtis įvažiuojant į kelią su maršrutiniam transportui skirta eismo juosta iš kito kelio, panagrinėsime kitoje „Trasoje”.