Neatsikratoma sovietinės priespaudos vairuotojams

Vis drąsiau kalbama apie siekį panaikinti greičio apribojimus jauniems vairuotojams.

Žmogus įsigijęs vairuotojo pažymėjimą privalo dvejus metus važinėti lėčiau nei kiti eismo dalyviai. Mieste tai netrukdo, bet išvažiavus į magistralę vasarą tenka važiuoti net 40 kilometrų per valandą lėčiau nei leidžiama.

Tokie nuo sovietmečio išlikę reikalavimai erzina ne tik neseniai įsigijusius vairuotojo pažymėjimą, bet ir kitus eismo dalyvius.

Grasina baudomis

„Pradedantiesiems magistralėse ir greitkeliuose leidžiama važiuoti 90 kilometrų per valandą greičiu, o visur kitur – 70 kilometrų per valandą greičiu”, – sakė vairuotojus egzaminuojančios bendrovės „Regitra” Egzaminų metodikos skyriaus vyresnysis specialistas Algimantas Tarabilda.

Anot jo, kiekviena valstybė pasirenka savo būdus, kaip padėti įsilieti nepatyrusiam vairuotojui į eismą.

Šiuo metu ant kai kurių automobilių yra išlikę lipukai, apribojantys greitį iki 70 kilometrų per valandą. Ką tik paruoštiems vairuotojams išlaikius praktinį vairavimo ir teorijos egzaminą dar prieš metus buvo išduodamas ženklas apribojantis greitį iki 70 kilometrų per valandą.

Šiuo metu „Regitroje” įteikiamas ženklas, apribojantis greitį iki 90 kilometrų per valandą. Neužsiklijavusiems gresia nuo 20 iki 40 litų bauda.

Naikins reliktą

„Greičio apribojimas jauniems vairuotojams yra nuo sovietinių laikų likęs milicijos įvestas reliktas. Artimiausiu metu Saugaus eismo departamentas nori jį panaikinti. Nematau tokio draudimo prasmės. Važiuoti magistrale 90 kilometrų per valandą greičiu, kai visiems leidžiama lėkti 130 kilometrų per valandą greičiu, yra tikrai absurdas”, – mano Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius Vigilijus Sadauskas.

Kartą Saugaus eismo departamentas jau buvo parengęs tokį pasiūlymą, bet tam nebuvo pritarta.

„Pateiksime dar kartą. Jei Vyriausybė palaikys mūsų poziciją, tai puiku. Jei ne, tai ir toliau važinėsime vadovaudamiesi iš sovietmečio likusiu nurodymu”, – aiškino V.Sadauskas.

Tik nuo šių metų pradžios Kelių eismo taisyklėse atsirado nuostata, kad greitkeliais ir magistrale jaunieji vairuotojai galėtų važinėti 20 kilometrų per valandą greičiau.

„Ilgai teko įrodinėti, kad reikia leisti greitkeliais važinėti greičiau. Taip mažiau trukdoma kitiems eismo dalyviams”, – prisiminė V.Sadauskas.

Prašo supratingumo

„Kai kuriose buvusiose postkomunistinėse valstybėse dar yra išlikęs toks draudimas, bet dauguma panaikino. Tokios nuostatos nėra ir Lenkijos bei Latvijos Kelių eismo taisyklėse”, – pastebėjo V.Sadauskas.

Daugumoje vakarų ir centrinės Europoje valstybių nepatyręs vairuotojas gali prisiklijuoti ženklą su žaliu klevo lapu. Tai yra neprivalomas, o rekomendacinio pobūdžio ženklas. Užsideda tie, kurie nori.

„Žmogus atsiprašo už galimas savo klaidas kelyje, nes yra dar nepatyręs. Tai panašaus pobūdžio ženklas kaip ir „Baby in car”, – sakė V.Sadauskas.

Žmogus įgijęs vairuotojo pažymėjimą turėtų būti laikomas pilnaverčiu eismo dalyviu. Bet jauni atsiprašydami ir kviesdami būti kitus vairuotojus atlaidesniais, užsiklijuoja tokį lipduką.

„Tai yra šalies kultūros dalykas. O kultūra formuojama nuo teisės aktų. Jei teisės aktai viską verčia daryti tik prievartos metodais, išlikusiais nuo komunistinių laikų, tai natūralu, kad keliuose ir egzistuoja tokia agresija. Jeigu norima, kad vairuotojai būtų tolerantiškesni ir supratingesni vieni kitiems, tai ir teisės aktai turi būti panašūs”, – mano V.Sadauskas.

Lietuviai nuvažiavę į Vakarų Europą su lipdukais, nurodančiais ribotą greitį, atrodo keistai. Austrijoje vienas vairuotojas stebėjosi, kam tokius iš vis klijuojame, lyg vairuotume sunkvežimį.

Nuomonės išsiskyrė

Vairavimo mokyklų atstovai iš arti mato ką tik vairuotojo pažymėjimą įgijusius žmones.

„Aš manau, kad jauniems vairuotojams turėtų išlikti greičio apribojimai. Mūsų visuomenė tam dar tikrai nėra pasiruošusi. Juk matome kas darosi keliuose”, – pastebėjo vairuotojus rengiančios bendrovės „Klaipėdos technikos mokykla” direktorė Gražina Kaminskienė.

Anot jos, jaunuoliai įprastai bando važinėti greičiau nei kiti eismo dalyviai. Jie labai pasitiki savimi, nors vairavimo praktikos beveik neturi.

„Nenori ir gėdijasi jaunuoliai prisipažinti, kad yra be patirties, jie žalio klevo lapo tikrai nesiklijuos”, – mano G.Kaminskienė.

Vairavimo mokyklos bendrovės „Sijolga” direktorius Rolandas Jurgaitis mano, kad nurodymas, ką tik įsigijusiems vairuotojo pažymėjimą važinėti lėčiau nei kiti, yra netikslingas.

„Retas jaunuolis turi greičio apribojimo ženklą. Kuris truputį bailiau važiuoja, tas ir užsideda”, – teigė R.Jurgaitis.

Direktorius mano, kad važiuojantys lėčiau nei leidžiama, trukdo kitiems vairuotojams.

„Jei išlaikei vairavimo egzaminą, tai ir važiuoji normaliai. Jei blogai vairuoji, tai kam tada vairuotojo pažymėjimas reikalingas”, – pastebėjo R.Jurgaitis.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.