Savaitgalį avariją patyręs pasaulio akrobatinio skraidymo meistras teigia prietarais netikintis ir po dviejų savaičių ketina dalyvauti JAV vyksiančiame oro šou.
Lakūnas Jurgis Kairys vakar buvo nekantrus ir širdo ant žurnalistų, kad šie visą rytą neduoda ramybės savo klausimais apie šeštadienio įvykį. Visi lyg susitarę norėjo žinoti, ar panašių pavojingų situacijų skraidytojo biografijoje būta ir daugiau.
„Visko yra buvę. Juk į Tarybų Sąjungos akrobatinio skraidymo rinktinę patekau 1977 metais”, – LŽ sakė J.Kairys. Lakūnas prisipažino, kad užgesus varikliui jam teko leistis maždaug dešimt kartų. Pasak skraidymo meistro, vienodų situacijų niekada nebūna – visos skirtingos. Paprašytas prisiminti kokį nors konkretų atvejį J.Kairys teigė nenorįs būti pasakorius ir girtis, koks esąs didvyris. „Variklis sustojo, nusileidau, ir tiek”, – nukirto 55 metų pilotas.
Leidosi aikštelėje
Šeštadienį per ristūnų lenktynių pertrauką Utenos Rašės hipodrome J.Kairys demonstravo parodomąją programą. Ją stebėjo didžiulė žiūrovų minia. Programai baigiantis staiga užgeso lakūno valdomo lėktuvo JAK-52 variklis. „Kai pradėjo springti ir užgeso variklis, apsispręsti, ką ir kaip daryti, tebuvo kelios sekundės”, – prisiminė lakūnas. Jis nutūpė netoli hipodromo esančioje duobėtoje aikštelėje. Leidžiantis nulūžo lėktuvo sraigto mentės, buvo pažeista važiuoklė, apgadinta jo apačia.
Parodomąją programą virš Rašės hipodromo J.Kairys rengėsi atlikti kitu lėktuvu – JUKA, tačiau prieš išskrendant iš Vilniaus sprogo jo padanga. Į šventę lakūnas atskrido atsarginiu JAK-52. „Nei skrendant į Uteną, nei atliekant programą nebuvo jokių įtarimų, kad gali sugesti variklis”, – teigė lakūnas. Po incidento jis tvirtino esąs visiškai sveikas – „kaip kiaušinio lukštas”.
Lėktuvas – patikimas
Vakar po pietų J.Kairys skubėjo į oro uostą, kur aviacijos specialistai turėjo apžiūrėti sugedusį JAK-52. Pasak lakūno, jei nepavyks nustatyti akivaizdžios variklio gedimo priežasties, gali prireikti ir ilgesnio tyrimo.
J.Kairio teigimu, JAK-52 – geri ir patikimi lėktuvai, jais skraido ir juos įsigyti nori daugybė žmonių. Tam pritaria ir Civilinės aviacijos administracijos direkcijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas.
Pasak jo, šis lėktuvo modelis – viena patikimiausių aviacijos mašinų, jų Lietuvoje yra gana daug.
LŽ paklaustas, kas lėmė, kad šeštadienį virš Utenos pavyko išvengti nelaimės, A.Šumskas pirmiausia pabrėžė J.Kairio šaltakraujiškumą, orientaciją, sugebėjimą pasirinkti tinkamus veiksmus. „Ir, žinoma, Dievo apvaizda”, – pridūrė pareigūnas.
Rengiasi į JAV
Praėjusį šeštadienį pasaulyje įvyko ir daugiau aviacijos katastrofų, tad žurnalistai tarp šių įvykių suskato ieškoti paslaptingų sąsajų. „Netikiu jokiais prietarais. Man rūpi, kas tam metaliniam agregatui konkrečioje situacijoje nutiko”, – kalbas apie lemtingus sutapimus nukirto J.Kairys.
Šeštadienį žuvo dar vienas garsus akrobatinio skraidymo meistras amerikietis Jimas LeRoy. Jo pilotuojamas lėktuvas „S2S Bulldog” rėžėsi į kilimo ir tūpimo taką tarptautiniame oro uoste Ohajo valstijoje.
Užsidegus orlaiviui pilotas žuvo. J.LeRoy kartu su J.Kairiu priklausė garsiai tarptautinei akrobatinio skraidymo virtuozų komandai.
„Mes buvome partneriai, rengėme didelius šou, džiuginome minias žmonių. Visa kita yra asmeniniai dalykai”, – lakoniškai apie žuvusį kolegą kalbėjo J.Kairys. Liepos 22-23 dienomis kartu su amerikiečiu jie dar skraidė Detroite.
Po dviejų savaičių J.Kairys rengiasi į JAV, kur, lietuvių bendruomenės kvietimu, netoli Čikagos dalyvaus parodomojoje programoje.