Ar leisime vairuoti jaunesniems?

Šalies gyventojams krūpčiojant nuo vis tragiškesnių įvykių keliuose, kai avarijos nusineša dvigubai daugiau gyvybių negu kriminaliniai nusikaltimai, Seimo darbo grupė parengė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo naują redakciją, kurioje atsirado ir siūlymas asmenims nuo 17 metų suteikti teisę įgyti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą.

Darbo grupės vadovo Seimo nario Vytauto Čepo teigimu, toks siūlymas atsirado kaip galimybė jauniems žmonėms įrodyti reiškiamą pasitikėjimą jais, kaip dialogo su jaunuoliais pradžia. „Grėsminga situacija keliuose skatina naujai įvertinti valstybinę eismo saugumo strategiją, kuri būtų pagrįsta ne direktyvomis paremtomis nuorodomis, o eismo dalyvių sąmoningumu”, – sako V.Čepas. Pasak jo, derėtų įvertinti ir tokį procesą kaip akceleracija. Juk akivaizdu, kad dabartinis šešiolikmetis išsivystymu prilygsta, o kartais netgi pranoksta, prieš dešimt metų buvusį dvidešimtmetį.

Laikinas pažymėjimas

„JAV jaunimas vairuoja nuo 16 metų, ir nieko baisaus nenutinka. Kai kuriose Europos šalyse taip pat pradedama vairuoti anksčiau negu nuo 18 metų. Aš taip pat siūliau leisti vairuoti nuo 16 metų, bet darbo grupės nariai padidino leistiną amžių – nuo 17 metų”, – sako V.Čepas. Jo teigimu, svarbi įstatyme siūloma įtvirtinti naujovė – nuostata, jog pradedantiems vairuotojams išduodamas tik 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas. Šis pažymėjimas į nuolat galiojantį vairuotojo pažymėjimą galės būti pakeistas tik asmeniui užbaigus tęstinius mokymus pagal Susisiekimo ministerijos nustatytą tvarką. Toks pakeitimas sudarys prielaidas vairuotojų vairavimo įgūdžių patikimumui užtikrinti.

Per anksti

Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas Kęstutis Vaicekiūtis kategoriškai nusiteikęs prieš tokį siūlymą. Nors, atrodytų, įtvirtinta pataisa tik pagausintų K.Vaicekiūčio atstovaujamų vairavimo mokyklų klientų skaičių, prezidentas teigia manantis, kad tokioms naujovėms mūsų šalyje iš tiesų per anksti. Tai patvirtina ir sparčiai didėjantis skaičius avarijų, kurias sukelia jauni vairuotojai.

Netolygi situacija

„Nėra ko baksnoti pirštu į JAV ar kitas Europos šalis. Mūsų jaunimo sąmoningumas tikrai neleidžia mažinti vairuoti leistino amžiaus, nebent po dešimties metų galima būtų kalbėti apie tokią galimybę”, – sako K.Vaicekiūtis. Jo manymu, derėtų imti pavyzdį ne iš Amerikos, o greičiau iš Japonijos, kurioje teisė vairuoti suteikiama palyginti vėlai, sulaukus 21 metų. Toks amžiaus cenzas įvertinant šalies avaringumą būtų kur kas priimtinesnis. K.Vaicekiūtis leistino amžiaus vairuoti mažinimą prilygintų įdavimui į rankas ginklo, kuris netrukus būtų atgręžtas prieš mus pačius. „Štai ir mano duktė jau galėtų vairuoti turėdama B1 kategorijos pažymėjimą, bet net ir tokiai galimybei aš prieštarauju kaip tėvas”, – sako K.Vaicekiūtis.

Blogiau pasirengę

Ne jaunų vairuotojų naudai byloja ir valstybės įmonės „Regitra” statistika. Nors pradedančiųjų gretos gausėja, tačiau būsimieji vairuotojai egzaminams kasmet pasirengia vis prasčiau. Pasak „Regitros” generalinio direktoriaus Ramučio Olekos, per pirmą 2006 metų pusmetį vairavimo praktikos egzaminą gauti B kategorijos kelių transporto priemonės vairuotojo pažymėjimą iš pirmo karto išlaikė 51,1 proc., o šiemet – jau tik 44,4 proc.žmonių. „Visgi blogiau pasirengiama ne tik vairavimo praktikos, bet ir teorijos egzaminams”, – sakė R.Oleka.

Gresia sankcijos

Lietuvai už Europos Sąjungos (ES) įsipareigojimų 2005-2010 metais perpus sumažinti žuvusiųjų skaičių nevykdymą gresia sankcijos. Prieš mėnesį pateiktoje Saugaus eismo tarybos ataskaitoje apie saugaus eismo situaciją ES šalyse Lietuva pagal saugumo parametrų indeksą pakelbta paskutinėje vietoje. Vien dėl mirčių kasmet netenkame apie 45 tūkst. gyventojų, dėl susižalojimų autoavarijose lieka neįgalūs 2-3 tūkst. žmonių. Pagrindinė chaoso keliuose siautėjimo priežastis – kontrolės stoka.

Nustumtos rudeniui

Vilties sustiprinti kontrolę keliuose suteikia ketinimas grąžinti kelių policiją. Eismo priežiūrai būtina laiką atitinkanti įstatymų bazė. Tačiau neatrodo, kad šie klausimai turėtų valstybinės strategijos svarbiausius prioritetus. Kaip kitaip paaiškinti, kad Administracinių teisės pažeidimų kodekso ir Baudžiamojo kodekso pataisos nustumtos svarstyti į rudens sesiją. Projektuose siūloma įtvirtinti teisinės atsakomybės nuostatas, leisiančias eliminuoti didžiausią pavojų eismo saugumui keliančius asmenis, kurie dažnai vairuoja neblaivūs, apsvaigę arba pažeidinėja Kelių eismo taisykles.

Gali įkurti bet kas

K.Vaicekiūčio teigimu, nedelsiant turėtų būti keistina ir naujų vairavimo mokyklų steigimo tvarka. Iki šiol jas gali įkurti bet kas – neatsižvelgiama į steigėjo kompetenciją, išsilavinimą, supratimą apie vairavimo mokyklos funkcijas. Pagal dabar galiojančią tvarką pirmiausia žiūrima į turimą įrangą, nepaisoma, kokie teorijos dėstytojai ir vairavimo instruktoriai joje dirbs. Užtenka steigiamos vairavimo mokyklos kūrėjui pažadėti, kad specialistai bus pasamdyti. Tačiau jau dabar Vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo asociacijai, vienijančiai per 100 mokyklų, trūksta apie 600 teorijos dėstytojų ir vairavimo instruktorių.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , .

17 atsiliepimų į "Ar leisime vairuoti jaunesniems?"

  1. Ashai

    😕 Gal pirma tegu pateikia siūlymą įteisinti apribojimus kokio galingumo mašinas gali vairuoti jaunimas iki 25 m.
    Ši praktika taikoma ne vienoje Euro šalyje ir duoda teigiamą rezultatą. Nes kai nesusitupėjęs vairuotojas pabando savo mašinos galinguma, tai dažnai nukenčia nekalti žmonės… 👿

  2. eima

    tai visiska nesamone, reiktu leisti vairuoti nuo 22-25 metu. nes tie jauni labai kvaili, vaziuoti nemoka o spaudzia. kad vairuos jie negalingas masinas tai ne iseitis, nes beprociui paprasta usimusti ir 80-100km/val greiciu.

  3. jurga

    Ir taip dauk avariju padaro suage zmones,tai kas bus jei prades vairuot nepilnameciai ir visiskai nepatyre vaikai.Manau nuo tokio amziaus nereik leist vairuoti 👿

  4. zmogus

    nu dw padaro tegul nuo 21 ar ten nuo 20 keliu metu as nuvarysiu i vokietija ar anglija ir issilaikysiu budamas 18 metu ar dar 17 m nu ir ka ir tikiuosi daugiau zmoniu yra taip galvojanciu kad padidinti metus yra nesamone nes galetu jaunimas teises issilaikyti kitose salyse budami jaunesni

  5. zmogus

    be to as esu 16 metu ir dabar jau esu daug saliu buves ir zinau visas taisykles kas kaip pazymejimus isduoda geriau pagalvotu kad CE kategorija laikyti nuo 18 metu leistu nes pasiziurekit kiek jaunimo noretu vazineti sunkvezimiais bet negali nes nesamone yra o kiek vairuotoju truksta imonese gal pati valdzia ais vairuot? mm ? o negalintys dirbti savo megiamo darbo jaunimas valkatauja iki 22 metu kol gali teises islaikyt arba mokosi bet kad kad laika prastumt

  6. zmogus

    ir su sunkvezimiais ne toki greiciai ribotuvai yra ir visa kita viskas puikiai matosi ir vaziuoja pagal shaibas nepervarge gerai pailseje . manau kas nori dirbt tai ir dirbtu gerai sita darba

  7. zmogus

    tad patarciau pagalvoti ir prisiminti si siulyma kuris buvo paskelbtas net per TV praeitais metais

  8. xxx

    To zmogus:
    ir tu manai kad issilaikes teises jav ar dar kitur nuo sesiolikos metu galesi vazinet lietuvoj? jei taip manai tai labai klysti. tokie jau ystatymai kad galesi su tom savo teisem ten ir vazinet.

  9. Guolis

    Tegul padaro ta istatimo nuo 17m wairuoti masina B kategorija.as pritariu

  10. BuTkUz

    as manau kad reiketu leisti wairuoti nuo 17 metu… juk dabar wazineja waikai tokio amziaus ir be teisiu ir padaro awarijas… o kaj suteiksit jiems galimybe ismokti vairuoti ir zinoti wsas keliu eismo taisykles tada sumazes awariju ir mirciu… 😉

  11. savas

    as manau kad leistu nuo septyniolikos metu laikyt nes visi tie 30labiau nemoka waziuot negu mes…man 17 o masina wairuoju nuo 9 metu wienas be tewu jau ir po kauna wazineju tris metus be teisiu ir nieks napagauna nes twarkingai waziuoju.

  12. tomukas 16m

    as ir pritariu nuo 17 m isilaikyti ta b ketegorija todel kad ,todel kad bus maziau avariju nes visi gerai mokesime eisma ,kas isto mes ir dabar lakstom be teisiu ,bet jkos reikalingos del avariju ,kad butu saugiau 🙄

  13. tomuaks

    nu neduok dieve neleis avziuoti man su 4l motoru 😀 su dzipausku mano saugiau

  14. gt

    Visi jus neprotingai mastot apie si dalyka. Tik va su BuTkUz galiu sutikt

  15. [nemanau nieko ]

    gerai kad padarytu nuo 17 metu tejses!!!!!

  16. Tadeus

    Na del to kad leistu nuo 17metu laikyti B kategorija nesutinku. Kad vazineja be teisiu tai cia nieko gero… Beda. Ne teisese problema, o pacio zmogaus smegenyse, jei turi proto gali ir be teisiu vazineti, bei neturi tai teises tau proto nedades. Na o del CE kategorijos nuo 18 m. 😀 ir kur vaziuosi? vaikeli, tai su tevu ar su dede pasivazinet lengva, o pats pabandytum tai ir noras dingtu… aisku, priklauso nuo zmogaus… bet su viduriniu ir be patirties su CE vazinesi su senu MANu po Lietuva, o po kokiu metu gal kas nors ir paims i tolimuosius reisus… Nuvaziuok i Rusija pabandyk pats pereik siena, susiformink dokumentus, muitininkai prota perplaus, reisui turimus pinigus atiduosi kisiams, ir jau nuo Baltarusu sienos vaziuosi kaip lipka nes pamatys kad dar pienas ant lupu ir kirdyk… Sutinku su nuostata, kad C,CE kategorija nuo 21 metu. arba baigus profesine mokykla kuria pradesi budamas 18. Vat tada jau i tave geriau ziures ir ismanysi dokumentus, automobilio sandara ir duag kitu niuansu.. Ir galu gale, jeigu taip visi nori, bet kazkaip truksta norinciu…

  17. maze

    ash pritariu klad nuo 17 metu teises, nes ne nuo amziaus priklauso o nuo smegenu zmogaus. . . . yrra tokiu debilu 20-25 metu kurie padaro avariju

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.