Žuvusios solistės artimuosius gąsdina tragiški siautėjimai prie vairo
Girtų vairuotojų rankose automobilis kone kasdien tampa žudymo įrankiu.
„Nė vienas iš mūsų nebegalime jaustis saugus. Mūsų gyvenimo šeimininkais tapo prie vairo neblaivūs sėdantys piliečiai.
Atsakomybę už kiekvieną tragišką mirtį turi prisiimti ir valstybė.
Tik valdžios sprendimai gali nors kiek pagerinti baisią situaciją”, – sakė neseniai girto vairuotojo užmuštos Muzikinio teatro solistės Ritos Konstantinovienės artimieji.
Tačiau Seimas vieną kartą jau atmetė įstatymo projektą, kuriuo buvo siūloma griežtinti bausmes girtiems vairuotojams.
Politikams nedaro įspūdžio kitų šalių patirtis, kur sugriežtinus sankcijas iškart sumažėjo neblaivių vairuotojų sukeltose avarijose žuvusių žmonių skaičius.
Pervažiavo du kartus?
Savaitgalį R.Konstantinovienės artimieji dalyvavo jos žūties mėnesiui paminėti skirtose šv. Mišiose.
41 metų menininkę girtas vairuotojas užmušė naktį iš gegužės 15 į 16-ąją.
Vėlai vakare iš repeticijų Muzikiniame teatre grįžusi moteris tradiciškai į lauką išvedė šunį Dipsį.
Pati sėdo ant dviračio ir suko ratus aplinkiniuose kiemuose.
„Mama mėgdavo naktį važinėti dviračiu ir tuo pačiu pavedžioti šuniuką. Ji bijodavo važinėti gatvėmis, todėl dažnai jos maršrutas driekdavosi daugiabučių namų kiemuose”, – prisiminė penkiolikmetė R.Konstantinovienės dukra Marija.
Tačiau tąnakt atsargumas moters neapsaugojo.
Artimieji kol kas iš padrikų detalių stengiasi sukurti vaizdą, kas tąnakt įvyko. Žinoma tik tai, kad moteris žuvo po girto klaipėdiečio Liudo Tevelavičiaus vairuojamo 2005 metais pagaminto automobilio „Audi A6” ratais.
Giminaičiai svarstė, kad neblaivus vairuotojas ne tik partrenkė moterį, bet ją dar ir antrą kartą pervažiavo.
„Ritos dviratis beveik nenukentėjo. Buvo sulankstytas tik galinis jo ratas. Žinoma, kad vairuotojas į Ritą trenkėsi iš galo. Todėl tikriausiai iš po jos buvo išmuštas dviratis, ji pati nuo smūgio skrido per automobilį, o vairuotojas, įjungęs atbulinę eigą, galėjo ją dar kartą pervažiuoti”, – spėjo artimieji.
Įpūtė dvi promiles
Moterį partrenkęs klaipėdietis iš įvykio vietos paspruko. Jo automobilis buvo rastas greta įvykio vietos stovinčio namo kieme. Tame name esančiame bute po penkių valandų pareigūnai rado ir L.Tevelavičių.
Po avarijos prabėgus beveik penkioms valandoms, vyras į alkotesterį įpūtė dar beveik dvi promiles alkoholio.
„Tai koks girtas jis turėjo būti tuo metu, kai padarė avariją?” – klausė giminaičiai. Atsakyti į šį klausimą gali padėti tik kraujo tyrimo rezultatai, kurie iki šiol artimiesiems nežinomi.
R.Konstantinovienės giminaičiai įsitikinę, kad vairuotojas buvo ne tik labai girtas, bet ir gerokai viršijo leistiną -20 kilometrų per valandą greitį.
„Tačiau atsakymo apie greitį tikriausiai taip pat nesužinosime. Jo neįmanoma nustatyti, nes nebuvo stabdymo žymių. Kodėl? Tikriausiai vairuotojas net nestabdė”, – įsitikinę artimieji.
Nerado bato
Tai, kad greičio būta didelio, įrodo keli faktai.
Suprantama, kad jei vairuotojas būtų važiavęs vos 20 kilometrų per valandą greičiu, moteris nuo smūgio nebūtų nuskridusi nežinia kur. Nuo smūgio nuskrido ir moters batai. Vienas rastas už 50 metrų nuo įvykio vietos, o kito bato aptikti nepavyko.
Oficiali ekspertų išvada dėl R.Konstantinovienės mirties – moteris mirė dėl nukraujavimo.
Nustatyta, kad jį sukėlė net 21 kaulų lūžis. Todėl spėjimas, kad Rita buvo ne tik partrenkta, bet ir antrą kartą pervažiuota, tampa vis realesnis.
Ekspertų išvadoje teigiama, kad moteris mirė per 5 – 15 minučių.
Todėl jei vairuotojas nebūtų pasišalinęs iš avarijos vietos, o laiku suteikęs pagalbą ir iškvietęs medikus, R.Konstantinovienės gyvybę galbūt dar būtų pavykę išgelbėti.
Žūtis – beprasmė
„Tam žmogui, kurs užmušė mano mamą, pasakyčiau tik tiek: jos krauju aplaistei ne tik alyvos, kurias ji labai mėgo, krūmą, bet ir savo sąžinę”, – sakė R.Konstantinovienės dukra Marija.
Paauglė tikino, kad jai visai nesvarbu, ar girtas vairavęs klaipėdietis atsidurs kalėjime, ar išsisuks nuo bausmės – svarbiausia, kad jis suprastų savo kaltę.
„Žinau, kad mamos nebeprikelsiu. Svarbiausia, kad apie ją turiu labai daug gražių prisiminimų. Tačiau jos žūtis turėtų nors šiokią tokią prasmę, jei vairuotojai susimąstytų, kad sėsdami prie vairo girti jie gali tapti žudikais. Mama visada buvo kovotoja už teisybę. Todėl ir šiuo atveju ji tikrai neatleistų”, – teigė Marija.
Vairuoti neuždrausta
Klaipėdos policijoje atliekamas ikiteisminis tyrimas dėl R.Konstantinovienės žūties.
Tyrimą kuruojanti prokurorė Saulė Pučkienė teigė, kad jis bus baigtas, kai specialistai atliks pavestas užduotis ir pateiks atsakymus.
L.Tevelavičius prisipažino, kad vairavo. Tačiau jo prisipažinimo žodžiai skamba labai įdomiai: „Taip, bet neprisimenu”.
Jis jau buvo susitikęs su R.Konstantinovienės artimaisiais. Susitikimas vyko jų iniciatyva.
Tačiau vietoj atsiprašymo žodžių klaipėdietis teprasitarė nenorintis sėsti į kalėjimą.
„Pagal įstatymus tokia avarija, kurioje užmušamas žmogus, yra neatsargus nusikaltimas. Todėl nukentėjusieji gali taikytis su ją padariusiu vairuotoju”, – sakė S.Pučkienė.
Tokiu atveju girtam vairuotojui reikėtų atsakyti tik už tai, kad vairavo neblaivus ir pasišalino iš įvykio vietos. Jei klaipėdiečiui bus iškelta baudžiamoji byla, jam gresia iki 8 metų nelaisvės.
Kol nėra teismo sprendimo, L.Tevelavičius turi laikiną vairuotojo pažymėjimą ir teisėtai gali sėsti prie vairo.
Statistika – kraupi
M.Konstantinovaitės svajonė – surengti visuotinę nepakantumo girtiems vairuotojams akciją.
Jai pritarė ir kiti artimieji, kurie tikino, kad taikstytis su gatvėse siaučiančiais nebaudžiamais girtais vairuotojais jau nebeįmanoma.
Tik gegužės mėnesį Klaipėdoje įvyko 23 avarijos, kuriose žuvo 4 žmonės, o 22 buvo sužaloti. Dvi iš tokių avarijų įvyko dėl neblaivių vairuotojų kaltės.
Girti vairuotojai šiemet jau sukėlė apie 20 avarijų, kuriose žuvo ar buvo sužaloti žmonės. Per penkis šių metų mėnesius Klaipėdoje avarijose žuvo 7, pernai – 4 žmonės.
Girti prie vairo sėda ne tik eiliniai piliečiai, bet ir pareigūnai.
Savaitgalį Taikos prospekto ir Sausio 15-osios gatvės sankryžoje girto Klaipėdos policijos pareigūno vairuojamas automobilis „Audio 80” sukdamas į kairę nepraleido ir susidūrė su priešinga kryptimi tiesiai važiavusiu automobiliu „Audi A6”. Laimei, avarijoje žmonės nesužaloti.
Pareigūnui nustatytas vidutinis girtumo laipsnis. Jis avariją sukėlė būdamas ne tarnybos metu.
Baudų nebijo
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktoriaus pavaduotojo Vidmanto Pumpučio teigimu, girti vairuotojai nebijo sėsti prie automobilio vairo, nes jie nebijo už nusižengimą gresiančių nedidelių baudų. Kita priežastis – vairuotojai tikisi, kad jų niekas nepagaus.
Vyriausybė dar pernai rudenį buvo parengusi Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisas, numatančias griežtesnes baudas girtiems vairuotojams.
Tačiau joms pritarti turėjęs Seimas, kurio nariai patys nevengia girti sėsti prie vairo, sukelti avarijas ir iš jų pasprukti, pataisas grąžino tobulinti.
V.Pumputis įsitikinęs, kad sumažinti girtų vairuotojų ir jų padarytų avarijų skaičių gali tik gresiančios griežtos bausmės.
Anot jo, užsienio šalių praktika rodo, kad sugriežtinus sankcijas avarijų skaičius sumažėja 35 proc.
Lietuva Europos Sąjungoje pirmauja pagal avarijose žuvusių žmonių skaičių.
Mažiausiai žmonių keliuose nukenčia Prancūzijoje. Šioje šalyje bausmės girtiems vairuotojams yra didžiausios.
Jei dėl girto vairuotojo kaltės avarijoje nesunkiai sužalojamas žmogus, tokiam piliečiui reikia sumokėti 45 tūkst. eurų baudą, jam 10 metų atimamas vairuotojo pažymėjimas ir dar gali grėsti įkalinimas iki trejų metų bei automobilio konfiskavimas.
Griežtos bausmės – didelės baudos, automobilio konfiskavimas, teisių atėmimas iki 10 metų, įkalinimas – taikomos beveik visose Europos Sąjungos valstybėse.
Švelniau nei Lietuvoje girti vairuotojai baudžiami tik Airijoje. Tačiau ji pagal nelaimingų atsitikimų skaičių keliuose nedaug atsilieka nuo Lietuvos.