Automobilių stiklų tamsinimo entuziastai, nepaisantys elementarių taisyklių, nebesijaus nebaudžiami
Valstybinės techninių apžiūrų taisyklės nurodo, jog draudžiama tamsinti automobilio priekinį bei priekinių durų stiklus, jei tai nėra numatyta vidaus reikalų ministro įsakyme. Tačiau gatvėse vis dar galima pamatyti prabangių limuzinų, vairuojamų anaiptol ne teisėsaugininkų ar kitų oficialius leidimus turinčių asmenų.
Išsisukinėjimai kelia juoką
Daugeliui jau ne naujiena, jog gatvėse pro patruliuojantį policijos ekipažą kai kurie automobiliai kartais prarieda visiškai atidarytais langais. Pastarasis reiškinys dažnai pastebimas anaiptol ne dėl vasariškų karščių, bet siekiant nuslėpti nuo pareigūnų akių, liaudiškai tariant, „užniauktus” priekinių durelių stiklus. Paklausti, ar dažnai pastebima panašių atvejų, pareigūnai šypsodamiesi pasakoja, kad kuriozų pasitaiko. Keisčiausia matyti atvertus automobilių langus vėsiomis naktimis, kai sustabdyti vairuotojai akivaizdžiai atrodo sužvarbę nuo šalčio.
„Kauno dienos” kalbintas Kauno miesto vyriausiojo policijos komisariato Viešosios policijos Patrulių rinktinės vadas Tauris Stauskis patikino, kad gatvėse patruliuojantys pareigūnai jau nebepraleidžia pro akis nė vieno pastarųjų taisyklių pažeidėjo.
„Kai kurie pareigūnai anksčiau patys važinėdavo automobiliais, kurių stiklai būdavo užtamsinti, tačiau, sugriežtinus taisykles, buvo nurodyta visiems nusilupti plėveles nuo priekinių stiklų, todėl jie patys suinteresuoti, kad tokių pažeidėjų nebūtų ir gatvėse”, – kalbėjo T.Stauskis.
Komisaras pripažino, kad anksčiau pareigūnų aktyvumas šiuo klausimu buvo gerokai suvaržytas, nes teismuose pasipylė nubaustų vairuotojų skundai, kurie dažnai buvo patenkinami, o baudos panaikinamos. Su paskirta bauda nesutinkantys piliečiai teigdavo, jog „iš akies” nustatytas pažeidimas negali būti teisėtas.
Teismuose prieita prie išvadų
Tačiau praėjusių metų paskutinėmis dienomis iš Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo gauta nutartis teisėsaugininkams tiesiog atrišo rankas. Joje minimas vienas konkretus atvejis, kai Palangoje už važiavimą automobiliu su užtamsintais langais nubaustas vyriškis bandė išsiginti, esą viskas buvo teisėta ir legalu. Vis dėlto jokie argumentai teisėjų kolegijos neįtikino ir paskirta bauda buvo palikta galioti. Nors langų skaidrumas buvo patikrintas specialia įranga ir nustatyta, kad jie atitiko teisės aktų reikalavimus, tačiau teismas vis tiek rėmėsi pagrindine teisės aktų nuostata, draudžiančia tamsinti priekinius stiklus, patenkančius į vairuotojo matomumo lauką 180 laipsnių kampu.
Daugelis naivuolių neretai vis dar svaičioja apie tai, jog policijos pareigūnai privalo naudoti stiklų skaidrumą nustatančius matuoklius. Tuo tarpu viename Susisiekimo ministro įsakyme konkrečiai nurodyta, jog langų skaidrumas nustatomas juos apžiūrint. Būtent šis apibrėžimas leidžia policijos pareigūnams spręsti, ar iš tiesų yra nusižengta taisyklėms bei reikalavimams. Teisėsaugininkai pabrėžia, jog pagal Administracinių teisės pažeidimų kodeksą, vairuotojams, kurių automobilių priekiniai stiklai yra užtamsinti ne gamykloje, gresia bauda nuo 100 iki 200 litų.
Alternatyva kondicionieriui
Automobilių stiklų tamsinimo specialistai pripažįsta, kad ši priemonė padeda gerokai apsisaugoti nuo varginančių vasariškų karščių, tačiau būtina atsižvelgti į daugelį svarbių detalių. Bendrovės „Evelkas” konsultantas Alvydas Valaškevičius paaiškino, kad tamsinimo plėvelė, kurios vienas iš sluoksnių yra purkštas metalo dulkėmis, sulaiko šilumą bei ultravioletinius spindulius, taip apsaugodama nuo kaitros. Be to, daug kas priklauso nuo plėvelės tamsumo. Tačiau reikia pridurti, kad ne tik graži, bet ir kokybiška bei komforto pridedanti medžiaga kainuoja kiek daugiau nei įprasta tamsi plėvelė.
Atsižvelgdamas į gamintojų pateikiamus duomenis, A.Valaškevičius suskaičiavo, jog apytiksliai iki 45 proc. šilumos, pro langus patenkančios į automobilio saloną, įmanoma išvengti. Akivaizdu, kad tai galima vadinti savotiška alternatyva oro kondicionieriams.
Nenuostabu, kad langų tamsinimu užsiimančios įmonės gali šią vasarą pasigirti gerokai didesne paklausa ir netgi susidariusiomis eilėmis: atvykstantiems klientams kartais siūloma palaukti net iki trijų savaičių, nes norinčiųjų netrūksta. Tokį automobilininkų suaktyvėjimą, specialistų manymu, sąlygoja būtent vasariški karščiai, nes, vos tik atvėsus orams, klientų kaipmat sumažėja.
Siūlomi stiklų ornamentai
Rinkdamiesi medžiagas langams tamsinti vairuotojai turėtų būti atidesni ir ne tokie patiklūs, kai jiems pasakojama apie amerikietišką plėvelę ir jos „neįtikėtiną kokybę”.
„Taip, tikrai gerų plėvelių yra pagaminama Amerikoje, bet už kai kurias jų netgi kiniškos būna patvaresnės, todėl būtina konkrečiau įsigilinti į siūlomos prekės savybes, ypač jei klientas susigundo nelegaliai garažuose dirbančių meistrų paslaugomis. Prekių pasiūla, nepaisant šalies, kurioje jos pagamintos, yra labai plati ir tikrai įvairi”, – aiškino konsultantas.
Oficialiai dirbantys specialistai savo atliktiems darbams taiko ilgalaikes garantijas net iki penkerių metų. Tuo tarpu kur kas pigiau langų tamsinimo paslaugas teikiantys nelegalūs meistrai nei kokybe, nei patikimumu pasigirti negali.
Nepaisant to, ar vairuotojas ketina pažeidinėti taisykles, tamsindamas priekinius šoninius stiklus, ar vis tik apsiribos automobilio patobulinimu iki leistinos ribos, jis gali padaryti savo transporto priemonės langus išskirtinius. Tam neseniai Lietuvoje imta gražinti automobilius įvairiais ornamentais, simboliais, paveiksliukais bei firmų logotipais, naudojantis „Autotatoo” paslauga. Tamsinti langai su įvairiais vaizdais atrodo panašūs į tatuiruotę. Iš tikrųjų tai yra langų tamsinimo specialistų meistriškumo ir išmonės vaisius.
Tamsinimas kaip girtumas
Paklaustas, ar nesusiduriama su nesklandumais, kai automobilių savininkai, užsitamsinę visus šoninius stiklus, vėliau kreipiasi į firmą dėl iškilusių problemų su policija, A.Valaškevičius pripažino, kad retkarčiais taip įvyksta: „Iš tiesų mes atliekame tai, ko pageidauja užsakovai, tačiau jei žinome, kad tai sukels rūpesčių, iš anksto juos įspėjame. Juokinga, bet su nepagrįstais priekaištais atvykusiam vairuotojui galiu tik išdėstyti elementarią situaciją: nuvykęs į parduotuvę ir nusipirkęs stipresnio alkoholinio gėrimo bei juo pasivaišinęs, sėsdamas už automobilio vairo neblaivus, jis pažeis Kelių eismo taisykles. Tai nejaugi po to, gavęs policijos baudą, pirkėjas sugrįš į parduotuvę aiškintis, kodėl jam pardavė tokį gėrimą?”
Galiausiai dar viena, pastaruoju metu daugeliui itin svarbi funkcija, kurią gali atlikti ant automobilio langų klijuojama plėvelė, – turto apsauga. Plėvelė gali apsaugoti nuo žaibiško įsilaužimo į transporto priemonę, kadangi, išdaužius stiklą, jis sutrupa, bet šukes sulaiko apsauginis plėvelės sluoksnis. Tad norėdami akimirksniu patekti į vidų, ilgapirščiai užtruktų bandydami pašalinti šią kliūtį. Tiesa, tai tinka ne visų tipų automobiliams: jei virš lango nėra durelių rėmo, pavyzdžiui, kaip dažniausiai pasitaiko kupė tipo automobiliuose, ši gudrybė nebus veiksminga.
Apsauginių plėvelių esama ir visiškai skaidrių, tad tokie bandymai apsaugoti savo turtą tikrai neprišauks teisėsaugininkų nemalonės, netgi jei tai būtų pritaikyta ir priekinių durelių stiklams.
Tomas Jarusevičius
manbande isdauzti sonini langair apvogti. Be buvo stikla isu plevele paprastatamsinimo apklijuoti, tai stikla aisku isdauze, bet i vidu neilindo ir neapvoge. nors tuo dziaugiuosi.stikla pasikeiciau ten kur ir tamsinausi – EVELKE