Prekybos centruose esančios pirkinių saugojimo spintelės virto benamių ir nelegalių prekeivių daiktų saugyklomis.
Parduotuvių darbuotojai metalinėse dėžutėse neretai randa ne tik pamirštų pirkinių. Vis dažniau iš talpių spintelių tenka kraustyti ir nuolatinės gyvenimo vietos neturinčių klaipėdiečių purviną mantą.
Prekybos centrų dėžutėse „užmaršūs” pirkėjai užrakina net nemylimus augintinius.
Įsivėlė į konfliktą
Keli klaipėdiečiai tapo konflikto, įsiplieskusio tarp Baltijos prospekte veikiančio prekybos centro darbuotojų ir dažnokai šalia šios parduotuvės nelegaliai prekiaujančios moters, liudininkais.
Moteriškė pakėlė triukšmą dėl metalinėje spintelėje neva užmirštų ir vėliau dingusių daiktų.
Jų prekeivė nerado į prekybos centrą užsukusi ne kitos dienos ankstų rytą, iš karto po parduotuvės atidarymo, bet maždaug apie vidudienį.
Pasipiktinusi prekiautoja reikalavo grąžinti maišelius su juose buvusiais esą labai reikalingais daiktais, grasino, kad kreipsis į policiją, teismą.
Tiek į šį prekybos centrą, tiek į kitas parduotuves reikalaudami grąžinti neva pamirštą „turtą” vis dažniau ateina ir benamių.
Suįžūlėjo prekeivės
Pietinėje miesto dalyje veikiančio prekybos centro „Norfa XL” direktorė Lina Bartašienė dienraščiui teigė nebesugalvojanti, kaip kovoti su nesąžiningais klaipėdiečiais, pirkinių saugojimo spinteles naudojančiais ne pagal paskirtį.
Anot vadovės, parduotuvės darbuotojai bei pirkėjai labiausiai kenčia nuo šalia parduotuvės nelegaliai prekiaujančių moteriškių.
Policininkų reidų neišsigandusios, kelis litus prie vargingos pensijos prisidurti besistengiančios bobutės senus apklotus, pagalvėles ar kitus skudurus, ant kurių sėdima arba išdėliojamos prekės, vakarais sumeta į maišus ir užrakina prekybos centro spintelėje. Iki kitos dienos.
„Viena prekeivė taip elgėsi labai ilgai, ne kartą perspėta vis tiek palikinėdavo parduotuvėje savo skudurus. Kai vieną dieną pasakėme, kad juos išmetėme, sukėlė skandalą. Daiktus grąžinome, nors galėtume dar pareikalauti atlyginti nuostolius už kelis kartus laužytą dėžutės spyną. Daugiau ji daiktų nepaliekanti”, – sakė L.Bartašienė.
„Bomžai” irgi žmonės
Baltijos prospekte veikiančio prekybos centro darbuotojai kol kas pralaimi kovą su tame rajone besisukinėjančiais benamiais.
Kiekvieną vakarą arba rytą, apsaugos darbuotojams sulaužius užrakintų spintelių spynelę, po parduotuvę pasklinda dvokas nuo benamių, šiandien visų vadinamų bomžais neva pamiršto „turto”.
Senus smirdančius maišus, skudurais virtusius drabužius, butelius ir kitus daiktus, prie kurių, anot L.Bartašienės, be pirštinių bjauru prisiliesti, prekybos centro darbuotojai išmeta.
Naikupės gatvėje esančio prekybos centro „Saulutė” darbuotojus benamiai, nors ir nedažnai, bet irgi vargina. Tačiau čia savo mantos „bomžai” visuomet sugrįžta.
„Benamiai – irgi žmonės, negalime išmesti jų daiktų. Pati visada paprašau apsaugos darbuotojų, kad pasaugotų juos bent kurį laiką. Žmonės turi daug rūpesčių, gal ir atminties sutrikimų. Nenuostabu, kad retkarčiais pamiršta parduotuvės spintelėje užrakintus daiktus”, – dienraščiui sakė „Saulutės” pamainos viršininkė Danutė Plaščinskienė.
Platina ir ligas
Moralinę dilemą – išmesti smirdančius senus daiktus arba palaukti jų savininkų – tenka spręsti daugelio prekybos centrų darbuotojams.
„Dvokiančioje dėžutėje pirkėjai savo daiktų nepaliks, o ir prekybos centrą kitąkart aplenks”, – guodėsi „Norfa XL” direktorė.
Spintelėje, kurioje buvo nešvarių daiktų, pirkinius laikyti ne tik nemalonu, bet ir nesaugu. Prekybos centrų darbuotojai juos valo kartą per dieną, pasibaigus parduotuvės darbo laikui arba anksti rytą.
Pasak Klaipėdos visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos saugos skyriaus vedėjos Astos Šlepetienės, šito nepakanka. Spinteles reikėtų valyti kur kas dažniau, ypač jeigu atsiradę nešvarumų, pavyzdžiui, buvo laikoma šlapių daržovių, iš žalios mėsos išbėgę kraujo. Jokiu būdu negalima dėžutėje palikti nesupakuotų maisto produktų. Nepaisant elementarios higienos galima užsikrėsti daugybe ligų.
Bylinėtis neapsimoka
Iškyla ir kitas klausimas – ar prekybininkai turi teisę vertinti, kieno, kokie daiktai gali būti saugomi spintelėse, o kuriuos reikėtų išmesti.
Klaipėdos miesto apylinkės prokuratūros skyriaus vyriausiosios prokurorės Reginos Morozovos teigimu, nors spintelėmis privalu naudotis pagal parduotuvėje galiojančias taisykles, jose pamirštų ar net tyčia paliktų daiktų išmesti negalima. Būtina palaukti, kol atsiras jų savininkas.
Savo daiktų neatgavęs asmuo gali kreiptis į policiją kaip dėl vagystės. Privataus kaltinimo tvarka galima kreiptis ir į teismą.
Tačiau, anot prokurorės, žmogus turėtų įvertinti, ar patirti nuostoliai yra pakankamai dideli, ar viršija teismo proceso metu atsirasiančias išlaidas.
Prekybininkams R.Morozova tepatarė parduotuvėje galiojančias taisykles iškabinti labiausiai matomoje vietoje.
Daiktai – nesaugūs
Daugelyje uostamiesčio prekybos centrų skelbiama, kad spintelėse palikti daiktai saugomi iki darbo laiko pabaigos. „Norfoje XL” šalia pirkinių saugojimo dėžučių skelbiama, kad pirkėjų daiktai gali būti saugomi tik tris valandas. „Tiek laiko apsipirkti nedidelėje parduotuvėje tikrai pakanka”, – aiškino direktorė L.Bartašienė.
Neretai pažymima ir tai, kad už paliktus daiktus prekybos centro darbuotojai neatsako. Taisyklės draudžia išsinešti raktelius nuo metalinės dėžutės. Taip stengiamasi apsaugoti pirkėjus nuo vagišių.
Kituose miestuose būta atvejų, kai raktą nuo spintelės išsinešę ir jo dublikatą pasidarę vagys kantriai laukdavo, kol į medinę ar metalinę dėžutę parduotuvės klientas padės vertingų daiktų.
Kai kuriems klaipėdiečiams jokios taisyklės ar draudimai negalioja. Kasdien parduotuvių darbuotojus vargina nepatenkintų pirkėjų skundai, kad nėra kur pasidėti pirkinių, prašymai juos pasaugoti. Vakarais prekybos centrų apsaugos darbuotojai pastebi, kad bent kelios dėžutės liko užrakintos, o raktų trūksta. Tačiau spynelės kasdien nekeičiamos.
Palieka ir gyvūnų
Prekybininkų teigimu, vertingų daiktų – pinigų, dokumentų – spintelėse uostamiesčio gyventojai pamiršta retai.
Dauguma mažesnių prekybos centrų įkūrtų šalia gyvenamųjų namų, todėl netoliese gyvenantys nuolatiniai pirkėjai juos atsiima vėliausiai po valandos. Paprastai tenka apibūdinti, ko pasigesta, pateikti apsaugos darbuotojams asmens dokumentą, parašyti pareiškimą. Taip prekybininkai bando apsisaugoti nuo nesąžiningų klientų.
Tačiau užmaršūs pirkėjai sugrįžta ne visada. Parduotuvių darbuotojams neretai tenka išmesti, pavyzdžiui, sugedusius maisto produktus. Kai kurie daiktai, kurių neateina savininkai, perduodami policijai, minėjo bendrovės „VP Market” prekybos tinklo atstovė ryšiams su visuomene Viktorija Jakubauskaitė.
Tam tikrus „radinius” prekybininkams tenka pasilikti ir sau. Bendrovės „RIMI Lietuva” atstovė Raminta Stanaitytė-Česnulienė pasakojo, kad kartą vienoje šiam tinklui priklausančioje parduotuvėje šeimininkas „pamiršo” kelis mažyčius šuniukus. Kurį laiką pagloboję gyvūnėlius, darbuotojai juos išsidalijo.
Julija Gural
rimi sudas