Reveransas ekologiškumui

Šalyje steigiama gamtinių dujų asociacija sieks populiarinti gamtines dujas kaip alternatyvius degalus automobiliams ir skatins vairuotojus įvertinti ekologijos svarbą

Tyrimais įrodyta, kad pakeitus benziną ar dyzeliną suslėgtomis gamtinėmis dujomis („Compressed Natural Gas” – CNG) išmetamųjų kenksmingų medžiagų ir kietųjų dalelių kiekis sumažėja iki 90 proc. Šiais degalais varomi automobiliai į aplinką išmeta net penktadaliu mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų, palyginti su naftos degalus naudojančiais automobiliais. Pasak vieno asociacijos steigimo iniciatorių, bendrovės „Autoidėja” vadovo Laimono Dapšio, „gamtinės dujos – tai degalai, padedantys spręsti daugelį energijos ir aplinkosaugos problemų, todėl būtina skatinti ir ekologiškiems automobiliams reikalingas infrastruktūras, būtent gamtinių dujų degalinių tinklų plėtrą”. Gamtinės dujos visame pasaulyje pigesnės už naftos produktus. Naudojant CNG sutaupoma iki 20 proc., lyginant su išlaidomis dyzelinui ar suskystintoms naftos dujoms, ir net iki 40 proc., lyginant su benzino kainomis.

Tolydžio plėsis

Planuojama, kad pirmieji suslėgtų gamtinių dujų užpildymo moduliai šalyje pradės veikti šių metų antrojoje pusėje didžiuosiuose Lietuvos miestuose, įprastose degalinėse bei didesnių įmonių transporto parkų teritorijose. Tolydžio tinklas plėsis į mažesnius miestus. Be „Autoidėjos”, savo veiklą pradėsiančiai Lietuvos gamtinių dujų automobilių asociacijai priklausys ir itališkų automobilių gamintojams atstovaujanti bendrovė „Autobrava” bei savitarnos automobilių plovyklų tinklas „Plaunu pats”. Į asociaciją tikimasi pritraukti ir daugiau įmonių, besidominčių gamtinėmis dujomis. Dapšio teigimu, kuriama organizacija skatins vairuotojus rinktis automobilius, naudojančius švaresnius ir mažiau aplinką teršiančius degalus.

Naudinga ir ekonomiška

Klaipėdos gatvėse jau pasirodė pirmieji autobusai, kaip degalus naudojantys suslėgtas gamtines dujas. Iš viso Klaipėdos autobusų parkui perduoti 5 gamtines dujas naudojantys autobusai, dalyvaujantys projekte „Švarus kuras – švarus oras”. Tikimasi, kad šis eksperimentas duos laukiamų rezultatų ir uostamiesčio gatvėmis riedės daugiau dujinius degalus naudojančių automobilių. Naudoti gamtinėmis dujomis varomus autobusus naudinga ir ekonomiškai. Suspaustų iki 200 atmosferų slėgio gamtinių dujų kubinio metro kaina siekia 1,35 lito. Vietoje dyzelino naudojant gamtines dujas per penkerius metus įmonė planuoja sutaupyti apie 830 tūkst. litų.

Saugūs keleiviams

Autobusuose sumontuoti penki dujų balionai, kuriuose telpa per 1000 litrų gamtinių dujų. Su tokiu kiekiu galima nuvažiuoti apie 500 kilometrų. Pasak Virginijaus Korsako, bendrovės „SG dujos” generalinio direktoriaus, suslėgtos gamtinės dujos – visai kitokie degalai nei suskystintos naftos dujos. „Volvo” autobusai, perduoti Klaipėdos autobusų parkui, įsigyti Švedijoje. Juose – gamyklinė gamtinių dujų įranga. Vienintelis trūkumas naudojant gamtines dujas – ilgas balionų pripildymo laikas. Bendrovė „SG dujos” Klaipėdos autobusų parko teritorijoje įrengė suspaustų dujų kompresorinę stotį. Ateityje ketinama atidaryti didelio galingumo degalinę, kurioje balionus galės prisipildyti visi gamtines dujas naudojantys automobilininkai.

Leis atnaujinti

Siekiant naudoti ekologiškus degalus ir mažinti neigiamą transporto poveikį aplinkai bendrovės „Vilniaus autobusai” paskelbto tarptautinio gamtinių dujų pirkimo konkurso laimėtojas turės ne tik tiekti suslėgtas gamtines dujas, bet ir pastatyti kompresorinę dujų stotį. Be to, pateikti miestui šimtą ne anksčiau kaip 1996 metais gamintų autobusų, naudojančių NCG. Pasibaigus nustatytam projekto įgyvendinimo terminui, maždaug po 5-6 metų, kompresorinė dujų stotis ir autobusai neatlygintinai taps bendrovės „Vilniaus autobusai” nuosavybe.

Pasirinktas perėjimo prie ekologiškų degalų būdas leis per trumpą laiką iš dalies atnaujinti Vilniaus miesto viešąjį transportą, pagerins aplinkosaugos reikalavimus ir sumažins oro taršą.

Gerokai pigesnės

Maždaug per metus sostinės autobusų parkas turėtų gauti šimtą ne ilgiau kaip 10-11 metų eksploatuotų autobusų, todėl galės atsisakyti šiuo metu naudojamų 94 senesnių kaip 15 metų ir keleto nepataisomai sulūžusių „Karosa” autobusų. Išpirkus nustatytą dujų kiekį minėti 100 autobusų ir kompresorinė bus neatlygintinai perduoti „Vilniaus autobusų” nuosavybėn. Numatoma, kad perdavimo metu šio turto vertė sieks 5-7 mln. litų. Turėdama NCG pildymo infrastruktūrą bendrovė galės papildomai pirkti naujų ar naudotų dujomis varomų autobusų. Įvertinant NCG ir dyzelino kainų skirtumą numatoma, kad „Vilniaus autobusų” sąnaudos degalams sumažės maždaug 2 mln. litų per metus. Be to, naudojant naujesnius autobusus sumažės išlaidos atsarginėms dalims, eksploatacinėms medžiagoms, remonto darbams.

Naudojant ekologiškus degalus ir autobusus, kurių dujiniai varikliai atitinka „Euro 5” standarto reikalavimus, bus mažiau teršiama aplinka.

Spaudžia reikalavimai

Šiuo metu Vakarų Europos šalyse sparčiai daugėja gamtinių dujų degalinių bei šiuos degalus naudojančių automobilių. Prancūzijos vyriausybė kelia uždavinį iki 2010 metų gamtines dujas naudojančių miesto autobusų skaičių padidinti dvigubai, o atliekų išvežimo transporto priemonių skaičių planuojama patrigubinti. Dabar šioje šalyje gamtines dujas kaip degalus naudoja per 1100 autobusų ir per 500 krovininių miestą aptarnaujančių automobilių. 2001 metais Europos Komisija patvirtino planą Europos Sąjungos šalyse 20 proc. benzino ir dyzelino iki 2020 metų pakeisti alternatyviais ekologiškais degalais. Pagal šį projektą suslėgtas gamtines dujas tuo metu jau turėtų naudoti per 23,5 mln. automobilių.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.