Teisės ir teisėtvarkos komitetas apsvarstė Sutartį tarp Belgijos Karalystės, Vokietijos Federacinės Respublikos, Ispanijos Karalystės, Prancūzijos Respublikos, Liuksemburgo Didžiosios Hercogystės, Nyderlandų Karalystės ir Austrijos Respublikos dėl bendradarbiavimo abipus sienų stiprinimo, ypač kovojant su terorizmu, nusikalstamumu abipus sienų bei nelegalia migracija (Priumo konvencija). Nuspręsta palaikyti Vidaus reikalų ministerijos poziciją, pritariant Vokietijos iniciatyvai įtraukti Priumo konvenciją į Europos Sąjungos teisyną, tačiau nesekti kitų valstybių pavyzdžiu, anksčiau prisijungusių prie šios konvencijos. Svarstyti, ar Lietuvai vertėtų atitinkamame minėto Tarybos sprendimo straipsnyje siūlyti numatyti iki 3 metų pereinamąjį laikotarpį sprendimo nuostatoms įgyvendinti, nes jam įgyvendinti reikalingas papildomas pasirengimas.
Komitetas svarstė ir pritarė Vyriausybės pateiktam Administracinių teisės pažeidimų kodekso 210 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-1644. Įstatymo projekto tikslas — suderinti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 178, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 189, 199, 312 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto ir Administracinių teisės pažeidimo kodekso 210 straipsnio nuostatas. Įstatymo projektu siūloma netaikyti administracinės atsakomybės už kilnojamųjų kultūros vertybių ir antikvarinių daiktų kontrabandą, o, remiantis Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 178, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 189, 199, 312 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu, šių kultūros vertybių kontrabandą siūloma kriminalizuoti. Numatomi teigiami rezultatai, priėmus siūlomą įstatymo projektą, pasireikš tuo, kad bus suderintos Administracinių teisės pažeidimų kodekso 210 straipsnio bei nurodytojo Baudžiamojo kodekso pakeitimo įstatymo nuostatos ir išvengta įstatymų kolizijos.
Komitetas apsvarstė ir pritarė Vyriausybės pateiktam Administracinių teisės pažeidimų kodekso 41(2) ir 233 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XP-1682. Įstatymo projekto rengimą paskatino Valstybinės darbo inspekcijos atliekama darbuotojų saugos ir sveikatos reglamentuojančių teisės aktų bei darbo įstatymų pažeidimų kontrolės ir prevencijos praktikos analizė. Praktikoje susiduriama su problemomis, kai davus privalomai vykdytinus pareigūnų nurodymus asmenims, kurie teisėtų nurodymų nevykdo, bei teismams paskyrus administracines nuobaudas už tokių nurodymų nevykdymą, teisėti pareigūnų reikalavimai ir toliau lieka neįvykdyti. Sprendžiant šią problemą, tikslinga Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 412 straipsnyje numatyti griežtesnę atsakomybę asmenims, piktybiškai vengiantiems vykdyti Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnų reikalavimus.
Pagal galiojančią Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 412 straipsnio redakciją administracinės nuobaudos gali būti paskirtos tik darbdaviams, o jų įgaliotiems asmenims — ne, taip pat nėra numatyta galimybė skirti administracines nuobaudas jau baustiems asmenims už trukdymą Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnams atlikti pavestas pareigas ar nevykdant jų reikalavimų.
Parengto įstatymo projekto tikslai:
– numatyti administracinę atsakomybę už trukdymą Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnams atlikti pavestas pareigas ar jų reikalavimų nevykdymą; ją taikyti ne tik darbdaviams, bet ir jų įgaliotiems asmenims (darbdavio atstovams);
– įtvirtinti griežtesnę atsakomybę dėl teisėtų Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnų reikalavimų nevykdymo, kai reikalavimą privalantis vykdyti už jo nevykdymą administracine nuobauda nubaustas asmuo ir toliau piktybiškai atsisako tokį reikalavimą vykdyti;
– numatyti, kad Valstybinės darbo inspekcijos vardu nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas turi teisę ir skyrių vyriausieji darbo inspektoriai — baudą darbuotojams iki vieno šimto litų, pareigūnams — iki trijų tūkstančių litų, darbdaviams ar jų įgaliotiems asmenims — iki penkių tūkstančių litų; skyrių vyresnieji darbo inspektoriai, darbo inspektoriai — baudą darbuotojams iki vieno šimto litų, pareigūnams — iki dviejų tūkstančių litų, darbdaviams ar jų įgaliotiems asmenims — iki trijų tūkstančių litų.
Priėmus šio įstatymo projektą sumažėtų teisėtų reikalavimų nevykdymo atvejų, efektyviai būtų ginamos asmenų, kurių interesai pažeisti nevykdant teisėtų reikalavimų, teisės; būtų užtikrinamas spartesnis administracinių bylų nagrinėjimas.
Komitetas apsvarstė ir pritarė Seimo narės V. M. Čigriejienės pateiktam, komiteto patobulintam Administracinių teisės pažeidimų kodekso 180 ir 185(4) straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-1694. Įstatymo pakeitimo tikslas – ne tik griežtinti asmenų, perduodančių vartoti ar vaikų prašymu perkančių alkoholinius gėrimus ar tabako gaminius, bet ir suvienodinti administracinių nuobaudų dydį. Taip bus parodytas ne tik lygiavertis pavojus vaiko sveikatai, bet ir visuomenė lengviau suvoks, kas gresia, jei padės vaikui save nuodyti. Šis įstatymo pakeitimas leis efektyviau kovoti su alkoholio ir tabako vartojimu tarp vaikų. Suaugę žmonės turi gerai žinoti, jog bus labai griežtai baudžiami, jei dalyvaus bet kokiame procese.
Komitetas, apsvarstęs, ar Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XP-1973 atitinka Konstituciją, nusprendė daryti svarstymo pertrauką ir prašyti Informacinės analizės skyriaus papildomos informacijos, kaip šis klausimas reglamentuojamas kitose Europos Sąjungos šalyse ir Aukščiausiojo Teismo — dėl teismų praktikos.