Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba pernai ištyrė pustrečio tūkstančio skundų dėl nekokybiškų maisto produktų
Nusivylę nekokybiškais maisto produktais ar su maistu susijusiomis paslaugomis į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą pernai kreipėsi pustrečio tūkstančio vartotojų. Dažniausiai skundžiamasi nekokybiškais patiekalais viešojo maitinimo įstaigose, mėsos ir pieno produktais parduotuvėse.
Pasak Aldonos Jakavonienės, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos atstovės, Valstybinėje maisto ir veterinarijos tarnyboje bei jos padaliniuose yra įdiegta vieninga vartotojų pranešimų registravimo sistema, kuri efektyviai veikia nuo praėjusių metų pradžios.
Nemokamas telefonas
„Turime galimybę sekti pranešimų tyrimų eigą visoje Lietuvoje ir taip apsaugoti vartotojus nuo nesaugių ir nekokybiškų maisto produktų, gyvūnus – nuo užkrečiamųjų ligų”, – „Kauno dienai” aiškino A. Jakavonienė. Skundai registruojami visą parą Valstybinėje maisto ir veterinarijos tarnyboje veikiančiu nemokamu telefonu 8-800-40403, taip pat nuo 2004 m. veikiančia elektronine skundų pildymo forma interneto svetainėje www.vmvt.lt bei kitais telefonais teritorinėse valstybinėse maisto ir veterinarijos tarnybose.
Per 2006 metus užregistruoti ir ištirti 2,464 tūkst. vartotojų skundai dėl nekokybiškų maisto produktų ir su maistu susijusių paslaugų. Iš jų 874 (35 proc.) skundai pasitvirtino. Palyginti su 2005 m., kai buvo gauta 2,6 tūkst. skundų, nepatenkintų vartotojų gretos išretėjo, tačiau skundų pagrįstumas ūgtelėjo 1 procentu.
Tikrinami ir anoniminiai pranešimai
Anoniminių pranešimų 2006 metais gauta mažiau nei užpernai – 451 (18 proc. bendro skundų skaičiaus), iš jų 200 (44 proc.) atvejų pasitvirtino. 2005 metais užregistruota 500 anoniminių vartotojų skundų. Tiek praėjusiais metais, tiek užpernai daugiausiai anonimų į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą kreipėsi iš Kauno bei Vilniaus.
Dėl pieno supirkimo pažeidimų 2006 m. užregistruotas 21 vartotojo skundas, iš jų 14 (67 proc.) pasitvirtino. Skundai gauti dėl pieno supirkimo pažeidimų bei supirkėjų nesąžiningumo, pieno mėginių falsifikavimo bei pieno pirminių kokybės rodiklių nevertinimo ir superkamo pieno kiekio nematavimo.
Daugiausiai vartotojų skundų dėl maisto produktų ir viešojo maitinimo įstaigų 2006 metais, kaip ir 2005 metais, gauta didžiuosiuose Lietuvos miestuose: Vilniuje užregistruota 820 vartotojų skundų, Kaune – 383, Klaipėdoje – 230. Mažiausiai skundų paprastai užregistruojama Klaipėdos apskrityje, Palangos ir Druskininkų miestuose.
Pagrįsti skundai dėl viešojo maitinimo
„Daugiausia pranešimų pasitvirtino dėl viešojo maitinimo teikiamų paslaugų ir patiekalų – 164 atvejais, dėl mėsos, mėsos gaminių buvo 113 pagrįstų atvejų, dėl pieno, pieno produktų – 85. Tuo tarpu 2005 m. daugiausiai skundų buvo gauta dėl mėsos, mėsos gaminių – 141”, – analizuoja statistiką Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vedėja Aušra Išarienė. Pasak jos, nepagrįstų skundų skaičių lemia įvairios priežastys: produkto nepavyko rasti tikrinimo metu, įmonė tikrinimo metu nedirbo, įmonė minėtu produktu išvis neprekiavo, buvo skųstasi dėl fizinės taršos, vartotojas suklydo pateikdamas informaciją, paskambino praėjus daug laiko nuo nekokybiško produkto įsigijimo dienos, prieš paskambindamas į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą dėl nekokybiško produkto kreipėsi į pardavėją, gamintoją ar paslaugos teikėją.
Mažiausiai pranešimų praėjusiais metais gauta dėl kavos, arbatos, prieskonių, viešai tiekiamo geriamojo vandens, alkoholinių gėrimų, kiaušinių ir jų produktų. Praėjusiais metais užregistruoti 193 (2005 m. – 237) vartotojų skundai dėl įvežtos produkcijos, iš jų 67 (35 proc.) pasitvirtino – daugiausiai dėl vaisių ir daržovių, žuvų ir žuvininkystės gaminių, pieno ir pieno produktų; mažiausiai dėl kiaušinių, jų produktų, aliejaus ir jo produktų, padažų.
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos tuo pačiu nemokamu telefonu registruojami ir piliečių skundai dėl gyvūnų gerovės pažeidimų – 2006 m. gauti 149 vartotojų skundai (2005 m. – 179). Įtarus, kad gyvūnai yra užsikrėtę ar serga užkrečiamosiomis gyvūnų ligomis, 2006 m. nemokamu VMVT telefonu užregistruoti 569 gyventojų pranešimai.
Maisto tvarkymo įmonėms taikytos 703 administracinės nuobaudos, iš jų 112 įspėjimų ir 591 piniginė bauda už 72,9 tūkst. litų (2005 m. – 68,4 tūkst. litų). Pagal vartotojų skundus, atlikus patikrinimus, už įvairius pažeidimus 2006 m. laikinai sustabdyta 72 įmonių veikla (2005 m. – 73) ir uždrausta 4 įmonių veikla, užpernai – šešių.