Iki vasario 19 d. Lietuvos jūrinės visuomenės atstovai, įskaitant ir laivų kapitonus, turi baigti analizuoti Tarptautinės darbo organizacijos naujosios konvencijos vertimą į lietuvių kalbą ir pateikti savo pastabas, kiek jis atitinka originalą.
2006 metų Tarptautinės darbo organizacijos (angliškas trumpinys – ILO) konvencija dėl jūrininkų darbo jūriniuose laivuose buvo priimta pernai vasario 23 d. Šveicarijoje, Ženevoje, tris savaites vykusioje 94-ojoje ILO jūrinėje sesijoje. Neseniai Lietuvos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos užsakymu ji baigta versti į lietuvių kalbą.
2006 m. ILO konvencija pradės galioti praėjus 12 mėnesių po to, kai ją ratifikuos 33 pasaulio jūrinės valstybės, kurių turimas laivų tonažas sudarytų ne mažiau kaip 30 proc. pasaulinio jūrinio tonažo.
Šiuo metu ILO konvenciją jau ratifikavo Liberija, kuriai priklauso 19 proc. pasaulinio jūrinio laivyno tonažo. Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininko Petro Bekėžos teigimu, Europos Sąjunga (ES) ragina savo nares kuo greičiau ratifikuoti minėtą konvenciją. Šiam žingsniui ruošiasi ir Lietuva.
Socialinės garantijos jūrininkams
2006 m. ILO konvencija buvo pradėta rengti 2002 metų vasarį. Buvo peržiūrėtos 37 šios organizacijos konvencijos jūriniais klausimais ir pagrindiniai jų dalykai, pritaikius juos šiandienos reikalavimams, sudėti į naująją konvenciją.
Trumpai tariant, naujoji ILO konvencija reikalauja sudaryti normalias darbo sąlygas jūrininkams, suteikti jiems visas socialines garantijas – apima visus jūrininkams rūpimus klausimus.
Pernai Ženevoje vykusioje ILO jūrinėje sesijoje, kurios metu priimta nauja konvencija, dalyvavo 96 pasaulio šalių vyriausybių, laivų savininkų ir profsąjungų atstovai – iš viso 318 delegatų: 175 – šalių vyriausybių (leista deleguoti po 2 asmenis), 69 laivų savininkų, 74 – profsąjungų atstovai. Už naująją konvenciją balsavo 314 delegatų. Nebalsavo tik 4: po 2 Libano ir Venesuelos vyriausybių atstovus. Jų motyvas – šalys negalės įgyvendinti konvencijos keliamų reikalavimų.
Laivams – privalomi sertifikatai
P. Bekėžos teigimu, kai naujoji konvencija pradės galioti, laivų savininkai privalės turėti sertifikatus, kad laivas atitinka šios ILO konvencijos keliamus reikalavimus. Jos privalės laikytis visos šalys, netgi tos, kurios jos neratifikuos, taip, kaip laikomasi SOLAS, kitų Tarptautinės jūrų organizacijos (IMO) konvencijų.
Laivas, neatitinkantis 2006 metų ILO konvencijos reikalavimų, galės būti sulaikomas bet kuriame uoste. Prieš įsigaliojant konvencijai visi laivai bus patikrinami savo vėliavos šalies uostuose. Lietuvai, turinčiai apie 70 laivų, tai padaryti nebus sunku. Toms šalims, kurioms reikės patikrinti, sakykime, 10 tūkst. laivų, bus numatytas pereinamasis laikotarpis. Patikrinti laivai gaus sertifikatus, kad atitinka ILO konvencijos reikalavimus. Tikrinimus atliks valstybių įgaliotos institucijos.