Rodyti posūkio signalus tik iš pirmo žvilgsnio atrodo paprastas dalykas. Pakanka atidžiau įsižiūrėti į eismo dalyvius ir pamatysime, kad tose pačiose situacijose jie, rodydami posūkį, elgiasi visiškai skirtingai, kai kurie – net priešingai.
Pavyzdžiui, prieš įsukdami į tą pačią sankryžą ir važiuodami ta pačia kryptimi vieni vairuotojai įjungia dešinį, kiti – kairį posūkio signalą, o kai kurie apskritai nieko neįjungia.
Taisyklės
Tačiau Kelių eismo taisyklių reikalavimai šiuo požiūriu labai aiškūs:
„127. Vairuotojas privalo įspėti atitinkamos krypties posūkių šviesos signalais, o jeigu šviesos signalizacijos nėra arba ji sugedusi – ranka:
127.1. prieš pradėdamas važiuoti ir prieš sustodamas;
127.2. prieš persirikiuodamas, prieš sukdamas į dešinę ar kairę, prieš apsisukdamas”.
Vairuotojas privalo rodyti posūkio signalus šešiais atvejais:
1. prieš pradėdamas važiuoti;
2. prieš sustodamas;
3. prieš persirikiuodamas;
4. prieš sukdamas į kairę;
5. prieš sukdamas į dešinę;
6. prieš apsisukdamas.
Išimtis
Matome, jog reikalavimai griežti ir jokių išimčių nenumato, išskyrus vieną, nurodytą 131 punkte: „Signalą reikia rodyti taip, kad jis neklaidintų kitų eismo dalyvių”. Pastarasis sakinys nėra toks konkretus, todėl greičiausiai ir suprantamas skirtingai. Čia turime atkreipti dėmesį, jog 131 punkte neliepiama nerodyti signalo, kai jis gali klaidinti kitus. Priešingai – reikalaujama rodyti taip, kad neklaidintų kitų eismo dalyvių. Kas gali būti suklaidinamas, panagrinėsime vėliau, o dabar vertėtų padaryti tokią išvadą: rodyti posūkio signalą vairuotojas privalo visais išvardytais šešiais atvejais. Ir jokių išimčių, kurios priklausytų nuo kokių nors konkrečių eismo ar kelio sąlygų, kelio reikšmės ar kitokių faktorių, nėra.
Klaidinimas
Taigi pagrindinė problema, matyt, yra ta, kad ne visi vairuotojai vienodai supranta, ką reiškia sukti kairėn ar dešinėn. Kalbant apie sankryžas, kai artėjama prie kelio išsišakojimo, kartais būna, jog praktiškai niekur nesukama, tiesiog važiuojama arba kairiau, arba dešiniau. Tačiau toks sukimo suvokimas pernelyg supaprastintas. Pagal KET kelio viename lygyje išsišakojimas yra sankryža. Važiavimas kairiau arba dešiniau turėtų būti laikomas sukimu, ir nesvarbu, kokio dydžio yra to sukimo trajektorijos spindulys. Teoriškai posūkio signalą reikia rodyti net ir tada, kai kyla abejonių, kokia kryptimi važiuos vairuotojas.
Kas gali būti vadinama klaidinimu, KET konkrečiai nenurodoma, todėl nustatyti, kuris vairuotojas galbūt klaidina, ne taip paprasta. Kai kurie eismo taisyklių specialistai tvirtina, jog, pavyzdžiui, posūkio signalą abejotinoje situacijoje rodantis vairuotojas gali suklaidinti kitus eismo dalyvius. Teigiama, kad esant kelioms eismo juostoms ir važiuojant viena kryptimi galima pamanyti, jog vyksta persirikiavimas į gretimą juostą. Galbūt vienas kitas vairuotojas taip ir pagalvos, tačiau niekam nuo to blogiau nebus. Prievolės duoti kelią sąlygos vis tiek nepasikeis, o jeigu kas nors ir elgsis atsargiau, bus tik geriau. Tad ar dera tai laikyti klaidinimu?
Suklaidinti galėtų pernelyg anksti įjungtas posūkio signalas pagrindiniame kelyje, pavyzdžiui, prieš sukant į dešinę, ypač kai esama daug važiuojamųjų dalių sankirtų. Jeigu iš dešinės pusės į pagrindinį kelią bandantis įvažiuoti vairuotojas pamanytų, jog pagrindiniu keliu atriedanti transporto priemonė suks dešinėn anksčiau, neprivažiavusi šalutiniame kelyje esančios transporto priemonės (tokiu atveju jų trajektorijos nesusikirstų), jis greičiausiai sukliudytų pagrindiniu keliu atvažiuojančiai transporto priemonei. Tada galėtų būti teigiama, jog per anksti įjungtas posūkio signalas suklaidino duoti kelią privalantį vairuotoją. Tačiau jis vis tiek turėtų prisiminti, kad signalo rodymas esminės įtakos šiuo atveju nedaro, nes važiavimo pirmumo teisės, šiaip ar taip, nekeičia.
Eismas ratu
Kai kurie vairuotojai sako, jog važiuojant sankryžomis, kuriose eismas vyksta ratu (neatsižvelgiant į sankryžų konfigūraciją), posūkio signalų riedant ratu rodyti nereikia, esą tai turėtų būti daroma tik išvažiuojant iš žiedo. Toks teiginys visiškai niekuo nepagrįstas, nes KET nei apie važiavimą žiedo tipo sankryžomis, nei apie kokį nors išskirtinį posūkio signalų rodymą jose nerašoma.
Riedant ratu rodomas posukis reikstu persirikiavimą, o sakai niekuo nepgristas. 💡
Tai kaip daryti? Ar rodyti posuki ar nerodyti ivaziuojant i eisma ratu? 🙄