Sprendžiant kamščių ir eismo saugumo problemas ne vienas pasaulio miestas imasi ne gatvių platinimo, o radikalesnių – draudimo – metodų.
Pavyzdžiui, važiuodami iš Šarlio de Golio oro uosto į Paryžiaus centrą šiauriniu keliu, pirmą posūkį, kertantį priešingos krypties eismo juostą, išvysite jau beveik ties Didžiosios armijos aveniu, Eliziejaus laukų prieigose.
Jei šiame kelyje būtų leidžiama sukti į kairę, tokia maždaug 30 km kelionė užtruktų ne pusvalandį, o dvigubai ar trigubai ilgiau, jau nekalbant apie tai, jog panašūs posūkiai leidžia išvengti avarinių situacijų.
Suprantama, Klaipėda – ne Paryžius su 10 milijonų gyventojų, tačiau vairuotojų, priverstų staigiai stabdyti antrojoje eismo juostoje ir besistengiančių išvengti susidūrimo, keiksmų turinys tikriausiai toks pat. Nesiskiria ir dūžtančių stiklų bei džergždžiančio metalo garsas.
Pasak eismo organizavimo mieste teoretikų, vienas svarbiausių uždavinių sprendžiant didelių srautų problemą yra mažinti stabdymų skaičių gatvių atkarpose, jose mažinti greičio svyravimus ir užtikrinti tolygesnį transporto priemonių judėjimą.
Taigi, ar įmanoma pagerinti uostamiesčio gatvių pralaidumą ir eismo saugumo situaciją kai kuriose intensyviu eismu pasižyminčiose gatvėse arba jų atkarpose visai uždraudžiant sukti į kairę?
Yra žmonių, įsitikinusių, kad tai nebūtų drastiškas žingsnis – esą pavažiuoti iki tinkamos sankryžos ir tada pasukti kairėn kainuotų mažiau nervų ir pačiam žmogui, ir už jo priverstiems sustoti kelioms dešimtims kitų vairuotojų.
Eismo „stabdžių” – apstu
Klaipėdos VPK Eismo priežiūros skyriaus vyr. specialistas Gintaras Ramanauskas, vienas žmonių, atsakingų už eismo srautų reguliavimą mieste, pritaria nuomonei, kad kairiųjų posūkių atsisakymas kai kuriose gatvėse pagerintų situaciją.
„Miesto saugaus eismo komisijoje apie tai kalbėta ne kartą. Ten, kur yra skirtingų eismo krypčių juostas atskiriančios linijos, tuos posūkius būtų galima uždrausti”, – sako pareigūnas, paminėdamas dideliu eismo intensyvumu pasižyminčioje Herkaus Manto gatvėje paliktą galimybę vairuotojams sukti į 6a numeriu pažymėto namo kiemą.
Tokių pavyzdžių yra ir daugiau – Taikos prospekto atkarpoje tarp „Vėtrungės” viešbučio bei buvusios „Pavasario” parduotuvės esantis posūkis į gyvenamųjų namų kiemus, posūkis iš Taikos prospekto į „Vėtrungės” kiemą, tame pačiame prospekte esantis posūkis į gyvenamųjų namų kiemus Rumpiškės gatvės link, keli posūkiai Minijos gatvės atkarpoje tarp Agluonos ir Sausio 15-osios gatvių bei panašūs.
Čia bandantys į kairę pasukti vairuotojai ir stabdo nuo sankryžos iki sankryžos judriose gatvėse važiuojančių automobilių srautus, ir kelia pavojų eismui – paskui jį važiuojantieji bando persirikiuoti į gretimą eismo juostą ir sukelia avarines situacijas.
Padėtį aštrina ir tai, kad tokie posūkiai sukti į kairę leidžiami pagrindinėse, tačiau vos po dvi eismo juostas kiekviena kryptimi turinčiose gatvėse.
Pažeidinės taisykles?
„Judriose atkarpose sukti kairėn galima būtų uždrausti, bet tik tam tikromis, pavyzdžiui, piko valandomis”, – pripažįsta vienas pagrindinių uostamiesčio gatvių projektuotojų Edmundas Kolakauskas.
Pasak jo, apie kelią, kuriuo galima patekti į kokį nors objektą, esantį kairėje, vairuotojus turėtų informuoti iš anksto bei ties draudžiamu posūkiu pastatyti informaciniai ženklai.
Tačiau projektuotojas kviečia galvoti ir apie žmonių, gyvenančių ir dirbančių tose vietose, į kurias leidžiama sukti, poreikius: „O ką daryti tiems, kurie ten turi patekti? Važiuoti toliau ir apsisukti pirmoje pasitaikiusioje sankryžoje? Bet tada problemų kils joje”.
„Čia yra kultūros problema. Kodėl Varšuvoje net tramvajus praleidžia stovintį ir galimybės pasukti kairėn laukiantį vairuotoją, o pas mus to nėra? Juk praleisti nesunku – jis pasuks, o kiti važiuos tiesiai”, – kairiuosius posūkius teisina projektuotojas.
Be to, E. Kolakauskas sako esąs įsitikinęs, jog vietoje brūkšninės linijos buvusių posūkių vietoje atsiradusi kad ir dviguba ištisinė linija nesustabdys vairuotojų – neva visi ir toliau suks įprastoje vietoje, pažeisdami eismo taisykles.
„Ne” naujiems posūkiams
Tokį įprotį pavyko išgyvendinti Žvejų ir Pilies gatvių sankryžoje – tiesa, iš pradžių posūkį kairėn draudžiantį ženklą visi ignoravo, tačiau vėliau įprato į senamiestį važiuoti per vadinamąją Daržų gatvės sankryžą.
Vadinasi, padidinti gatvės pralaidumą priverčiant žmones į norimą vietą patekti kitu keliu įmanoma.
To tikisi ir G. Ramanauskas, neseniai peržiūrėjęs baigiamos rekonstruoti J. Janonio gatvės brėžinius ir uždraudęs kelis posūkius kairėn.
„Žmonėms, norintiems pasukti kairėn, pavyzdžiui, į „Vitės” mokyklą, teks pavažiuoti kiek toliau, bet eismas tiems, kurie važiuos tiesiai, – o tokių bus dauguma – nebus stabdomas. Piktinsis ir kai kurie šių teritorijų gyventojai, tačiau kam tada apskritai daryti rekonstrukciją, jei po jos eismo sąlygos geresnės netampa?” – klausė pareigūnas.