Lietuvai kitais metais greičiausiai nebus leista prisijungti prie „Interrail” sistemos, suteikiančios galimybę keliauti traukiniais po Europą su vienu bilietu.
Koją pakišo mūsų šalies jaunimas, po Europą keliaujantis su padirbtais bilietais.
Šią vasarą įvairių šalių traukiniuose įkliuvo daugybė lietuvių studentų ir netgi moksleivių. Daugiausia jų sučiupta Lenkijoje ir Vokietijoje.
„Lietuvos geležinkeliai” kone kas savaitę gauna šūsnis laiškų iš kolegų Europoje apie pagautus tautiečius su suklastotais „Interrail” bilietais.
Įsigyti klastotę – nesunku
„Interrail” suteikia galimybę keliauti Vakarų Europos geležinkeliais su vienu bilietu.
Originalus nepadirbtas bilietas, kuris galioja mėnesį, kainuoja apie 1500 litų.
Tuo tarpu Lietuvos studentai ir net moksleiviai jau ne pirmi metai įsigudrino apkeliauti visą Europą už 200 litų ir pigiau. Tiek kainuoja falsifikatas.
Suklastotų bilietų visai nesunkiai galima įsigyti didžiuosiuose šalies miestuose. Pakanka internete rasti „tiekėjo” mobiliojo telefono numerį, sumokėti porą šimtų litų ir su įsigytu bilietu keliauti kad ir iki Portugalijos pietų.
Kelionę tenka pradėti nuo Lenkijos, nes „Lietuvos geležinkeliai” dar nėra „Interrail” nariai.
Pasak specialistų, šiais metais taip keliaujančių jaunuolių skaičius pagerino visus rekordus.
Bilietai tikrinami atidžiau
Viskas buvo ramu iki šios vasaros, kol lietuviai su netikrais bilietais masiškai pradėjo įkliūti Vokietijoje ir Lenkijoje. Būtent šiose šalyse buvo sugriežtintas bilietų patikrinimas.
Anksčiau kontrolieriai mažiau dėmesio kreipdavo į „Interrail” bilietų kokybę. Tačiau, padažnėjus sulaikymo atvejų, keliaujančių lietuvių bilietai tikrinami kur kas atidžiau.
Kalbama, jog kai kuriuose traukiniuose šią vasarą įkliuvo net kas trečias važiuojantis lietuvis. Populiariausi suklastoti bilietai – neva pirkti Suomijoje arba Danijoje.
Baudos plaukia net į namus
Kiekvienu atveju tautiečiai baudžiami skirtingai. Dauguma stengiasi susitarti su kontrolieriais iš anksto. Tačiau pastaruoju metu tai pavyksta padaryti vis rečiau.
Populiariausia bauda – išlaipinimas kokioje nors stotelėje.
Šią vasarą padaugėjo atvejų, kai kontrolieriai iškviesdavo policiją, jaunieji lietuviai buvo sulaikomi, baudžiami įvairiomis piniginėmis baudomis, surašomi protokolai.
Baudos – labai skirtingos. Vieni prisipažino mokėję 100 zlotų (apie 87 litus), kiti – tiek pat eurų.
Kai kuriems jaunuoliams baudos kvitai buvo atsiųsti net į jų namus Lietuvoje.
Įkliuvę lietuviai sakė, kad Europos traukinių kontrolieriai patys dorai nežino, kaip bausti apgavikus.
Kontrolieriai tokiam įžūliam lietuvių elgesiui nebuvo pasirengę.
Įkliuvo net ir Lietuvoje
Nemažai tautiečių šįmet sučiupta ir Skandinavijos šalyse, nes ten taip pat veikia „Interrail” sistema.
„Pagautų lietuvių daugėja labai sparčiai. Net mes sučiupome vieną, važiuojantį Lietuvoje.
„Lietuvos geležinkeliai” kol kas nėra „Interrail” nariai. Sučiuptas jaunuolis, matyt, nežinojo”, – „Lietuvos rytui” teigė „Lietuvos geležinkelių” keleivių vežimo direkcijos atstovė Vilė Ladigienė.
Šalies įvaizdžiui – dėmė
„Lietuvos geležinkeliai” patys ėmėsi kovoti su bilietų klastotojais – apie sučiuptąjį pranešė Vyriausiojo policijos komisariato Ekonominių nusikaltimų tyrimo tarnybai. Kriminalistai šiuo metu aiškinasi, kas mūsų šalyje platina padirbtus traukinių bilietus.
„Kol jauni lietuviai masiškai įkliūva su padirbtais bilietais, Lietuvos įvaizdžiui tai nieko gero neduoda”, – įsitikinusi V.Ladigienė.
Legalūs bilietai nepopuliarūs
Sučiupti lietuviai kontrolieriams paprastai aiškina, kad įsigijo bilietus internete per www.jaunimas.lt sistemą.
Tokia svetainė iš tiesų veikia. Ją valdo Lietuvos studentų ir jaunimo kelionių biuras.
Šiame biure iš tiesų galima įsigyti „Interrail” bilietų, tiesa, legalių. Biuras platina bendrovės „Liturimex” siūlomus „Interrail” bilietus.
„Liturimex” kol kas yra vienintelė agentūra Lietuvoje, turinti teisę platinti „Interrail” bilietus.
Lietuvos studentų ir jaunimo kelionių biuro atstovai teigė taip pat buvę priblokšti, kai sužinojo populiariausią sučiuptų jaunuolių teisinimąsi.
„Mes, gavę tokią informaciją, buvome šokiruoti. Bet kodėl naudoja mūsų vardą, nežinau”, – sakė biuro rinkodaros vadovė Daiva Bartusevičiūtė.
Tačiau legalūs bilietai lietuvius kol kas menkai domina. Pagrindinė priežastis – didelė kaina.
„Pardavėme tik kelias dešimtis tikrų bilietų, o po Europą važinėja šimtai studentų”, – sakė D.Bartusevičiūtė.
Sudėtinga atskirti klastotes
Neseniai buvo paskelbta, kad „Lietuvos geležinkeliai” jau 2007 metais taps „Interrail” nariais.
Vadinasi, su šiais bilietais bus galima važinėti ir mūsų šalies traukiniais.
Iki šiol lietuviai keliones po Europą turėdavo pradėti Lenkijoje, kuri jau yra prisijungusi prie „Interrail”.
Tačiau padirbtų bilietų mastai geležinkelininkus verčia gerokai pamąstyti, ar verta tai daryti.
„Su padirbtais bilietais važinėja ne tik lietuviai, bet ir vakariečiai.
Vadinasi, jie galės vykti ir mūsų traukiniais.
O mes neturime pakankamai nei technikos, nei žmonių, kad nustatytume klastotes.
Taigi mes svarstome, ar verta jungtis prie „Interrail” asociacijos”, – kalbėjo „Lietuvos geležinkelių” atstovė V.Ladigienė.