Mokestis už automobilį: politikai siūlo, valstybės atmeta

Praėjusią savaitę iš atostogų grįžę Europos Parlamento (EP) deputatai kirto iš peties – sesijoje Strasbūre pritarė siūlymui apmokestinti automobilius pagal jų sukeliamą taršą. Prabilta apie tai, kad ateityje gali nelikti mašinų registravimo mokesčio.

Europarlamentarai pritarė siūlymui palaipsniui įteisinti kasmetinį automobilio eksploatavimo mokestį, kurio dydis priklausytų nuo to, kiek automobilis sunaudoja kuro ir teršia aplinką. Ataskaitai šiuo klausimu pritarė 385 deputatai, prieš buvo 139, o susilaikė 109.

Anot EP Spaudos tarnybos, šiuo metu Europos Sąjungos (ES) šalys pačios nustato automobilių apmokestinimą. Jis labai skiriasi – vienose šalyse taikomas registravimo, kitose – eksploatavimo mokestis, o dar kitose – abu.

Pavyzdžiui, Danijoje galiojantis registravimo mokestis yra net 180 procentų mašinos vertės dydžio. O devynios ES valstybės – Čekija, Didžioji Britanija, Estija, Lietuva, Liuksemburgas, Slovakija, Prancūzija, Švedija ir Vokietija – šiuo metu visai netaiko registravimo mokesčio. Mūsų šalies VĮ „Regitra” imami pinigai registruojant automobilį tėra mokestis už šią paslaugą.

Siūlymo iniciatorės – Danijos europarlamentarės Karin Riis-Jorgensen teigimu, taip iškraipoma konkurenciją, o vairuotojai skatinami registruoti automobilius ten, kur tai mažiau kainuoja.

Be to, teigiama, kad tokia tvarka, tiksliau, jos nebuvimas kliudo judėjimo laisvei ES, nes vairuotojai, visam laikui perkėlę automobilį į kitą šalį, apmokestinami dvigubai. Todėl ir buvo pasiūlyta suvienodinti lengvųjų automobilių apmokestinimą ES mastu.

Stabilios įplaukos

Europos Komisija pasiūlė palaipsniui atsisakyti transporto priemonių registravimo mokesčio, o vietoje jo ES mastu įteisinti kasmetinį automobilio eksploatavimo mokestį, kurio dydis priklausytų nuo mašinos išskiriamo anglies dvideginio kiekio.

Tačiau EP paragino naująjį mokestį skaičiuoti ir pagal bendrą automobilio aplinkos teršimo potencialą bei kuro naudojimo efektyvumą. Siekiama iki 2008-ųjų pabaigos bent ketvirtadalį, o iki 2010 metų pabaigos – bent pusę visų automobilių apmokestinimo įplaukų surinkti pagal naująją tvarką.

Pasak K. Riis-Jorgensen, registravimo mokesčio panaikinimas būtų naudingas Europos piliečiams, nes padėtų pašalinti ES automobilių rinkos skirtumus bei judėjimo laisvę varžančias kliūtis.

Jos teigimu, pakeitus šį mokestį metiniu automobilio naudojimo mokesčiu, ES valstybės įgytų pastovesnį įplaukų šaltinį, nes jos priklausytų nuo lengvojo automobilio naudojimo trukmės, o ne nuo įsigijimo, todėl būtų gaunamos visą jo eksploatavimo laiką.

Be to, taip neva būtų nusiųsta svarbi žinia automobilių pramonei, kuri, tikėtina, imtųsi gaminti mažiau kuro suvartojančius ir mažiau teršiančius automobilius, o žmonės juos pirkti.

EP ragina nustatyti dešimties metų pereinamąjį laikotarpį šiai reformai, kad nei valstybės, nei vairuotojai nepatirtų didesnių nuostolių. Per tą laiką siūloma taikyti registravimo mokesčio grąžinimą į kitą ES valstybę perkeltiems automobiliams. Deputatai taip pat norėtų numatyti išimtį senovinėms mašinoms.

„Ne Briuselio reikalas”

Tiesa, K. Riis-Jorgensen siūlymas yra konsultacinio pobūdžio, todėl ES narėms palikta teisė su mokesčiais už automobilius susijusius sprendimus priiminėti pačioms.

Už tai pasisakė kelios ES senbuvės. Pavyzdžiui, Londonas ir Kopenhaga spaudė, kad visi su tarša bei mokesčiais susiję klausimai būtų palikti spręsti pačioms valstybėms – taip siekta pademonstruoti nenorą tapti priklausomais nuo Briuselio sprendžiant finansinius reikalus.

Danijos mokesčių ministras Kristianas Jesenas dar birželį savo šalies spaudai pareiškė: „Ne ES reikalas, ar mes turime registravimo mokestį, ir ne jos reikalas, kokio dydžio jis yra”.

Planai neįgyvendinti

Pernai Lietuvoje jau buvo prabilta apie planus apmokestinti vairuotojus. Tuometinis finansų ministras Algirdas Butkevičius pareiškė, jog kasmet kiekvienam vairuotojui tektų atsisveikinti su 40-80 litų suma.

Planuota tikslų mokesčio už automobilio dydį padaryti priklausomu nuo transporto priemonės pagaminimo metų bei variklio darbo tūrio. Didesnį mokestį būtų tekę mokėti senesnių automobilių savininkams.

Šie planai ir liko tik kalbomis – Finansų ministerijos atstovas spaudai Rolandas Kajokas „Vakarų ekspresui” sakė, kad artimiausiu metu prie mokesčio už transporto priemones klausimų grįžti nežadama.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.